Groepsverdeling 2012-2013. Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beleid vervroegd doorschuiven jeugd naar dames en heren 1 Oktober 2012.
Advertisements

De MR op Praktijkonderwijs Zeist
Informatieavond formatiebeleid St. Michiel Schalkwijk
Informatie over opzet onderbouw
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Informatieavond groep 8
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Wat is Passend Onderwijs
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
INFORMATIEAVOND SCHOOLJAAR dinsdag 17 mei 2011.
Roncalli groepenmodel
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
De nieuw te vormen tussenbouw. Jaargroep 5 en 6..
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Verlengde Instructie Groepen 3.
Aanpassing Selectie beleid
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Geerstraat Sterrenschool. Wat is de sterrenschool?  Het hele jaar open van zeven tot zeven  Kinderen leren in één klimaat  Maatwerk voor ieder kind.
Fasenonderwijs Ouderavond 29 maart September 24, 2014Titel van deze presentatie2 Jaargroepen en fasegroepen  Regulier De Wendakker  groep 1kleuterfase.
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Andere schooltijden Informeren.
De Medezeggenschapsraad
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Handelingsgericht Werken
MEDEZEGGENSCHAPSRAAD SINT BAVOSCHOOL november 2010.
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
W ELKOM ! I NFORMATIEAVOND GROEP 4 Dinsdag 16 september 2014 Theamarie Geilleit Nikki de Jong.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
van schooladvies tot inschrijving
Informatie avond groep 8A
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Basisschool De Driesprong
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Informatiebijeenkomst Groep 2
Ouderavond Groepsorganisatie
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Naar het voortgezet onderwijs
Welkom.  Ouders  College van bestuur: Kiki Huijnen  Start fusietraject jaar geleden met tekenen van intentieverklaring  Ambitie.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Beleid combinatieklassen Eerste Leidse Schoolvereniging CONCEPT Vragen ter verduidelijking direct Inhoudelijke vragen later.
Welkom Informatieavond groepsindeling schooljaar
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Formatie april Financiering school = lumpsum School ontvangt geld van het rijk op grond van: 1.Het aantal leerlingen op 1 oktober van.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Informatieavond bs. De st. Nicolaasschool
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Ouderinformatie avond
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Informatieavond Schooljaar
Medezeggenschap bij De Eshoek
Informatieavond groepen 8
Doubleren.
Basisschool St. Lambertus September 2018
Doubleren.
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Informatieavond voor de ouders van de leerlingen van H3C
Transcript van de presentatie:

Groepsverdeling

Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen per jaargroep -de beschikbare ruimte -de te verwachten instroom van leerlingen in het komend schooljaar

Een financieel gezonde school heeft in ieder geval 28 leerlingen per groep nodig om leerkrachten, gebouw, management etc. te kunnen financieren. Voor onze school, met nu 174 leerlingen kunnen we dan 6,2 groepen maken. Om 8 groepen te kunnen maken hebben we ongeveer 220 leerlingen nodig.

Aantal leerlingen per jaargroep (aug 2012) groep 120 leerlingen (en nog 15 instromers, waarvan 5 in vakantie) groep 225 leerlingen groep 324 leerlingen groep 414 leerlingen groep 524 leerlingen groep 624 leerlingen groep 718 leerlingen groep 825 leerlingen

Onze groepsindeling voor Groep 1/2Astart 25 leerlingen Groep 1/2Bstart 25 leerlingen Groep 324 leerlingen Groep 4/514 leerlingen (4) en 12 leerlingen (5) Groep 5/612 leerlingen (5) en 14 leerlingen (6) Groep 6/710 leerlingen (groep 6) en 18 leerlingen (groep 7) Groep 825 leerlingen

Criteria samenstelling combinatiegroepen niveau leerling: -er wordt rekening gehouden met de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind -zorgleerlingen worden evenwichtig over de groepen verdeeld -bij tweelingen vindt overleg met de ouders/verzorgers plaats -vriendschapsbanden vormen geen criterium voor indeling; echter wel wordt geprobeerd bevriende leerlingen bij elkaar te houden behalve als de vriendschap een negatief effect heeft op de leerprestaties en het groepsproces -wanneer bepaalde leerlingen erg op elkaar reageren, worden zij in verschillende groepen geplaatst -kinderen uit één gezin worden in principe in overleg met de ouders/verzorgers over verschillende groepen verdeeld (indien mogelijk) -indien overwogen wordt een leerling te laten doubleren vindt hierover overleg met de ouders/verzorgers plaats.

