Johan Lummen Onderwijsadviseur RENN4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Nu: weer samen naar school
Informatieavond groep 7
Gedragsproblemen
Vapro -D Month Year Givaudan.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Welkom.
De weg naar het voortgezet onderwijs
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Integraal handelingsgericht adviseren doe je samen Portefeuillehoudersoverleg Jeugd, stadsregio Rotterdam donderdag 21 april 2011.
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Informeren van ouders en kinderen - CBJ Inleiding Toelichting van de organisatiestructuur Traject van de hulpverlening Instemming met de hulpverlening.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Welkom op deze informatie- Over groep 8 en het voortgezet onderwijs
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Handelingsgericht werken
SONDERVICK COLLEGE Informatieavond MAVO XL
Informatieavond groep 7
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Zorgplicht in passend onderwijs
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Magister voor ouders.
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Ouderavond 1G1 18 augustus 2015 ‘. Programma 1.Voorstellen en mentoraat; 2.Huiswerk en plannen; 3.Informatie website; 4.Overgangsnormen; 5.Rapport; 6.Tot.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Praat+teken Praat+teken is een product van Epas
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Informatieavond.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Zelfregulatie op Cartesius2
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Johan Lummen Onderwijsadviseur RENN4 Actieve Preventie Johan Lummen Onderwijsadviseur RENN4

Voorlichtingsfilm vanuit het ministerie uit 2011 Een paar termen zijn later veranderd, bv onderwijszorgprofiel is schoolondersteuningsprofiel geworden

Passend Onderwijs Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Afstemming met andere sectoren Minder bureaucratie Geen thuiszitters Noodzaak tot labellen van kinderen vervalt Handelingsbekwame leerkrachten DIA LOOPT VANZELF Allemaal onderdelen van Passend Onderwijs. Actieve Preventie houdt zich vooral bezig met “Handelingsbekwame leerkrachten”

Wat is de plaats van Actieve Preventie

3 – 5 % 5 – 10 % 80 – 90 % AP beslaat in feite het hele onderwijsveld Aanleiding is vooral het gebied van 5 – 10 % leerlingen die extra zorg nodig hebben

Bekend plaatje mag ik hopen, zeker voor de ab-ers die al wat langer in dienst zijn. Dit plaatje geeft de plaats aan van AP, Leerkracht en schoolniveau Prestaties en ontwikkeling van de leerling vindt plaats op een aantal niveaus. Verdeling is duidelijk. Gedragsdeskundigen kunnen het veel beter uitleggen dan ik. Huidige mensen die AP uitvoeren richten zich vooral op het leerlingenniveau

AP in eerste opzet Vooral leerling gericht School meldt zorgleerling aan Vooral leerlingen vanaf groep 5 Korte trajecten Voorkomen van een indicatie aanvraag Veel kennis nodig van ontwikkeling van een kind Aantoonbaar kostenbesparend Vooral doorgaan !!! Begonnen in 2008 omdat er in bepaald swv veel rugzak aanvragen kwamen. 2 ab-ers voeren het uit, veel succes. Subsidie gekregen om het onderzoek landelijk te gaan uitvoeren 300 vragen gesteld, na statistische analyse bleven er zo/n 40 factoren over die grote samenhang hebben op 5 factorn

Leer van andermans fouten je hebt immers geen tijd om ze allemaal zelf te maken DIA LOOPT VANZELF Beetje reflectie

Casus 1 Schoolloopbaan van een meisje: Gymnasium, Atheneum, Havo, sprint Havo, MBO De moeder (of er een vader was is nooit duidelijk geweest) is maar één keer op school geweest, op een ouderavond. Pogingen van de mentor om telefonisch contact te krijgen met de moeder stuitten meestal op: niet thuis. Moeder én dochter waren gesloten, alsof er een geheim was waarvan de school niets mocht weten. Voorzichtige vragen van de mentor over thuis (lukt het om huiswerk te doen thuis…) werden afgehouden. Casus uit vo stad Groningen RENN4

