De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
VMBO in Beweging Nootdorp, 9 november 2011 Annemieke Maat.
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
“Andere Schooltijden”
Presentatie gemeente Beek
Vijf-gelijke-dagen model
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Brede School Rotterdam
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Het leerkansenprofiel in Den Haag
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Brede schoolontwikkeling in het Rotterdamse onderwijs De gemeentelijke regie Xandra de Vroom Oktober 2009.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Brede scholen school / scholen sportzaal kinderopvang buitenschoolse opvang bibliotheek huisarts … etc. op één locatie.
Harmonisatieplannen kabinet
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
REA en kleine gemeenten
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
NME: kiezen, leren, meedoen
Succesfactoren in de Brede Schoolontwikkeling in Rotterdam
Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht vooruit! Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Andere schooltijden Informeren.
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Welkom welkom.
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Ontwikkelen van een opvangaanbod binnen de brede school Swolgen “ Naar een gezamenlijk aanbod van onderwijs,opvang, peuterspeelzaalwerk en activiteiten”
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Programma  Opening  11.05Terugblik JOGG en resultaten  11.35Gesprek met bestuurders  12.00Afsluiting en opening lunchbuffet  12.30Eind.
Tussen educatie en vermaak de bibliotheek als partner in de bso Ans von Harenberg, bibliotheek Midden-Brabant Marianne Hermans, Cubiss.
Samengaan opvang en onderwijs in integrale kindcentra
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
voor Rotterdamse kinderen
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school Xandra de Vroom Jeugd Onderwijs en Samenleving Januari 2008

Inhoud Rotterdams beleid 2006-2010 Wijk- en dagarrangementen Organisatie Doelen De praktijk De echte vernieuwing De Rotterdamse aanpak

Rotterdams beleid 2006 – 2010 ROB  10 actiepunten Set van afspraken tussen gemeente, schoolbesturen en ROC’s Meer Leertijd voor Kinderen (Plan van Aanpak) In 2010 hebben 45 basisscholen een programma van 6 uur langer per week In 2010 gaan 80% van alle driejarig Rotterdammers naar een voorschool In 2009 gaan alle kinderen vanaf groep 3 op de helft van de basisscholen één uur extra sport en bewegen In 2010 bieden 25 VO scholen gedurende drie dagen in de week van 8.00 tot 17.00 uur extra programma’s aan voor kinderen en ll in de wijk

Wijkarrangement Wijkarrangement - Keuze uit wijkbreed programma aanbod aan activiteiten - Na schooltijd en facultatief - Samenwerking op wijkniveau - Toegankelijk voor alle kinderen - Al dan niet gecombineerd met BSO - Vindt plaats op school of elders in de wijk - Een speciaal aangesteld medewerker vangt de kinderen op

Dagarrangement Volledig Dagarrangement - School is 2-3 dagen in de week in totaal 6 uur langer open - Geen regulier lesrooster op deze dagen - Verlengde schooldagactiviteiten en rust- en lunchmomenten verweven in het curriculum - Voor leerlingen vanaf groep 3 verplicht - Oog op bioritme - Nauwe samenwerking tussen partners

Subsidiekader Het Wijkarrangement Brede School 6 uur of meer activiteitenaanbod + brede schoolmedewerker + buurtmakelaar Subsidiehoogte: 5000,- en 60,- per leerling. Het Dagarrangement Brede School 6 uur activiteitenaanbod dat roosterdoorbrekend is voor ll gr 3 t/m 8. Subsidiehoogte: 30.000, - en 12.500,- per klas

Organisatie: partners Betrokken organisaties in de wijk- en dagarrangementen JOS: aansturing van onderstaande organisaties. Meeuw: uitvoering geven aan de wijk- en dagarrangementen OOG: deskundigheidsbevordering van o.a. vakkrachten WGI: salarisadministratie, selectie van personeel Stedelijke aanbieders: invulling van het activiteitenaanbod Schoolbesturen

Doelen: outcome Ontwikkelkansen kinderen vergroten Talenten ontwikkelen Voorkomen uitval en achterstanden Versterken sociale cohesie in de wijk Bevorderen van actieve deelname van ouders aan de samenleving

Doelen: output Eenduidig pedagogisch klimaat Verbinden binnen en buitenschools leren Effectieve leertijd vergroten Meer verlengde schooldag activiteiten Verbetering inhoudelijke en organisatorische samenhang Verbetering tussenschoolse opvang

De praktijk: knelpunten Randvoorwaardelijke problemen: Kwaliteit vakkrachten Vervanging vakkrachten Huisvesting Aansprakelijkheid Aanpak zorgleerlingen Continuering subsidie

De praktijk: successen Kinderen enthousiast Ouders opgetogen Leertijd verlengd Enthousiaste nieuwe medewerkers

De echte vernieuwing Ontwikkelen eenduidig pedagogisch klimaat Verbinden binnen- en buitenschools leren Verbeteren inhoudelijke en organisatorisch samenhang

De Rotterdamse aanpak: in ontwikkeling Ontwikkeling methodiek: Ontwikkelen visie Vanuit visie deskundigheid bevorderen Coachen en begeleiden Vastleggen good practices