Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen leren-toetsen-beoordelen Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs
competentie (voorwaardelijke) kennis (psychomotorische) vaardigheden (houdingsaspecten) attitude Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008
(voorwaardelijke) kennis (psychomotorische) vaardigheden visualisatie van de onderlinge verhoudingen (houdingsaspecten) attitude Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008
(voorwaardelijke) kennis (psychomotorische) vaardigheden visualisatie van de onderlinge verhoudingen (houdingsaspecten) attitude Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008
5 2 1 7 4 6 3 (voorwaardelijke) kennis (psychomotorische) vaardigheden (houdingsaspecten) attitude Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008
5 1 2 7 4 6 3 (voorwaardelijke) kennis (psychomotorische) vaardigheden (houdingsaspecten) attitude Welk gebied betreft de Proeve van Bekwaamheid? Welke mix van (toets)methoden zie je? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008
5 1 2 7 4 6 3 (voorwaardelijke) kennis (psychomotorische) vaardigheden Gesprek met een klant (voorwaardelijke) kennis (psychomotorische) vaardigheden 5 1 2 Oefenen van gespreksfase 7 Kennis over Psychologische aspecten 4 6 3 Gesprek met een lastige klant casus “wat is klantvriendelijkheid?” (houdingsaspecten) attitude Simulatie a.d.h.v. een complexe werkcasus Discussie “is de klant altijd koning?” Het vergroten van de klantvriendelijkheid van medewerkers Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008
Niveaus van evalueren: Vonden ze het leuk? Hebben ze wat geleerd? Passen ze het ook toe? Welke impact heeft het? Wat krijg ik er voor terug? leer- omgeving Niveaus van evalueren: Kirkpatrick (1975) werk- omgeving
is mijn toetsing valide, betrouwbaar en transparant? uitgangspunt voor PvB arbeidsproeve (echte situatie in echte praktijk) simulatie (realistische situatie in nagebootste praktijk) creatieve opdracht (alternatief met voorspellende waarde) ideale situatie geschikt alternatief geheel van (deel) gebieden observatie toelichting of onder- bouwing kennistoets reflectie als dat niet kan.. kennisborging als dat niet kan.. centrale vraag: is mijn toetsing valide, betrouwbaar en transparant? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen
formatieve en summatieve toetsvormen WAAROM toets je? (wat wil je bereiken?) WAT toets je? (inhoud) WELKE WIJZE toets je? (vorm) WANNEER toets je? (moment binnen het leren) WIE neemt de toets af? (wie beoordeelt?) WAAR toets je? (leerplek of werkplek?) WAARMEE toets je? (hulpmiddelen) Wat is de WAARDE van de toets? (formatief / summatief, cesuur, voorwaardelijk)
is er bij de toetsing sprake van; validiteit (meet je wat je wilt meten?) betrouwbaarheid (is de meting stabiel en komt er bij een herhaling dezelfde uitkomst naar boven?) transparantie (weet een ieder (lerende, opleider, beoordelaar) waar hij aan toe is?) Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008
validiteit & betrouwbaarheid ‘de metafoor van het darten’ Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008
in 10 dagen (elke dag één pijl) De toets bestaat uit: 10 pijlen gooien in 10 dagen (elke dag één pijl) op verschillende momenten van de dag doel is bullseye Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008
uitkomst is.. Betrouwbaar – Valide Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008
Betrouwbaar – Niet Valide uitkomst is.. Betrouwbaar – Niet Valide Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008
Niet Betrouwbaar – Valide uitkomst is.. Niet Betrouwbaar – Valide Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008
Niet Betrouwbaar – Niet Valide uitkomst is.. Niet Betrouwbaar – Niet Valide Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs juni 2008
kwalificatieprofiel kwalificatieprofiel individueel assement voor ontwikkeling onderwijsleerproces met gezamenlijke en individuele leeractiviteiten bekwaamheid proeve van studieplanning POP kwalificatieprofiel kwalificatieprofiel individueel assement voor kwalificatie = toetsmoment bron: Sinke 2006 Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs