Toelichting VLAREM-actualisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
Invoer, doorvoer en uitvoer van radioactieve stoffen
De nieuwe wetgevingsprocedures
Infrastructuurvereisten FAVV Quality Days 28/04/2011
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
PROCEDURE BETROKKEN ACTOREN RECHTSBESCHERMING De stedenbouwkundige vergunning VERBIST Advocaten
RUIMTELIJKE ORDENING Wat is RO? Historiek Doelstelling.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AMINAL **** Afdeling Milieuvergunningen SYMPOSIUM 5 DECEMBER 2001 SITUERING VLAREM door ing. François WAMBACQ Afdelingshoofd.
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Digitaal indienen van een milieuvergunningsaanvraag via het eMIL-loket 15 september 2010.
Rechtshandelingen van de Unie
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
6/5, Alden Biesen – 28/5, Brugge P 1 6 mei 2009, Alden Biesen 28 mei 2009, Brugge Comenius “monitoring dagen” focus: verslaggeving.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Nieuwe meetvoorwaarden voor stookinstallaties, stationaire motoren en gasturbines 11 juni 2004 Peter Meulepas
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
Het FANC is ISO 9001:2000 gecertifieerd – l’AFCN est certifiée ISO 9001:2000 Formulieren Martine Liebens Expert Invoer & Vervoer Registratieformulier Aanvraagformulieren.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
1 Besluit Energieplanning Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling Natuurlijke Rijkdommen en Energie Wim Lameire Belangrijke.
1.Sociaal objectief 2.Wonen in eigen streek (DGPB, boek 5) 3.Register onbebouwde percelen 4.Leegstandsregister.
Voorstel van nieuw Bodemdecreet opmerkingen VVSG (Hoorzitting Vlaams Parlement 29 juni 2006) Steven Verbanck Stafmedewerker Leefmilieu VVSG tel
‘Ontvoogding woningkwaliteitsbewaking’ Overzicht besluit: aanvraag, beslissing, toekenningscriteria, opdrachten.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Ontheffing Vragen: 1. Wat ? 2. Waarom ? 3. Waarvoor ? 4. Wanneer ? 5. Hoe ? 6. Inhoud & Geldingsduur ?
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 11 oktober 2012.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Algemene inleiding Wabo
Comenius monitoring dagen - mei over verslaggeving “Comenius monitoring dagen” : over verslaggeving 20 mei 2008, Alden Biesen 29 mei 2008, Brugge.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
1 Actualisatie milieuvergunning afvalberging DMH Johan G. Vollenbroek 12 oktober 2010.
Informatievergadering NKWV 9 mei 2008
LIN-Infodag - 24 mei Verwachtingen van een ontheffingsaanvraag AROHM Inge Leenders Afdeling Stedenbouwkundige Vergunningen.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Dienst Belastingen - 21 juni 2012 Belasting op motoren Overzicht
GELIJKBERECHTIGING BIJ GRONDAANKOOP
1 DSI - informatiesessie voor lokale besturen provinciale infosessies, najaar deel 3 DSI-platform een uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige.
De (T)OR en de bestuurder
Provinciaal RUP Solitaire vakantiewoningen – Brugge-Oostende infovergadering – 04 september 2014 i.k.v. voorlopige vaststelling – 26 juni 2014 openbaar.
Standpunt over de omgevingsvergunning Raad van Bestuur 4 februari 2015.
Specialisatie Grote Huisdieren Docent: A. Bertram.
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Ruimtelijke ordening Enkele algemene beschouwingen Dilbeek donderdag 6 november 2008 (ontwerp)
Bestek 2014/HFB/00/31576 : technisch beheer, onderhoud en totale waarborg van de technische installaties van en prestaties op afroep voor Dossin, Goswin.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Nieuwe hemelwaterverordening Geldig voor bouwdossiers ingediend na !
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
De digitale Omgevingsvergunning verkavelingen en bijstellingen verkavelingen December 2017.
REGLEMENT OCCASIONELE EVENEMENTEN
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Transcript van de presentatie:

Toelichting VLAREM-actualisatie Besluit van de Vlaamse Regering van 19 september 2008 LNE - Afdeling Milieuvergunningen in samenwerking met de Provinciebesturen

Verwelkoming Georges Huau diensthoofd Buitendienst Vlaams-Brabant afdeling Milieuvergunningen

Inleiding en algemene toelichting Paul Bernaert afdelingshoofd afdeling Milieuvergunningen

VLAREM-actualisatie Wat? Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van: Titel I van het VLAREM Titel II van het VLAREM VLAREBO 2. Goedgekeurd: op vrijdag 19 september 2008 3. Van kracht op: - eerste dag van de tweede maand volgend op de publicatie in het Belgisch Staatsblad - datum publicatie: ???

