Nieuw beleid, kansen voor praktijkonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Wetsvoorstel Passend Onderwijs
PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
Passend onderwijs SWV de Streek….. leerkrachtnetwerkavond maart 2011
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Passend Onderwijs een korte inleiding
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
passend onderwijs en zorgplicht
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend onderwijs 22 maart 2012 zorgcoördinatoren
Samenwerkingsverband VO 23-02
1Opening 2Welkom op het Schip: wie zijn wij in vogelvlucht 3Laatste stand van zaken rondom Passend Onderwijs 4Inleiding in de projecten: Gerrit Meere.
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Ieder kind de best passende ontwikkeling
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Waarom is Passend Onderwijs belangrijk?
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst ‘Werken aan een pro-plan’ 18 april 2013.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Wat is passend onderwijs?
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Midden-Holland
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Rijnstreek
Overgang po-vo
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
23 september 2014.
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
ONDERSTEUNINGSPLANRAAD (OPR). Wat is een OPR? “Het formele medezeggenschapsorgaan van een samenwerkingsverband passend onderwijs, waarin ouders en personeel.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

Nieuw beleid, kansen voor praktijkonderwijs Praktijkonderwijs is passend onderwijs 15 maart 2012 Terugblik op vorig seminar Punten uit de evaluatie Al met al positief Zaal, temperatuur Geef ons de kaders aan waarbinnen we met elkaar in gesprek kunnen

Doel van de leergang Zicht / grip krijgen op veelheid aan ontwikkelingen in en rondom het praktijkonderwijs Vier lagen: Beleidsontwikkelingen: verkennen Strategie: werken aan een plan Praktijk: inspiratie door voorbeelden Netwerk: ontmoetingen Vorige keer besproken: Beter presteren Leraar 2020 Toekomstbestendig vmbo Focus op vakmanschap

Wat gaan we vandaag doen? Kennis verdiepen over passend onderwijs en taal/rekenen Gevolgen benoemen voor pro en voor je school Piet Hartog vertelt over zijn school Eén stap verder zetten met je plan Voortbouwen op huiswerkopdracht die al mooie resultaten laat zien!!! Nieuwe opdracht Dit is ook op hoofdlijnen de indeling van het seminar

Passend onderwijs (I) Knelpunten: o.a. groei en complexiteit Wat wil men: Financiele beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Wegnemen prikkel op indiceren obv diagnose Handelingsbekwame docenten Afstemming met andere sectoren

Passend onderwijs (II) Wat verandert er: Zorgplicht voor schoolbestuur SWV beoordeelt toelaatbaarheid (v)so Planverplichtingen Ondersteuningsplan leerling i.o.m. ouders Schoolondersteuningsprofiel; adviesrecht MR Ondersteuningsplan SWV Integratie SWV’s Ondersteuningsplanraad uit MR-en; instemming O.o.g.o. met gemeente(n)

Referentiekader (I) Opgesteld door sectorraden, concept: School heeft onderwijszorgprofiel (minimaal afgesproken basiszorg) School krijgt onderwijszorgmiddelen obv transparante toewijzingssystematiek School betrekt ouders bij beslissingen die hun kind betreffen en biedt ouders toegang tot informatie en tot ondersteuning bij de toewijzing van extra zorg De school bewaakt de kwaliteit van het onderwijszorgprofiel en betrekt ouders/leerlingen/studenten bij de beoordeling daarvan.

Referentiekader (II) School bewaakt dat medewerkers voldoen aan de professionele functie-eisen behorend bij het onderwijszorgprofiel. School heeft binnen de onderwijszorgstructuur toegang tot ondersteuning voor leraren en leerlingen bij specialistische problemen. School waarborgt voor al haar leerlingen een effectieve overdracht van en naar een andere school of sector. School heeft de medezeggenschap over het onderwijszorgprofiel en de zorgmiddelen conform WMS/WOR geregeld. School legt (achteraf) verantwoording af over de besteding van de toegekende zorgmiddelen en de behaalde resultaten. School heeft een klachten- en geschillenregeling.

