De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken"— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Het LiSO-project Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken Eef Stevens

2 LiSO-project: wat, waar, hoe? Wat is al gebeurd? Wat komt er nog aan?
Inhoud presentatie LiSO-project: wat, waar, hoe? Wat is al gebeurd? Wat komt er nog aan? Ontvangen feedback Opmerkingen, suggesties & vragen

3 1. LiSO-project: wat, waar & hoe?
De doelstelling van het LiSO-project is: een beschrijving te geven van de schoolloopbanen en ontwikkeling van leerlingen vanaf het eerste jaar tot het einde van het secundair onderwijs, een verklaring te bieden voor de individuele verschillen in schoolloopbanen, waarbij gekeken wordt naar leerlingkenmerken, naar de invloed van gezinskenmerken en naar de invloed van school-, leerkracht- en klaskenmerken.

4 1. LiSO-project: wat, waar & hoe?

5 1. LiSO-project: wat, waar & hoe?
Regionale steekproef van 51 scholen in 20 gemeenten Scholen van VSKO, GO!, OVSG, Steiner, POV Het gaat om bijna leerlingen die op dit moment in het 1e leerjaar van het gewoon voltijds secundair onderwijs zitten en die we zullen volgen tot zij het secundair onderwijs verlaten. Er wordt rekening gehouden met alle mogelijke trajecten Wie wordt bevraagd: Leerlingen Leerkrachten Directie Ouders Administratie

6 1. LiSO-project: wat, waar & hoe?
Schooljaar September 2013 Toetsen wiskunde, Nederlands, Frans Vragenlijst voor leerlingen Vragenlijst voor ouders Februari 2014 Vragenlijst voor vakleerkrachten Wiskunde/NL/FR Vragenlijst voor schoolteams bij steekproef van 20 scholen Mei 2014 Toets wiskunde Vragenlijst voor klastitularissen Schooljaar (voorlopig schema) Februari 2015 Vragenlijst voor het schoolteam Vragenlijst voor directie Mei 2015

7 3 toetsen: wiskunde, Frans, Nederlands 1 vragenlijst voor leerlingen
2. Wat is al gebeurd? September-oktober 2013 3 toetsen: wiskunde, Frans, Nederlands 1 vragenlijst voor leerlingen 1 vragenlijst voor ouders

8 2. Wat is al gebeurd? Toetsen A-stroom B-stroom
Overzicht respons toetsen begin 1e leerjaar SO (afname sept-okt 2013) A-stroom B-stroom Totaal aantal leerlingen in LiSO-scholen 5.595 778 Toets Frans afgelegd 94,7% 86,0% Toets wiskunde afgelegd 96,1% 90,5% Toets Nederlands afgelegd 95,6% 90,1% Resultaten: elke school ontving Een overzicht van de scores per leerling in excel Een schoolfeedbackrapport voor wiskunde en voor Nederlands Interpretatie schoolfeedbackrapporten: Presentatie Prof. Dr. Bieke De Fraine Ruimte voor vragen (ook individueel indien gewenst)

9 2. Wat is al gebeurd? Vragenlijst voor leerlingen Vragen over:
Schoolkeuze Studieprogramma Toekomstverwachtingen Non-cognitieve uitkomsten Motivatie Academisch zelfconcept Interesse Betrokkenheid Schoolwelbevinden Mindset Verwerking resultaten gepland in najaar 2014 (tezamen met resultaten leerlingvragenlijst mei 2014) Resultaten worden gerapporteerd in SSL-rapporten en op volgende studiedagen

10 2. Wat is al gebeurd? Vragenlijst voor ouders Vragen over:
de school- en programmakeuze toekomstverwachtingen voor hun kind onderwijs in het algemeen over de gezinssituatie over activiteiten van het kind en het gezin Verwerking resultaten gepland in zomer/najaar 2014 Resultaten worden gerapporteerd in SSL-rapporten en op volgende studiedagen Als er nieuwe leerlingen in de LiSO-proefgroep instromen, zal gevraagd worden aan de ouders om deze vragenlijst ook in te vullen

11 1 vragenlijst voor de vakleerkrachten Nederlands, wiskunde en Frans
2. Wat is al gebeurd? Februari 2014 1 vragenlijst voor de vakleerkrachten Nederlands, wiskunde en Frans 1 vragenlijst voor het gehele schoolteam (bij steekproef van 20 scholen)

