Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Weer Samen Naar School Samenwerkingsverband Stuurgroep Zorgplan Dyslexieprotocol Meerbegaafden beleidsplan
Waar gaat t om? Leermoeilijkheden Gedragsproblemen Sociaal-emotionele problemen Motorische problemen Heel slimme kinderen
Hoe is onze zorg opgebouwd? Wie is waarvoor verantwoordelijk? Primair: de leerkracht Intern Begeleider: Remedial Teacher Directeur Maar zeker ook …….. De ouders
De Leerkracht - signaleert - biedt hulp - maakt handelingsplannen - voert oudergesprekken - schakelt Intern Begeleider in……
Intern Begeleider - Ondersteuning leerkrachten - Houdt leerlingbesprekingen - Voert samen met leerkracht en directie voortgangsbespreking (2x per jaar) - Controleert handelingsplannen / handelingsplanner - Bewaken leerlingvolgsysteem / afname toetsen - Bespreking 3e groepsonderzoek - Overleg preventief ambulant begeleider - Deelname IB-overleggen / studiedagen
Remedial Teacher RT onderbouw door onderwijsassistent en leerkracht zelf RT bovenbouw door remedial teacher - instructie leerlingen met eigen leerlijn - begeleiden dyslectische leerlingen - kortdurende hulp En……….
RT voor kinderen die meer aan kunnen
De directeur Overleg met Intern Begeleider 2x per jaar overleg met IB en LK n.a.v.Citotoetsen Voorzitter Interne Zorg Commissie Deelname oudergesprekken Deelname bovenschools overleg
De ouders De leerkracht is er verantwoordelijk voor dat ouders zo snel mogelijk op de hoogte worden gebracht van problemen. Ouders wordt gevraagd zelf ook hun zorg te melden School en ouders zijn partner in de zorg rond het kind (bijv vraag: om verder onderzoek naar oorzaken)
De praktijk……
De leerling: Signaleren…hoe eerder hoe beter.. Het kind functioneert anders dan gebruikelijk : observaties / proces verbaaltjes / trend Resultaten: Leerstofgebonden toetsen Niet leerstofgebonden toetsen (CITO) Leerlingvolgsysteem Leerlingbespreking (6x per jaar) Overleg IB/Dir/leerkracht 2x per jaar
De Leerkracht: Kort durende hulp in de klas Heeft niet voldoende effect….. Gesprek met ouders Voordracht in leerlingbespreking Opstellen handelingsplan Heeft niet voldoende effect Leerkracht stelt hulpvraag aan IB / IZOCO
Interne zorg commissie Leerkracht Preventief ambulant begeleider Schoolarts Orthopedagoog * directeur * Intern begeleider/ RT * Schoolmaatschappelijk werkster
Aanmelding Interne Zorg Commissie (documenten) Hulpvraag ondertekend door ouders Handelingsplannen Observaties Checklist Oudshoorn:…… Proces Verbaaltjes – Trend Cito resultaten Vragenlijst start schoolloopbaan Derde groepsonderzoek
Bespreking IZOCO Kind wordt ingebracht Op basis van de geleverde informatie wordt een mogelijke oorzaak aangegeven observaties en onderzoeken moeten de hypothese bevestigen (of niet) Deze gegevens worden in een volgende bespreking doorgenomen. Hypothese wordt vast gesteld of bijgesteld. Nader onderzoek, ook buitenschools, kan noodzakelijk zijn. Na vaststelling oorzaak wordt handelingstraject traject opgesteld
Ondersteuning met behulp van De hulpouders RT buiten school Fysiotherapie Logopedie Computer Orthotheek