Raakt dit het praktijkonderwijs? Wetsvoorstel: Toewijzing lwoo en pro ‘vooralsnog gehandhaafd’ Onderzoek naar aanpassingsmogelijkheden; overleg met de VO Raad Eind 2013 zicht op nieuwe systematiek, “zodat deze in 2016 zou kunnen worden ingevoerd” Middelen gebudgetteerd obv niveau 1-10-2010; als overschrijding dreigt dan wordt bedrag per leerling aangepast

In de tijd gezien 2012-2013 2013-2014 Indeling SWV’s in nov 2012 gereed Zorgplicht per 1-8-2013 Regionaal ondersteuningsplan voor 1-5-2013 naar Inspectie Nieuwe SWV’s van kracht per 1-8-2013; bezuiniging op ambulante begeleiding per 1-8-2013 Einde REC’s & indicatiestelling per 1-8-2013

Werkvorm I Bespreek met je buurman / buurvrouw wat de gevolgen zijn – of: kunnen zijn - van dit wetsvoorstel voor het praktijkonderwijs in het algemeen. Schrijf elk gevolg dat je benoemt op 1 post-it plakker; gebruik bij meerdere gevolgen dus ook meerdere post-its. We inventariseren vervolgens plenair de benoemde gevolgen

Werkvorm II Bespreek in je groepje de volgende vragen over het wetsvoorstel en voor jullie scholen: Is het SWV bezig met de samenvoeging? Wat weet je er van? Zit het praktijkonderwijs in je regio aan tafel als het over passend onderwijs gaat, bijv. het regionale ondersteuningsplan? Ben je bezig met een schoolondersteuningsplan? Zo nee, ga je dat nog doen, wanneer? Ben je van plan dit alles in je regio te gaan volgen? Hoe? Vat de bespreking samen op de flap.

Taal en rekenen (I) Achtergrond: Taal en rekenniveau pabo-studenten Positie NL in internationale ‘rakings’ Commissie Meijerink: kom tot referentieniveaus die het hele onderwijsbestel doorsnijden Zie schema Zie uitreik Voor pro geldt als richtsnoer: 1F Voor mbo 1 en 2 geldt als eindniveau: 2F

In de tijd gezien Referentieniveaus ingevoerd in zomer 2010 1F is richtsnoer Pro (inspanningsverplichting) 2F is eindniveau niveau 1 en niveau 2 mbo 2012-2013 2013-2014 2014-2015 Pilotexamens mbo niveau 1 en 2 Centrale examinering mbo niveau 2 op 2F Besluit niveau 1 Nb: verplichte eindtoets en lvs (s)bao? (33.157) Nb: verplichte dtt en lvs voor vo? Nb: entreeopleidingen mbo (33.187)

Taal en rekenen (II) Wat doet het pro, landelijk: Realisatie 1F als individueel streven, inspanningsverplichting Beheersingsdoelentool Overleg met Cito over ontwikkeling diagnostische toetsen Contact met Steunpunt Taal & Rekenen VO over informatiebijeenkomsten

Werkvorm III Bespreek in koppels de volgende vragen: a) Wat kunnen pro-leerlingen aan: 1F, 2F ….? Bespreek dit op twee terreinen: taal en rekenen. b) Wat doe je op dit moment in je school aan de referentieniveaus? c) Ga je verandering aanbrengen in die situatie (b) en zo ja waarom?

Piet Hartog Praktijkschool West Friesland

Werkvorm IV Reflectie op huiswerkopdracht Bespreek met je groepje de volgende punten: Vertel in max. 2 minuten aan je groep wat je met de voorgestelde verandering beoogt. Vraag je groepsgenoten of het verhaal dat je vertelt, helder overkomt? Vraag je groepsgenoten naar tips. Probeer de reactie van je collega’s mee te nemen in de volgende versie.

‘plan voor jouw school’ Vier elementen Beschrijving bestaand strategisch beleid, interne en externe analyse Wat moet anders? Wat is haalbaar? Hoe ga je dit doen?

Basisvragen, facetten, principes

Werkvorm V Nieuwe huiswerkopdracht Wat is het belangrijkste resultaat van de beoogde verandering? Welk tijdpad ga je hanteren om dit resultaat te bereiken? Wanneer doe je wat? Hoe houd je zicht op de voortgang (‘monitoring’)? Welke randvoorwaarden in termen van o.m. faciliteiten, (na)scholing zijn nodig? Heb je daarin (tijdig) voorzien? Hoe en wanneer ga je dit alles communiceren, extern maar vooral ook intern? Wanneer is de invoering ‘afgerond’ en hoe/wanneer ga je het traject evalueren?