12 2. Wat is al gebeurd? Vragenlijst voor vakleerkrachten Vragen over:
Leeromgeving Doelmatigheidsbeleving Actuele thema’s Klasspecifieke vragen Professionaliseringsactiviteiten van leerkrachten Respons (stand 6/3/2014): 57,9% Verwerking resultaten gepland in zomer/najaar 2014 Resultaten worden gerapporteerd in SSL-rapporten en op volgende studiedagen

13 2. Wat is al gebeurd? Vragenlijst voor het schoolteam
Loopt nog tot begin april bij 20 LiSO-scholen Vragen over: De manier waarop een schoolteamlid zijn job in het onderwijs en de school als werkcontext ervaart Aandacht voor verschillende jobaspecten en werkcondities Ter verklaring van zowel leerling- als leerkrachtloopbanen Resultaten worden gerapporteerd in SSL-rapporten en op volgende studiedagen

14 1 vragenlijst voor leerlingen 1 vragenlijst voor klastitularissen
3. Wat komt er nog aan? Mei 2014 1 toets: wiskunde 1 vragenlijst voor leerlingen 1 vragenlijst voor klastitularissen

15 3. Wat komt er nog aan? Toets wiskunde
Duurtijd: 1 lesuur voor de meeste leerlingen, maar sommige leerlingen hebben meer tijd nodig Schoolfeedbackrapport: bij de start van het nieuwe schooljaar OOK: vragenlijst “Opportunity to learn” voor leerkracht wiskunde Bij elk item van de toets aangeven in welke mate de leerlingen de leerstof al gezien hebben Wordt gebruikt bij interpretatie van verschillen in prestaties

16 3. Wat komt er nog aan? Vragenlijst voor leerlingen
Herhaalde meting van bepaalde items: Schoolkeuze Toekomstverwachtingen Non-cognitieve uitkomsten Motivatie Interesse Academisch zelfconcept Betrokkenheid Schoolwelbevinden Mindset Nieuwe items: Klasklimaat Lesstructuur Leeromgeving Relatie leerling-leerkracht Schoolklimaat Verwerking resultaten gepland in zomer/najaar 2014 Resultaten worden gerapporteerd in SSL-rapporten en op volgende studiedagen

17 3. Wat komt er nog aan? Vragenlijst voor klastitularissen Vragen over:
Verwachtingen over de toekomstige prestaties/(school)loopbaan van leerlingen Schalen voor participatie in de klas Werkhouding Betrokkenheid gezin op school Leerling-leerkracht relatie Klastitularis vult deze items in voor elke leerling afzonderlijk Ca. 25 items per leerling Online vragenlijst Verwerking resultaten gepland in zomer/najaar 2014 Resultaten worden gerapporteerd in SSL-rapporten en op volgende studiedagen

18 3. Wat komt er nog aan? Voorbereiding mei 2014
Controle gegevens klassen en leerlingen Eventueel aanvullen achtergrondgegevens van de leerlingen Gegevens klastitularissen Een mail hiervoor is gestuurd naar de LiSO-contactpersonen op 27 februari. Gegevens nodig ten laatste op 17 maart

19 3. Wat komt er nog aan? Timing mei 2014
Toets wiskunde en vragenlijst voor leerlingen: Alles komt met bpost aan in de scholen vóór 1 mei Afname tussen 1 en 17 mei Ophaling materiaal door LiSO-team op 19, 20, 27 en 28 mei Feedback mag altijd gegeven worden bij ophaalmoment Vragenlijst voor klastitularissen: Worden via persoonlijke mail met unieke link uitgenodigd Duurtijd: 28 april tot en met 30 mei

20 4. Ontvangen feedback We ontvingen feedback van scholen na de bevraging van september-oktober: Administratieve last Moeilijkheidsgraad van toetsen en vragenlijsten Lengte van de toetsen Gebruik hulpmiddelen en STICORDI-maatregelen

21 5. Opmerkingen, suggesties & vragen
Opmerkingen, suggesties en vragen? Nogmaals bedankt aan alle scholen!


Download ppt "Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken"

Verwante presentaties


Ads door Google