Handelingsgericht werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De historie & de toekomst
De Van Damschool in ontwikkeling
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Pijlers handelingsgerichte diagnostiek
HGW en gesprekken met leerlingen
werken met zorg werk maken van zorg
passend onderwijs en zorgplicht
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Multi Disciplinair Overleg op school
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Begeleiding van kinderen met zorg
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
De kern van het arrangeren
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Handelingsgericht Werken
Multidisciplinair Overleg (MDO op school) in Passend Onderwijs Unita
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Communicatie met ouders
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Cursus Handelingsgericht Werken
competentieontwikkeling
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Handelingsgericht werken
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
Doubleren.
Doubleren.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Handelingsgericht werken 4 oktober 2006 Noëlle Pameijer, Sleeuwijk

Opzet Wat betekent HGW voor onze school? Casus Joris: hoe verder? Opdracht “wat doen we al handelingsgericht?” De PCL: jaarverslag, transparant beschikken, PCL - checklist Casus Joris en de checklist Discussie en afronding

Uitgangspunten HGW 1. Onderwijsbehoeften 2. Interactionisme 3. Het positieve 4. Samenwerken 5. Doelgericht 6. Systematiek

1. Onderwijsbehoeften Wat heeft deze leerling nodig om doel te behalen? Pedagogisch en didactisch Dit kind heeft: opdrachten nodig die … materialen nodig die … feedback nodig die … instructie nodig die … een leerkracht nodig die … groepsgenoten die …. Leerkracht doet ertoe: afstemming van aanpak op onderwijsbehoeften: wat is goed en wat kan anders?

2. Interactionisme Dit kind in deze groep bij deze leerkracht in deze school en van deze ouders Interacties leerkracht - leerling - medeleerlingen:  situatie begrijpen?  situatie oplossen? Experimenten: werkt het?

3. Het positieve Krachten en kansen van kind, leerkracht, groep, school en ouders Wat kan kind goed, wat zijn belangstellingen? Wanneer gaat het wel goed? Welke aanpak van de leerkracht werkt? Wat doen/kunnen ouders goed? Samenwerking leerkracht - ouders verbetert Benutten in de aanpak van het kind

4. Samenwerken IB praat met leerkracht, kind en ouders  Transparant communiceren Leerkracht is onderwijsprofessional Ouders zijn ervaringsdeskundigen Gaat om belangen van jullie kind/onze leerling: gezamenlijk belang Kind kan thuis anders zijn dan op school Ouders zijn welkom op school: tips?

Samen met kind een plan maken Nu kan ik al …. Straks kan ik … Ik ga …. Leerkracht helpt me door …. Ouders helpen me door … Vriendje helpt me door …

5. Doelgericht Waar willen we naartoe met deze leerling?  doelen formuleren Wat weten we al? Benutten! Wat willen we nog meer weten en waarom? Als …  dan ... Doel = aanpak waar leerkracht, kind en ouders achter staan

6. Systematiek Stap voor stap en planmatig met formulieren als geheugensteun Vragen voor gesprek en observatie Wat heeft goed gewerkt bij vorige leerkracht? Hebben ouders tips? Afspraken opschrijven en evalueren!

HGW in een SWV Leerkracht werkt handelingsgericht IB ondersteunt leerkracht volgens HGW Handelingsgerichte diagnostiek (HGD) bij vragen van school en ouders (Zorgteam of OBD) PCL beschikt transparant volgens HGD: is SBO noodzakelijk gezien de onderwijs-behoeften van deze leerling en de mogelijkheden van de school? SBO werkt volgens HGW

Pauze: eet smakelijk! Middag PCL checklist Transparant beschikken volgens de 6 uitgangspunten van HGD/HGW Opdracht casus Joris deel 2

1&2: PCL, onderwijsbehoeften en Interacties Voortraject: wat heeft deze leerling nodig? Wat is gewenst onderwijsaanbod? Hoe is de afstemming tussen behoeften en aanbod: wat is goed? wat kan beter? Is dit haalbaar voor deze school? PCL: als niet haalbaar  dan een argument voor SBO?

3. Positieve kenmerken en de PCL Mogelijk argument voor handhaven regulier basisonderwijs (bao  bao!) PCL beoordeelde casus met en zonder positieve kenmerken kind, school en ouders: Zonder positieve: meer beschikkingen Met positieve: minder beschikkingen

4. Samenwerken met de PCL Argumenten van betrokkenen voor en tegen (+ / -): 1. Handhaven deze school? 2. Andere reguliere school? 3. SBO? Wat is visie van school, ouders en kind?

5. Doelgerichte PCL Doel is beslissing nemen: beschikken ja of nee? Is er voldoende informatie; kan PCL al beslissen? Zo ja: beslissen Zo nee: wat willen we nog weten en waarom? Als onvoldoende informatie: wie verzamelt informatie: voortraject of PCL? Doelgericht: we willen nog weten of …, want als dat zo is, dan is dat een argument voor/tegen SBO

6. Systematiek & transparantie in de PCL Checklist als geheugensteun Transparantie = inzichtelijk voor PCL-leden en voor school, ouders en kind PCL: wat weten we al? Informatie in checklist verwerken Duidelijk hoe de PCL werkt, welke informatie nodig is en waarom

PCL-checklist in vier delen 1. Kenmerken leerling 2. Kenmerken onderwijs: school, groep, leerkracht 3. Kenmerken ouders/opvoeders 4. Conclusie: besluit PCL

Motivering PCL Overwegingen  er zijn argumenten voor handhaving BAO én voor verwijzing SBO Niet alle argumenten wegen even zwaar Besluitvorming transparant en ieders mening is meegewogen Iedere aanmelding is uniek!

Bronvermelding Handelingsgericht werken: een handreiking voor de interne begeleider. Samen met leraar, kind en ouders aan de slag. Noëlle Pameijer en Tanja van Beukering (2006). Leuven: ACCO Transparant beschikken volgens HGD. Noëlle Pameijer. Woerden: WSNS+.