Begroting 2013 en meerjarenplanning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Limburg.be. BUDGET 2014 EN MEERJARENPLAN NOVEMBER N
Advertisements

Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
De nieuwe beleids- en beheerscyclus Nieuwigheden en begrippen in een notendop.
Lokale financiën in economisch en financieel moeilijke tijden Benego 18/04/2013 Luc Janssens Schepen van financiën gemeente Kapellen.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Beleids- en Beheerscyclus
Subsidiëring lokale kinderarmoedebestrijding
BBC Gecumuleerde budgettaire resultaat vorig boekjaar
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
Molen Ceres Mogelijke ontwikkeling terrein rond molen Ceres.
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Gemeente Zwalm Financiële rekening 2011
Liquiditeitenplanning, cashflow en berekening gemeentelijke bijdrage
Introductieprogramma nieuw gekozen mandatarissen OCMW-raadsleden Februari - april 2007.
Is de Deinse meerjarenplanning haalbaar? Dirk Stroobandt GroenRood.
1 Rekening Evolutie begrotingsresultaat GD 2.
Beleids- en BeheersCyclus
Beleids- en Beheerscyclus voor Gemeenten, OCMW’s en Provincies
Beleids- en Beheerscyclus
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Raadsledenavonden VVSG Leuven, 7 mei 2013 Gent, 15 mei 2013
Beleidsplanning in de nieuwe legislatuur Dirk Meulemans Peter Sels VVSG-Ronde van Vlaanderen Oktober 2011.
Lokale planning in tijden van BBC Ben Gilot en Jan Leroy, VVSG De eerste 100 dagen voor lokale mandatarissen Hasselt, 21 februari 2013 Affligem, 26 februari.
Blz Prioriteiten stellen betekent dat je de belangrijkste dingen eerst koopt/ betaalt. Huishoudelijke uitgaven zijn producten die je vaak koopt,
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Richtlijnen voor meerjarenplan bij OCMW’s
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
Vraag Welke uitgaven zijn in 2012 begroot voor de sector waar jullie casus deel van uitmaakt? Wat is het doel van goede openbare financiën?
Jaarrekening Eigen vermogen – Impact wijziging waarderingsregels Eigen vermogen 2003 Resultaat 2004 Eigen vermogen 2004 Oorspronkelijk gerapporteerde.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Decentralisatie extramurale begeleiding AWBZ  We noemen het vanaf nu: maatschappelijke ondersteuning  Even het geheugen opfrissen: nieuw en.
De beleids- en beheerscyclus voor u toegelicht
Begroting 2012 en meerjarenplanning gemeenteraad 27 december 2011.
Budget 2011 en meerjarenplanning gemeenteraad 28 december 2010.
Rekening Evolutie begrotingsresultaat GD Uitgaven 2012 gewone dienst volgens functionele code totaal :
Algemene Vergadering vergadering 20 juni Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau 2 stemopnemers Secretaris.
Algemene Vergadering vergadering 13 december 2013.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Het meerjarenplan Timing -indienen (binnen 6 m. na installatie gemeenteraad) - ontwerp – overleg – definitief - vaststelling door KF -
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
Ondertekening van overeenkomsten KS 2014/2015. Algemene voorwaarden studiefinancieringsregeling Nederland en Plaatselijk 2014/2015 Artikel 1.1 t/m Artikel.
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
Bert Gijsels Marc Vanleeuw BDO Public Sector Open VLD
Budget 2010 en meerjarenplanning gemeenteraad 29 december 2009.
Opleiding BBC-financieel
Opleiding BBC-financieel
29/05/ VAN VISIE NAAR BELEIDSPLAN BELEIDSPLAN FINANCIEEL VERTAALD Toelichting op adviesraden november 2013.
MEERJARENPLAN Gemeenteraad 16/12/2014.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
JAARREKENING Rekening 2013 Gewone Dienst Buitengewone Dienst Begrotingsresultaat Resultaat van het dienstjaar
Gemeente Pepingen Instap: 01/01/2014.  Besluit Vlaamse regering van , gewijzigd op  Ministerieel Besluit , gewijzigd.
Beknopt financieel profiel van de gemeente: PEPINGEN MEERJARENPLAN (toestand 2013)
Toelichting bij de financiële nota van de jaarrekening 2015 Roger Caymax Financieel beheerder.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
BBC & BBC-DR Beleids- en beheerscyclus voor lokale besturen Digitale rapportering Gent, 12 mei 2016 – Shopt IT.
Strategisch meerjarenplan Budget 2017
Budgetwijziging 2016 Meerjarenplanwijziging
OCMW LIER JAARREKENING 2015
Gemeenteraad 29 mei 2017 Jaarrekening 2016.
OCMW Vereniging Wieltjesgracht MJP-wijziging Budgetwijziging 2015 Budget 2016 RVB WG – 21/10/2015 – MJPW, BW 2015 en Budget 2016.
Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Meerjarenplan Aanpassing Meerjarenplan en budget 2018
Budget 2018.
Aanpassing Strategisch meerjarenplan
FINANCIERING PROJECT SUBSIDIES Infobeurs 05/11/2018.
Wegwijs in de meerjarenplanning
Budget 2019.
Transcript van de presentatie:

Begroting 2013 en meerjarenplanning 2013-2015 gemeenteraad 17 december 2012

Inleiding Situering : bestuurswissel per 02.01.2013 Omzendbrief minister Bourgeois inzake budgetten 2013 stelt dat het belangrijk is om voor begin nieuwe bestuursperiode over uitvoerbaar budget te beschikken. Uittredend bestuur legt nodige terughoudendheid aan de dag bij opmaak. Doel : continuïteit functioneren bestuur en vlotte overgang Basis : huidige operationele werking + omgevingsanalyse administratie + geen opname nieuwe beleidsinitiatieven + financiële beleidsruimte geparkeerd in diverse investeringsenveloppes Resultaat : “technisch budget/MJP” en sluitend meerjarenplan

Uitgangspunten budget Gewone dienst : -doortrekken bestaande werking -gelijkblijvende fiscale ontvangsten -indexering werkingskosten -personeelskosten : invulling op basis bestaande niveau (met indexering) -begroting versus prognose : in kader BBC werd de raming dichter bij de prognose gebracht door verlaging ramingen resultaat : raming is slechts max 5% hoger dan prognose rekening Buitengewone dienst : -voorziening van strikt noodzakelijke kredieten -voorziening rekening houdende met werkplanning voor 2013

Gewone dienst Gewone dienst budgetraming 2013 Personeelskosten 2.620.846 Werkingskosten 2.138.487 Toelagen 1.314.359 Schuld ( intr/afl ) 410.865 Totaal uitgaven 6.484.558 Totaal ontvangsten 7.074.846 Positief saldo 590.289 Details : -werkingstoelage politie : 472.994 -werkingstoelage OCMW : 134.355 -toelagen brandweer : circa 210.000 -werkingstoelagen kerkfabrieken : 58.646 -annuïteit TMVW 185.450 -opcentiemen PB ( 6,9% ) : 2.487.896 -opcentiemen OV ( 1300 ) : 1.232.171 -gemeentefonds : 1.459.516

Uitgaven 2013: (€6.5 mio) grafische spreiding (1)

Uitgaven 2013: grafische spreiding (2)

Buitengewone dienst Buitengewone dienst budgetraming 2013 Toelagen/overdrachten 983.101 investeringen 1.520.500 Schuld 250.000 Totaal uitgaven 2.753.601 Totaal ontvangsten 580.750 saldo -2.172.851 financiering via eigen middelen (1.322.851) en 850.000 uit reservefonds ( politiegebouw ) Details: -Investeringen wegenis : 700.000 -Bijdrage in gebouw politiezone : 850.000 -Aankopen gronden ( erosie, wegenis, riolering ) : 288.000 -Investeringstoelagen kerkfabrieken : 129.601 -Restauratie kerkhofmuren : 200.000

Meerjarenplanning Uitgangspunten: -gewone dienst : doortrekking en indexering budget 2013 -buitengewone dienst : diverse investeringsenveloppes (die kunnen herbestemd worden) tbv circa 6,5 mio (2014-2015) financiering hiervan voorzien met lening (2,5 mio), verkopen (1mio) en saldo eigen middelen Toestand leningschuld: per 01.01.2013: 3.604.686 (circa 450/inw) Geen opnames en dus geen stijging in 2013 prognose 2012 prognose 2013 prognose 2014 prognose 2015 geraamd alg. begrotingsresultaat gewone dienst → 2.535.415 2.002.529 1.190.212 6.550 geraamd alg. begrotingsresultaat buitengewone dienst → buitengewoon reservefonds → 850.000 gewoon pensioenreservefonds → 1.299.143 1.311.225 1.323.670 1.336.487

Evenwichten omgerekend naar nieuwe regels vanaf 2014 Voldoet Zwalm aan evenwichtsregels in kader BBC ? Ja Opm : 7 op 10 besturen heeft negatieve autofinancieringsmarge. Zwalm haalt vooropgestelde dubbel evenwicht Schema M2: De staat van het financiële evenwicht 2012 2013 2014 2015 Resultaat op kasbasis I. Exploitatie (B-A) 525.755 890.027 1.135.627 614.175 A. Uitgaven 6.284.518 6.184.819 6.276.526 6.612.654 B. Ontvangsten 6.810.273 7.074.846 7.412.153 7.226.829 II. Investeringen (B-A) -2.150.174 -1.840.184 -2.299.250 -3.220.500 2.664.424 2.420.934 3.299.250 3.220.500 514.250 580.750 1.000.000 III. Andere (B-A) -1.235.118 -998.013 2.407.834 -434.694 IV. Budgettaire resultaat boekjaar (I+II+III) -2.859.536 -1.948.170 1.244.211 -3.041.019 V. Gecumuleerde budgettaire resultaat vorig boekjaar 10.054.415 7.194.878 5.246.709 6.490.920 VI. Gecumuleerde budgettaire resultaat (IV+V) 3.449.900 VII. Bestemde gelden (toestand op 31 december) 2.136.115 1.286.115 Resultaat op kasbasis (VI - VII) 5.058.763 3.960.594 5.204.805 2.163.785 Autofinancieringsmarge I. Financieel draagvlak (A-B) 620.314 978.496 1.208.574 794.884 A. Exploitatieontvangsten B. Exploitatieuitgaven exclusief de nettokosten van de schulden 6.189.959 6.096.350 6.203.579 6.431.944 II. Netto periodieke leningsuitgaven (A+B) 483.197 410.354 361.613 561.904 Autofinancieringsmarge (I-II) 137.117 568.142 846.961 232.981

Wat is BBC ? = afkorting van “ beheers- en beleidscyclus “ = Vlaamse regelgeving mbt : -het meerjarenplan, het budget, de boekhouding ,jaarrekening alle lokale besturen -maar ook voor de inhoudelijke planning (beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties…), de uitvoering en de evaluatie van het beleid. Is ingrijpend voor de wijze waarop gemeenten, OCMW’s hun beleid voorbereiden, budgetteren, uitvoeren, opvolgen en evalueren. Nieuw gecombineerd financieel evenwicht vereist Nl. : financieel evenwicht op kasbasis EN positieve autofinancieringsmarge op einde meerjarenplan (dwz meer ontvangen dan uitgeven op jaarbasis incl leninglasten). Is er gekomen in kader New Public Management: meer aandacht voor responsabilisering, klantgericht denken, planmatig denken, efficiëntie, performantie, management, organisatiebeheersing, focus op output eerder dan op input…

Wat is BBC ?