Invoering van HGW en het werken met groepsplannen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 8.
Advertisements

De Ark volop in beweging!
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Trans-Plan in beeld *De gegevens in deze presentatie zijn fictief
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Oriëntatie 1-Zorgroute
Welkom.
MBO passend onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Bijeenkomst GMR dinsdag 12 oktober GMR GMR De GMR doet er toe !!!De GMR doet er toe !!! Positie Positie Werkwijze Werkwijze Doel Doel.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Oog voor slimme kinderen?!
1zorg-route.
Handelingsgericht werken
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Pass’t Montessorionderwijs ?
Welkom!.
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Nutsschool Hertogin Johanna Locatie V.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Zorgplicht in passend onderwijs
Basisschool De Driesprong
23 september 2014.
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
Welkom.  Ouders  College van bestuur: Kiki Huijnen  Start fusietraject jaar geleden met tekenen van intentieverklaring  Ambitie.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
Netwerk IB WSNS Tilburg
Welkom.
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Invoering van HGW en het werken met groepsplannen Stichting prOo 31 augustus 2010 IJsselgroep

Waarom ook al weer? Eerst even wat kennis ophalen! Passend onderwijs SWV’en Drieluik en Noordoost Veluwe kiezen voor HGW als uitgangspunt voor primaire proces prOo kiest voor 1-zorgroute: werken met groepsplannen Opbrengstgericht werken Studieochtend 23 maart 2010 Eerst even wat kennis ophalen!

1: Ik ga uit van de onderwijsbehoefte van het kind 3

2: Ik zal het zelf moeten doen 4

3: Ik werk doelgericht 5

4: Ik werk samen met ouders, het kind, IB …. 6

5: Ik ga uit van de wisselwerking tussen het kind en de omgeving 7

6: Ik ben op zoek naar kwaliteiten van het kind, de ouders en mezelf 8

7: Ik werk systematisch en transparant 9

Leerlingen met problemen Dus……………………. Leerlingen met problemen in plaats van Probleemleerlingen

Werken met groepsplannen Leerkracht vult groepsoverzicht in en evalueert vorige groepsplan Leerkracht signaleert leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften De leerkracht benoemt onderwijsbehoeften De leerkracht clustert leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften

Subgroep 1 Subgroep 2 Basisgroep standaardaanbod Extra groep standaard-aanbod + aanvullend(e) doelen Subgroep 2 standaard-aanbod + aanvullend(e) doelen Basisgroep standaardaanbod Extra groep Eigen aanbod (eigen doelen)

5. De leerkracht stelt het groepsplan op 6. De leerkracht voert het groepsplan uit

Invoeringstrajecten Klassenmanagement Leerlijnen Kennismaking met HGW Zorgstructuur Traject groepsplannen Opbrengstgericht werken

Sterke punten (23-3-2010) Klassenmanagement Zorgstructuur Kwalitatief goede methodes Aandacht voor vernieuwingen Goed leerlingvolgsysteem Sterke intern begeleiders Directeur is bereid om de vernieuwing in te voeren

Verbeterpunten/actiepunten (23-3-2010) Handelingsgericht werken (attitude is belangrijk) Leerlijnen, cruciale leermomenten herkennen en hieruit leerdoelen afleiden Het maken van trendanalyses Het afleiden van acties uit de gemaakte trendanalyses Contacten met ouders Reflecterend vermogen van leerkrachten

Aanbevelingen (23-3-2010): Scholen Maak een planning van hoe je dit wil gaan invoeren Bedenk wat voor jou de belangrijkste actiepunten zijn en verwerk deze in je schoolplan Neem je team ook continu mee in het traject, om draagvlak te creëren en te behouden Beschrijf dit ook duidelijk in je zorgstructuur Bedenk acties op basis van de analyse van je resultaten en beschrijf deze in je plan (zowel school- als groepsplan) Inzet subsidies WSNS

Stichtingsniveau (23-3-2010) Ga na of er groepen zijn die samen kunnen optrekken, onderscheid in: Tijd Thema Bedenk kaders, de manier waarop de doelen bereikt worden kan schoolspecifiek gemaakt worden. Vlot in overleg met scholen die volgend schooljaar willen starten Scholen die later willen beginnen, kunnen starten met werken aan voorwaarden: Leerlijnen Klassenmanagement Trendanalyses HGW Uitwisselingspunt (digitaal)

Invoeringsplan prOo 2010-2014: 4 tranches In 2010-2011 starten 9 scholen Invoeringstraject duurt 3 jaar (steeds minder intensief) Voorwaarden voor start met invoering Bekostiging door bestuur plus subsidie SWV’en

Bovenschools niveau Training Voeren van HGPD-gesprekken voor alle intern begeleiders: 2 groepen, 2 jaar, 4 bijeenkomsten Monitoring van de invoering Afstemming met kenniscentrum Afstemming met de regio Kennisdeling

Stand van zaken 7 scholen starten in 2010-2011 met invoering groepsplannen, 2 starten met HGW en leerlijnen Training IB’ers is gepland: 2 groepen, 4 bijeenkomsten Afspraken voor 2 monitorgesprekken Frans en Ineke zijn contactpersonen binnen prOo Didi is (inhoudelijk) contactpersoon vanuit de IJsselgroep

Indien er zich problemen voordoen bij de begeleiding … Bij ontevredenheid wordt dit door school direct besproken met de adviseur. Gezamenlijk wordt gezocht naar een oplossing. Indien school en adviseur er niet uitkomen, wordt contact opgenomen met Didi. Zij informeert Frans.