Vernieuwend vakmanschap Samen werken aan leren en innoveren Loek F.M. Nieuwenhuis
Opzet lezing Over innoveren Over flexibel leeraanbod Over competenties en werkplekleren
Systeemverschuiving van Beroepsonderwijs Jeugd Onderwijs School Leerdoelen Gefixeerd naar Leven lang leren Levensloop Onderwijs, werk, zorg School, bedrijf, regio Leren, werken, ontwikkelen Variatie in wijze, plaats en tijd
Huize Avondrood Van aanbodgestuurde zorg naar vraaggestuurde zorg Activering en individualisering Leerprocessen op drie niveaus: Management Professionele zorg Bewoners Oog voor leren en ontwikkeling
Routine als verbinding Routines ORGANISATIE Routines Script 4 Script 3 Script 5 Script 2 Script 1
Kenmerken van routines Routines zijn collectieve, wederkerende handelingspatronen Routines zijn noodzakelijk voor efficiënt gedrag Routines zijn sociaal, onbewust, flexibel, inert, pad afhankelijk Routines zijn de dragers van bedrijfskennis Routines worden beschouwd als de genen van de evolutionaire economie
Innovatie en leren Innovatie = exploratie + exploitatie Innovatie gaat over kennis, leren en taal Ruimte voor participatie en reflectie Kwaliteit van de arbeid Innovatie = duurzame verandering van routines
Articulatie van leervragen Regulier beroepsonderwijs Behoefte aan competente vaklieden Reguliere BOL- en BBL-trajecten Tweede kans beroepsonderwijs Opscholing van personeel Maatwerk gevraagd Cursussen en korte opleidingen Gerichte scholingsvraag Flexibel maatwerk Consultancy en ondersteuning Leeraspecten van verandertrajecten Procesoptimalisatie Management-ondersteuning Inrichting arbeidsomgeving Grote bedrijfskennis gevraagd
Regionale kenniscentra?
Een responsieve school Missie gericht op regionale, economische ontwikkeling Focus op regionale activiteiten Data base voor technologische expertise Professioneel vertalen van leervragen in cursusaanbod (maatwerk) Organisatorische flexibiliteit Netwerkstrategie: sociaal kapitaal in regio
Competentiegericht leren Problemen in het productieproces: motivatie en aansluiting op beroepspraktijk Landelijk versus lokaal: voorspelbaarheid of natuurlijke variatie Nadruk op constructief leren Instructie uit het oog verloren? Op zoek naar werkbare combinaties Formaliserend onderzoek node gemist
Leerpotentieel van de werkplek De werkplek is geen leerplaats maar een productieplaats Verschil in doelrationaliteit Economie van probleemoplossen: werkbare oplossingen in plaats van technisch optimale oplossingen Leerproces: modelling; diepgang vergt gericht interventie
Vakmanschap op school Docent als rolmodel Afstand docent beroepspraktijk Gecodificeerde kennis versus zoek- en leerprocessen in de praktijk Docentstages en deeltijddocenten
Dank voor uw aandacht afmnieuwenhuis@uvt.nl