De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders Roel Weener 0612060863 roel@wkonderwijsadvies.nl
2 misverstanden: 1. Zorgplicht is plaatsingsplicht 2. Er komt een buslading zorgleerlingen bij
Mythen en legenden Mijn naam is passend onderwijs: En ik zorg er voor dat alle busjes de andere kant op gaan rijden En ik zorg voor inclusief onderwijs En ik zorg er voor dat alle klassen boordevol worden. De leerling staat centraal. ”Ja, ja, dat zal wel “.
En toch ook ….. VEREVENEN “ Bij ongewijzigd beleid minder inkomsten “
Dus BELEID op Instroom leerlingen in SO cluster 3 en 4 Verwijspercentages naar SO cluster 3 en 4 Rugzakken in de vorm van arrangementen Deelname en verwijzing naar SBO Versterken basisondersteuning bao Professionalisering leraren Ondersteunen leraren en scholen (expertise)
Ondersteuningsmiddelen Licht en zwaar naar de schoolbesturen Centrale kosten 25-09 Management Expertise – personeel Verantwoording/monitoring 3. Werkgelegenheidsgarantie tot 1-8-2016 4. Rugzakken en SO plaatsen vanaf 1-8-2014 5. Toelaatbaarheidsverklaring
DE PIJLERS Zorgplicht SWV met het VSO Gebudgetteerde situatie Arrangeren Schoolondersteuningsprofielen Dekkend geheel aan voorzieningen Ondersteuningsplan
Wat werkt, werkt ! Uitgaan van het goede, op weg naar het beste Thuisnabij en schoolnabij Geen nieuwe wielen omdat de velgen zo mooi zijn De school vraagt aan Basisondersteuning op orde Ontwikkelingsperspectief voor extra ondersteuning Regionale kaders, bestuurlijke autonomie
2. Samen met déze ouder
Procedure zorgplicht Schriftelijke aanmelding Bestuur beoordeelt of er – eventueel – sprake is van een onderwijsondersteuningsvraag (informatieplicht van ouders) Beslissing over toelaatbaarheid (overleg met ouders); geen beslissing dan verplichte tijdelijke plaatsing Geen toelating, dan andere school of voorziening, waar leerling welkom is Bij extra ondersteuning: ontwikkelingsperspectief
ouders Schriftelijk aanmelden (10 weken) In overleg met de school over arrangement Instemming op het ontwikkelingsperspectief Gaat het niet goed, dan: Klacht bij het schoolbestuur Bezwaar bij verklaring bij het SWV Onderwijsconsulenten, Landelijke Geschillencommissie, cie.GB, rechter
3. Maatwerk voor kind en leerkracht “Een vijver vullen met een vingerhoed” “Een kussen optillen met een heftruck” 3. Maatwerk voor kind en leerkracht
Handelingsgericht indiceren stoppen met landelijke indicatiecriteria Hoofdprincipe: geld volgt leerling Op maat Leerling afhankelijk Leerkracht afhankelijk Flexibel Gevarieerd
Dekkend aanbod Geen kind tussen wal en schip SWV 25-06
Meer verbinden Netwerk SO met PO Afspraken met: VVE Cluster 1 en 2 Externe partners www.passendonderwijs.nl
8. De verantwoordelijkheid is klip en klaar
9. Alles draait om de leerkracht
De leraar betrokkenheid professionalisering * Omgaan met gedragsproblematiek * Klassenmanagement * Gesprekken met ouders grenzen aan de ondersteuning ondersteuning in de klas
ondersteuningsplan Het continuüm aan ondersteuning, inclusief schoolondersteuningsprofielen en niveau van de basisondersteuning Verdeling en besteding van ondersteuningsmiddelen Procedure en criteria voor toewijzing van extra ondersteuning Procedure voor plaatsing S(B)O verantwoording Informatie en ondersteuning voor ouders Instemming ondersteuningsplanraad, OOGO met gemeente(n) en afstemming met SWV VO.
MIJLPALEN 1 november 2013: rechtspersoon 1 februari 2014: ondersteuningsplan bij ondersteuningsplanraad (OPR) 1 mei: ondersteuningsplan naar inspectie 1 augustus: stelsel treedt in werking 1 augustus 2015: bekostiging werkt ook voor VSO 1 augustus 2020: verevening afgerond
Doen wat nodig is, met wie nodig is; Expertise in de scholen !!!!