Vervolg casus 1 Deze leerling is niet bij de Zorg terechtgekomen bij ons op school. Zij spijbelde niet en er waren geen andere redenen om haar onder de aandacht van het Zorgteam te brengen. Zij was zeer gesloten, ook naar de mentor toe. Aanvankelijk zocht zij aansluiting bij klasgenoten maar er hebben zich voorvallen afgespeeld waardoor zij steeds meer in een isolement terecht kwam. Deze toenemende verwijdering van klasgenoten was grotendeels door haar eigen toedoen c.q. haar eigen keuze. Vraag: had een andere manier van organiseren van zorg hier iets kunnen betekenen? Aanleiding voor het gebruiken van een objectief instrument RENN4

Casus 2 Cito 548 Brede belangstelling. Rustige leerling in de les. Pestverleden: bang voor medeleerlingen. Moeite met aansluiting vinden Paniekerig, hyperventilatie, veelvuldig ziekmelden: buikpijn, duizelig, hoofdpijn Vertrouwen in eigen mogelijkheden op school zijn negatief Eetproblemen: vergeet te eten en drinken, eet ’s ochtends weinig Bij ernstige bloeding contact met thuis gewenst i.v.m. hartafwijking. Afspraak met ouders is dat na het gesprek met de cardioloog in december 2012 er contact wordt gezocht met de mentor als school ergens rekening mee moet houden. DIA LOOPT VANZELF !!! Vraag: wat valt hier op; Heel erg probleemgericht op de leerling Leerling functioneert nu op VMBO-tl niveau, ver onder de cognitieve mogelijkheden Marzano: alleen gekeken naar leerlingniveau en niet naar leerkracht- en schoolniveau RENN4

ZAT CvB externe expertise tools Plaats van expertise zoals actieve preventie Einstein: je moet een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt. Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler. Tools zijn bv Schoolweigering van Bieneke Nienhuis Keerpunt WAWW Actieve Preventie

Actieve preventie 5 factoren, 40 stellingen Door docent in te vullen Didactisch, pedagogisch, klassenorganisatie, schoolorganisatie, onderwijsmodel Door docent in te vullen Individueel beeld docent, groepsbeeld school GEEN beoordelingsinstrument NAV resultaten uit onze pilot hebben we een kernstafsubsidie gekregen voor landelijk onderzoek samen met CED-groep en HCO-pi uit Den Haag Landelijk onderzoek: 300 vragen, 40 onderling samenhangende factoren gevonden op 5 gebieden RENN4

Voorbeeld stellingen De lesstof hoort centraal te staan voor alle leerlingen Werken met niveaugroepen is onderdeel van het werk De schoolregels horen duidelijk zichtbaar aanwezig te zijn Leerlingen hebben positieve feedback nodig op al hun gedrag De docent fungeert als rolmodel voor de leerling RENN4

Een resultaat: RENN4

Ambulant Begeleider Interpreteert en bespreekt de uitslag Stelt samen met de leerkracht een verandertraject op Coacht bij uitvoering verandertraject Zowel op individueel als groepstraject Weg te zetten in een begeleidingsplan

P A D C prestatie Continue verbetering borging tijd P: docent plant een verandertraject, al dan niet samen met ab-er D: het plan wordt uitgevoerd volgens afspraak, ab-er coacht hierbij C: check of alles wel verloopt hier volgens het uitgestippelde verandertraject A: stel waar nodig het traject bij tijd

Wanneer in te zetten bv: bij elk consult bij elke rugzak bij ‘lastige’ scholen …….. DIA LOOPT VANZELF !!!

Ambulant Begeleider: Krijgt werkinstructie Coaching door de gedragsdeskundigen Terugrapportage welke middelen worden ingezet Verzameling van alle ingezette middelen komt beschikbaar Ab-er rapporteert welke middelen hij/zij inzet met welk doel. Levert heel veel aanknopingspunten op in volgende gevallen

Mogelijke gewenste situatie Didactisch: bijscholing Pedagogisch ABC-training Klassenorganisatie timemanagement Schoolorganisatie oplossingsgericht werken Onderwijsmodel reflecteren

Verdere ontwikkelingen Thesisstudie op vso RENN4 Website Informatiemateriaal Klankbordgroep

Bedankt voor jullie aandacht en inbreng