Vernieuwend vakmanschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Leren en innoveren in de regio: overwegingen bij reCoMaLab Loek Nieuwenhuis Beroepspedagogiek 6 juni 2013.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Presentatie Henny Knechten
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Participatie en een Klantenraad
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
TOM keurmerk Marius Berendse.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Ondernemen(d) in het onderwijs
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
moderniseren van het curriculum.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Meer innovatieve professionals
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Startbijeenkomst HAN project Werkplekleren Loek FM Nieuwenhuis en collega’s Lectoraat beroepspedagogiek.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.
Ontwerpen met Werkplekleren: vernieuwing deeltijd (en voltijd)
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
Welkom bij de KAN regio bijeenkomsten! Jelle Bosch Marc
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Kansen implementatie vakwedstrijden
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Beleid: Federale – Vlaamse overheid
MvdM EVP-meeting, 12 oktober 2017
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Leiding geven aan school ontwikkeling
Competentie gericht onderwijs
24 UUR ZDV 2018 Hedy Segond von Banchet en Deborah van der Meere
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Doorstroom naar (echt) werk
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

Vernieuwend vakmanschap Samen werken aan leren en innoveren Loek F.M. Nieuwenhuis

Opzet lezing Over innoveren Over flexibel leeraanbod Over competenties en werkplekleren

Systeemverschuiving van Beroepsonderwijs Jeugd Onderwijs School Leerdoelen Gefixeerd naar Leven lang leren Levensloop Onderwijs, werk, zorg School, bedrijf, regio Leren, werken, ontwikkelen Variatie in wijze, plaats en tijd

Huize Avondrood Van aanbodgestuurde zorg naar vraaggestuurde zorg Activering en individualisering Leerprocessen op drie niveaus: Management Professionele zorg Bewoners Oog voor leren en ontwikkeling

Routine als verbinding Routines ORGANISATIE Routines Script 4 Script 3 Script 5 Script 2 Script 1

Kenmerken van routines Routines zijn collectieve, wederkerende handelingspatronen Routines zijn noodzakelijk voor efficiënt gedrag Routines zijn sociaal, onbewust, flexibel, inert, pad afhankelijk Routines zijn de dragers van bedrijfskennis Routines worden beschouwd als de genen van de evolutionaire economie

Innovatie en leren Innovatie = exploratie + exploitatie Innovatie gaat over kennis, leren en taal Ruimte voor participatie en reflectie Kwaliteit van de arbeid Innovatie = duurzame verandering van routines

Articulatie van leervragen Regulier beroepsonderwijs Behoefte aan competente vaklieden Reguliere BOL- en BBL-trajecten Tweede kans beroepsonderwijs Opscholing van personeel Maatwerk gevraagd Cursussen en korte opleidingen Gerichte scholingsvraag Flexibel maatwerk Consultancy en ondersteuning Leeraspecten van verandertrajecten Procesoptimalisatie Management-ondersteuning Inrichting arbeidsomgeving Grote bedrijfskennis gevraagd

Regionale kenniscentra?

Een responsieve school Missie gericht op regionale, economische ontwikkeling Focus op regionale activiteiten Data base voor technologische expertise Professioneel vertalen van leervragen in cursusaanbod (maatwerk) Organisatorische flexibiliteit Netwerkstrategie: sociaal kapitaal in regio

Competentiegericht leren Problemen in het productieproces: motivatie en aansluiting op beroepspraktijk Landelijk versus lokaal: voorspelbaarheid of natuurlijke variatie Nadruk op constructief leren Instructie uit het oog verloren? Op zoek naar werkbare combinaties Formaliserend onderzoek node gemist

Leerpotentieel van de werkplek De werkplek is geen leerplaats maar een productieplaats Verschil in doelrationaliteit Economie van probleemoplossen: werkbare oplossingen in plaats van technisch optimale oplossingen Leerproces: modelling; diepgang vergt gericht interventie

Vakmanschap op school Docent als rolmodel Afstand docent beroepspraktijk Gecodificeerde kennis versus zoek- en leerprocessen in de praktijk Docentstages en deeltijddocenten

Dank voor uw aandacht afmnieuwenhuis@uvt.nl