Criteria samenstelling combinatiegroepen niveau groep: We streven naar heterogene groepen voor wat betreft: -de prestaties van kinderen -het leergedrag en de werkhouding -de sociaal-emotionele ontwikkeling -een evenwichtige verdeling van jongens en meisjes -een evenwichtige verdeling van zorgleerlingen over de groepen Er wordt gekeken naar de stabiliteit en continuïteit van de groep: -aantal wisselingen die in de groep hebben plaatsgevonden (nieuwe leerlingen van andere scholen, verhuizingen, eerdere combinatiegroepen, etc.) - continuïteit van het onderwijsproces voor de groep

Criteria samenstelling combinatiegroepen niveau school: -uitgangspunt is de ruimte die de formatieregeling biedt -gekeken wordt naar de stabiliteit en continuïteit van de groepen als geheel -gekeken wordt naar de continuïteit van het onderwijsproces voor de groepen in zijn totaliteit -we streven naar een evenwichtige verdeling van jongens en meisjes -elke groep dient indien mogelijk ongeveer evenveel leerlingen te bevatten -er dient rekening gehouden te worden met de mogelijkheden met betrekking tot het aantal lokalen -het aantal zorgkinderen dient evenwichtig over de groepen verdeeld te worden

Tijdpad groepsverdeling -De teamleden worden in maart – april gevraagd hun wensen kenbaar te maken t.a.v. nieuwe formatie (voorkeur voor bepaalde jaargroep etc.) - In de periode maart - mei wordt door de directie de formatieruimte vastgesteld voor het nieuwe schooljaar en wordt het aantal leerlingen per groep geïnventariseerd -Op schoolniveau worden deze cijfers bekeken en worden er in mei voorstellen gemaakt voor de nieuwe groepsverdeling -Alle voorstellen en argumenten worden bestudeerd en er wordt in mei - juni een (voorlopige) beslissing genomen -Het voorstel voor de nieuwe formatie wordt in mei – juni aan de MR voorgelegd en besproken -De nieuwe groepsverdeling en indeling wordt zodra besproken met de MR in mei-juni aan leerlingen en ouders/verzorgers bekend gemaakt.

Voordelen Als voordeel zien we dat kinderen in een klein groepje instructie krijgen, waardoor ze erg betrokken zijn bij de les en veel beurten kunnen krijgen Het leren om zelfstandig te werken, om samen te werken en elkaar uitleg te geven zijn zaken, die vaak een gunstige invloed op de ontwikkeling van kinderen hebben. Door het werken met coöperatieve werkvormen zijn de kinderen hier al aan gewend.

Nadelen Een beperking vinden we dat in lessen, waarbij veel samenwerking en samenspraak tussen de leerkracht en de leerlingen nodig is, dit wel eens in het gedrang kan komen, omdat de leerkracht weer bij de andere groep nodig is. Uit onderzoek is gebleken dat een gecombineerde groep voor de leerkracht erg hard werken betekent, maar dat de leerlingen er geen nadeel van hoeven te ondervinden en evenveel leren.

Schematisch ziet de leerkrachtgebonden les er als volgt uit: Groep AGroep B Zelfstandige startopdrachtKorte instructie leerkracht Leerkracht gebonden instructie Zelfstandige verwerking van de lesstof Verwerking van de lesstof Leerkracht werkt met deze groep Leerlingen werken zelfstandig

Schematisch ziet het verspreiden van instructiemomenten er als volgt uit: Groep AGroep B Leerkrachtgebonden instructieZelfstandige verwerking van de lesstof Leerkrachtgebonden instructie Verwerking van de lesstof Leerkracht werkt met deze groep Leerlingen werken zelfstandig

Schematisch ziet de gezamenlijke instructie er als volgt uit: Groep AGroep B Leerkrachtgebonden instructie Verwerking van de lesstof Leerkracht werkt met deze groep Leerlingen werken zelfstandig