onderwijsdoorstroomkaart

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Differentiëren naar leerwegen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
VTB Technasium Vakcollege
Welkom op de Ouderavond klas 4
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Vernieuwing verzorging
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Meten en registratie ontwikkeling competenties
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Landbouwbreed Floracollege.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
GKC-project Ruggengraat
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
competentie ontwikkeling en assessment
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Proeve van Bekwaamheid
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Competentiegericht leren vmbo
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Workshop “Beoordelen”
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Loopbaancompetenties
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Welkom op het Saenredam College
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Welkom op het Saenredam College
Transcript van de presentatie:

onderwijsdoorstroomkaart vmbo – mbo Jetty Pohlmann Lody Smeets Conferentie Ruimte en Regels, maart 2007 © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

Opzet Beoordelingsmethode Een praktijkvoorbeeld Vragen en discussie: Toepasbaarheid op school Vergelijkbaarheid binnen en tussen scholen © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

Doelen doorstroomkaart Vakinhoud én algemene competenties Landelijk vergelijkbare beoordeling Betere overgang vo-vervolg intake op maat begeleiding op maat in vo en vervolg Hanteerbaar voor school: digitaal en papier

De doorstroomkaart: een standaard onderdeel in een portfolio vervolg vo po standaard doorstroomkaart Portfoliosysteem A Regio A, Leerling A © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

Succesvolle loopbaan vmbo-mbo Planmatig en georganiseerd werken Communiceren en presenteren Informatie verwerken en onderzoeken Samenwerken Evalueren en reflecteren Problemen oplossen, beslissen/acties kiezen Omgaan met veranderingen en tegenslagen Ondernemend en klantgericht werken Oriënteren op de loopbaan Gevalideerd op basis van: Interviews Contacten en ervaringen met andere projecten en scholen: Utrecht, Wellantscholen © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

persoonlijke eigensch. Wat zijn competenties? De bekwaamheid om: kennis, vaardigheden, attitudes, persoonlijke eigenschappen op geïntegreerde wijze in een bepaalde context in te zetten om taken verantwoord en bewust uit te voeren volgens een kwaliteitsstandaard. kennis vaardigheden persoonlijke eigensch. attitude Uiting in gedrag © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

Analyse van een competentie Succesfactor 1 Succesfactor 2 Succesfactor 3 ………… Beoordelingsaspect 1 Beoordelingsaspect 2 indicator a indicator b …….. indicator a indicator b …….. © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

De competentie samenwerken De leerling kan bij de uitvoering van groepsopdrachten in wisselende rollen een bijdrage leveren aan het groepsproces (met mede-leerlingen, docenten, mensen buiten de school) zodanig gebruik makend van communicatietechnieken, de eigen talenten en die van de ander(en) en rekening houdend met aanwezige waarden, normen en afspraken dat in een constructieve werksfeer een (gezamenlijk) resultaat wordt behaald dat door de samenwerking een duidelijke meerwaarde heeft.

De competentie samenwerken Samen met anderen je werk doen brengt eigen ideeën in overlegt en verdeelt de taken maakt haalbare werkafspraken en handelt daarnaar spreekt anderen aan op gemaakte afspraken biedt hulp en wil hulp ontvangen Het werk van jezelf/een ander beoordelen benoemt sterke punten en verbeterpunten van zichzelf benoemt sterke punten en verbeterpunten van de ander vat opbouwende kritiek positief op en handelt daarnaar.

Bepalen gewenste niveau Startbekwaam voor .. Beginners © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

Beoordelingsschaal Score 4: Zeer gevorderd Laat dit uitstekend en zeer zelfstandig zien Score 3: Gevorderd Voldoet aan de eisen (op het gewenste niveau) Tips van de begeleider volstaan Score 2: Half gevorderd Voldoet deels aan de eisen (nog niet op gewenste niveau) Er is nog verbetering en hulp nodig Score 1: Beginner Nauwelijks te zien of te herkennen Veel hulp en oefening nodig

Eisen beoordelingen Bevorder accurate en vergelijkbare beoordelingen: formuleer indicatoren als concrete aanwijzingen te observeren te zien in procesverslag of product terug te vragen in evaluatiegesprek let alleen op de relevante indicatoren verhelder de schaalpunten met voorbeelden meer beoordelaars, meer momenten en meer opdrachten oefen en overleg over een gelijke interpretatie © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

Eisen bewijsstukken/opdrachten Doet de opdracht daadwerkelijk een beroep op de boogde competentie? Zijn de eisen voor aanpak en resultaat helder voor leerling en beoordelaar? Is de opdracht niet te eenvoudig of juist te complex? © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

Bouwstenen opdracht bronnen, materialen ? handelingen/taken tijd eisen aanpak routine of nieuw eisen resultaat presentatie taakzelfstandigheid vakinh. diepgang © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

Ontwikkeling van een competentie hoog Roos gemiddeld laag Alex Complexiteit opdracht Competentie niveau 1 2 3 4 © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

Opdrachten in portfolio Planmatig werken Communi-ceren presente-ren Info verwerven en verwerken Samen-werken Evalueren en reflecteren Maak een … voor ….. xxxxxxx Organiseer een …… voor …. xxxxxx © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

Excel monitor competenties © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

Score per aspect en per indicator © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

Score per aspect en per indicator © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

Score per bewijsstuk © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

Samenvattend profiel doorstroomkaart © Cito Arnhem, Esloo, Northgo, Stichting Willibrord, ROC ASA

Doelen proeven op scholen Herkenbaarheid en eenduidigheid beoordelingsindicatoren Overeenstemming oordelen docenten onderling en leerling Verbeteren hanteerbaarheid methode: digitaal en papier

Aandachtspunten uit de pilot Hoe gaat mbo het gebruiken? Hoeveel meetmomenten? Landelijke/regionale beoordelingsindicatoren, maar welke eisen gelden voor de opdrachten op basis waarvan de oordelen tot stand komen?

Meer informatie Artikel van Jetty Pohlmann en Lody Smeets over de digitale doorstroomkaart in Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk december 2006, nummer 4 jetty.pohlmann@cito.nl lody.smeets@cito.nl