Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Handelingsgericht werken en de IB
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Competentiemanagement
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Formatief - summatief evalueren
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Samenwerken aan kwaliteit van (school)examinering loont!
Van idee tot digitaal materiaal
Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs Dia 1 Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen.
Leer de namen van de noten 2
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Workshop ‘Competenties’
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Hoe krijg ik de business mee? 11 februari 2009 Paul Ruijgrok Partner ECM en het Nieuwe Werken KBenP.
Toetsvormen en toetsbeleid
Implementatie van het 4C-ID-model
Studietaak De studietaak staat centraal
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Bewust toetsen met Groen Proeven
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
competentie ontwikkeling en assessment
zelfsturend portfolio-onderwijs:
competentie ontwikkeling en assessment
competentie ontwikkeling en assessment literatuur tips
Handelingsgericht werken
Proeve van Bekwaamheid
Ervaring vanuit ervaringsbewijzen omtrent standaarden.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Toetsen in nieuwe scheikunde
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
iL 19: De evolutie van toetsing bij biologie
Transcript van de presentatie:

Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen leren-toetsen-beoordelen Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

competentie (voorwaardelijke) kennis (psychomotorische) vaardigheden (houdingsaspecten) attitude Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008

(voorwaardelijke) kennis (psychomotorische) vaardigheden visualisatie van de onderlinge verhoudingen (houdingsaspecten) attitude Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008

(voorwaardelijke) kennis (psychomotorische) vaardigheden visualisatie van de onderlinge verhoudingen (houdingsaspecten) attitude Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008

5 2 1 7 4 6 3 (voorwaardelijke) kennis (psychomotorische) vaardigheden (houdingsaspecten) attitude Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008

5 1 2 7 4 6 3 (voorwaardelijke) kennis (psychomotorische) vaardigheden (houdingsaspecten) attitude Welk gebied betreft de Proeve van Bekwaamheid? Welke mix van (toets)methoden zie je? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008

5 1 2 7 4 6 3 (voorwaardelijke) kennis (psychomotorische) vaardigheden Gesprek met een klant (voorwaardelijke) kennis (psychomotorische) vaardigheden 5 1 2 Oefenen van gespreksfase 7 Kennis over Psychologische aspecten 4 6 3 Gesprek met een lastige klant casus “wat is klantvriendelijkheid?” (houdingsaspecten) attitude Simulatie a.d.h.v. een complexe werkcasus Discussie “is de klant altijd koning?” Het vergroten van de klantvriendelijkheid van medewerkers Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008

Niveaus van evalueren: Vonden ze het leuk? Hebben ze wat geleerd? Passen ze het ook toe? Welke impact heeft het? Wat krijg ik er voor terug? leer- omgeving Niveaus van evalueren: Kirkpatrick (1975) werk- omgeving

is mijn toetsing valide, betrouwbaar en transparant? uitgangspunt voor PvB arbeidsproeve (echte situatie in echte praktijk) simulatie (realistische situatie in nagebootste praktijk) creatieve opdracht (alternatief met voorspellende waarde) ideale situatie geschikt alternatief geheel van (deel) gebieden observatie toelichting of onder- bouwing kennistoets reflectie als dat niet kan.. kennisborging als dat niet kan.. centrale vraag: is mijn toetsing valide, betrouwbaar en transparant? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen

formatieve en summatieve toetsvormen WAAROM toets je? (wat wil je bereiken?) WAT toets je? (inhoud) WELKE WIJZE toets je? (vorm) WANNEER toets je? (moment binnen het leren) WIE neemt de toets af? (wie beoordeelt?) WAAR toets je? (leerplek of werkplek?) WAARMEE toets je? (hulpmiddelen) Wat is de WAARDE van de toets? (formatief / summatief, cesuur, voorwaardelijk)

is er bij de toetsing sprake van; validiteit (meet je wat je wilt meten?) betrouwbaarheid (is de meting stabiel en komt er bij een herhaling dezelfde uitkomst naar boven?) transparantie (weet een ieder (lerende, opleider, beoordelaar) waar hij aan toe is?) Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008

validiteit & betrouwbaarheid ‘de metafoor van het darten’ Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008

in 10 dagen (elke dag één pijl) De toets bestaat uit: 10 pijlen gooien in 10 dagen (elke dag één pijl) op verschillende momenten van de dag doel is bullseye Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008

uitkomst is.. Betrouwbaar – Valide Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008

Betrouwbaar – Niet Valide uitkomst is.. Betrouwbaar – Niet Valide Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008

Niet Betrouwbaar – Valide uitkomst is.. Niet Betrouwbaar – Valide Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008

Niet Betrouwbaar – Niet Valide uitkomst is.. Niet Betrouwbaar – Niet Valide Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008

kwalificatieprofiel kwalificatieprofiel individueel assement voor ontwikkeling onderwijsleerproces met gezamenlijke en individuele leeractiviteiten bekwaamheid proeve van studieplanning POP kwalificatieprofiel kwalificatieprofiel individueel assement voor kwalificatie = toetsmoment bron: Sinke 2006 Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs