Invoering van HGW en het werken met groepsplannen Stichting prOo 31 augustus 2010 IJsselgroep
Waarom ook al weer? Eerst even wat kennis ophalen! Passend onderwijs SWV’en Drieluik en Noordoost Veluwe kiezen voor HGW als uitgangspunt voor primaire proces prOo kiest voor 1-zorgroute: werken met groepsplannen Opbrengstgericht werken Studieochtend 23 maart 2010 Eerst even wat kennis ophalen!
1: Ik ga uit van de onderwijsbehoefte van het kind 3
2: Ik zal het zelf moeten doen 4
3: Ik werk doelgericht 5
4: Ik werk samen met ouders, het kind, IB …. 6
5: Ik ga uit van de wisselwerking tussen het kind en de omgeving 7
6: Ik ben op zoek naar kwaliteiten van het kind, de ouders en mezelf 8
7: Ik werk systematisch en transparant 9
Leerlingen met problemen Dus……………………. Leerlingen met problemen in plaats van Probleemleerlingen
Werken met groepsplannen Leerkracht vult groepsoverzicht in en evalueert vorige groepsplan Leerkracht signaleert leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften De leerkracht benoemt onderwijsbehoeften De leerkracht clustert leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften
Subgroep 1 Subgroep 2 Basisgroep standaardaanbod Extra groep standaard-aanbod + aanvullend(e) doelen Subgroep 2 standaard-aanbod + aanvullend(e) doelen Basisgroep standaardaanbod Extra groep Eigen aanbod (eigen doelen)
5. De leerkracht stelt het groepsplan op 6. De leerkracht voert het groepsplan uit
Invoeringstrajecten Klassenmanagement Leerlijnen Kennismaking met HGW Zorgstructuur Traject groepsplannen Opbrengstgericht werken
Sterke punten (23-3-2010) Klassenmanagement Zorgstructuur Kwalitatief goede methodes Aandacht voor vernieuwingen Goed leerlingvolgsysteem Sterke intern begeleiders Directeur is bereid om de vernieuwing in te voeren
Verbeterpunten/actiepunten (23-3-2010) Handelingsgericht werken (attitude is belangrijk) Leerlijnen, cruciale leermomenten herkennen en hieruit leerdoelen afleiden Het maken van trendanalyses Het afleiden van acties uit de gemaakte trendanalyses Contacten met ouders Reflecterend vermogen van leerkrachten
Aanbevelingen (23-3-2010): Scholen Maak een planning van hoe je dit wil gaan invoeren Bedenk wat voor jou de belangrijkste actiepunten zijn en verwerk deze in je schoolplan Neem je team ook continu mee in het traject, om draagvlak te creëren en te behouden Beschrijf dit ook duidelijk in je zorgstructuur Bedenk acties op basis van de analyse van je resultaten en beschrijf deze in je plan (zowel school- als groepsplan) Inzet subsidies WSNS
Stichtingsniveau (23-3-2010) Ga na of er groepen zijn die samen kunnen optrekken, onderscheid in: Tijd Thema Bedenk kaders, de manier waarop de doelen bereikt worden kan schoolspecifiek gemaakt worden. Vlot in overleg met scholen die volgend schooljaar willen starten Scholen die later willen beginnen, kunnen starten met werken aan voorwaarden: Leerlijnen Klassenmanagement Trendanalyses HGW Uitwisselingspunt (digitaal)
Invoeringsplan prOo 2010-2014: 4 tranches In 2010-2011 starten 9 scholen Invoeringstraject duurt 3 jaar (steeds minder intensief) Voorwaarden voor start met invoering Bekostiging door bestuur plus subsidie SWV’en
Bovenschools niveau Training Voeren van HGPD-gesprekken voor alle intern begeleiders: 2 groepen, 2 jaar, 4 bijeenkomsten Monitoring van de invoering Afstemming met kenniscentrum Afstemming met de regio Kennisdeling
Stand van zaken 7 scholen starten in 2010-2011 met invoering groepsplannen, 2 starten met HGW en leerlijnen Training IB’ers is gepland: 2 groepen, 4 bijeenkomsten Afspraken voor 2 monitorgesprekken Frans en Ineke zijn contactpersonen binnen prOo Didi is (inhoudelijk) contactpersoon vanuit de IJsselgroep
Indien er zich problemen voordoen bij de begeleiding … Bij ontevredenheid wordt dit door school direct besproken met de adviseur. Gezamenlijk wordt gezocht naar een oplossing. Indien school en adviseur er niet uitkomen, wordt contact opgenomen met Didi. Zij informeert Frans.