Kernprincipes VLAREM-actualisatie Administratieve vereenvoudiging: indelingscriteria en procedures VLAREM I 2. Actualisatie VLAREM II: conform Europese regelgeving en BBT Zonder in te boeten op de milieudoelstellingen (228 artikelen, tal van bijlagen, 400 à 500 bladzijden!) Volledige tekst: www.lne.be  themas  milieuvergunningen Gecoördineerde versie Vlarem I en II en bijlagen: eerste helft 2009

Aanpassing indelingscriteria (GTD) ARAB VLAREM (’91) Klasse 1 > 10 kW > 200 kW Klasse 2 1 kW < kl2 ≤ 10 kW 10 kW < kl2 ≤ 200 kW Klasse 3 / 5 kW ≤ kl3 ≤ 10 kW Door: - evolutie technologie (BBT) en kennis - strenge EU-regelgeving: invoering vergunningsplicht meest risicovolle inrichtingen gedurende de laatste 2 decennia (afval, water, VOS, GPBV, GGO’s, MER, BKG, SEVESO,…) Optrekken criteria GTD mogelijk Lagere klasse Eenvoudigere procedure Administr. vereenvoudiging Lastenvermindering

Nieuwe bijlage 1 titel I VLAREM Optrekken indelingscriterium klasse 1 Totaal geïnstalleerde drijfkracht > 200 kW wordt: > 1.000 kW (volledig in industriegebied) > 500 kW (niet volledig in industriegebied) (ten tijde van ARAB: klasse 1 > 10 kW !!) De A van 2A geschrapt – zie hierna ± 1.000 van de ± 25.000 bedrijven klasse 1 klasse 2 (±4%)

Eerstelijnstoezicht blijft bij AMI Op langere termijn: de A weg ??? Bij al deze klasse 2 staat het symbool A in vierde kolom indelingslijst Milieuvergunning wordt verleend door CBS in plaats van door de Deputatie maar door de A wel altijd advies verplicht van AMV en Stedenbouw Eerstelijnstoezicht blijft bij AMI Op langere termijn: de A weg ??? We zeggen beter niet dat er een nieuwe klasse is. Decreet zegt maar 3.

7.000 van de ± 75.000 bedrijven klasse 2 klasse 3 (± 10%) Optrekken indelingscriterium klasse 2 Voorheen: 10 kW < klasse 2 ≤ 200 kW Nu: 200 kW < klasse 2 ≤ 1.000 kW (volledig in industriegebied) 100 kW < klasse 2 ≤ 500 kW (niet volledig industriegebied) 7.000 van de ± 75.000 bedrijven klasse 2 klasse 3 (± 10%)

Optrekken indelingscriterium klasse 3 Voorheen: 5 kW ≤ klasse 3 ≤ 10 kW Nu: 5 kW ≤ klasse 3 ≤ 200 kW (volledig in industriegebied) 5 kW ≤ klasse 3 ≤ 100 kW (niet volledig industriegebied) Nieuw: CBS kan bijzondere voorwaarden opleggen bij klasse 3 inrichtingen = pro-actief optreden tegen mogelijk storende effecten

Aanpassing artikel 21 VLAREBO (art. 224 en 225) Bijlage 1 VLAREBO (lijst risico-inrichtingen) wordt opgeheven Integratie VLAREBO-lijst van risico-inrichtingen in kolom 8 van VLAREM-indelingslijst Kolom 8: O = oriënterend onderzoek bij overdracht, onteigening, sluiting, faillissement, vereffening A = idem O + periodiek om de twintig jaar B = idem O + periodiek om de tien jaar

Herbevestiging formele afspraken In de marge van het wijzigingsbesluit herbevestiging volgende formele afspraken: Maken van afspraken (o.a. met provincies en gemeenten) over de digitale indiening van MVAn en meldingen = operationeel maken eMIL-internetloket 2. Verdere actualisering VLAREM-indelingslijst = verder afbouwen hanteren GTD als indelingscriterium = meer indelen op basis van potentiële risico’s en hinder = rekening houden met continuïteit en controleerbaarheid vb: jaarcapaciteit moeilijker te controleren dan GTD = opdracht AMV (TWOL studie 2009) = maatschappelijk debat organiseren (MINA, SERV) = voor volgende regering

3. Volgende VLAREM-trein(en): Implementeren EU-regelgeving Permanent actualiseren VLAREM II (BBT) = taak AMV (expertenwerkgroepen) = via overleg doelgroepen 4. Evaluatie gebruik mogelijkheid CBS tot opleggen bijzondere voorwaarden klasse 3 inrichtingen tegen 31 december 2010 (taak AMV) AMV werkt aan type evaluatiesjabloon (in overleg VVSG) 3. + uitvoeringsbesluit uniek loket MV-BV

Individuele afwijkingsaanvragen Individuele afwijkingsaanvragen in de sectoren papier, rubber en textiel: Voorheen: verbod tot opslaan van andere brandbare, ontvlambare of ontplofbare stoffen in lokalen waarin papier, rubber- of textielwaren worden opgeslagen wordt gewijzigd: Nu: verbod tot opslaan van brandbare gassen of ontvlambare vloeistoffen in lokalen waarin papier, rubber- of textielwaren worden opgeslagen m.a.w : samenopslag met ontvlambare vaste stoffen wordt uit de verbodsbepaling gehaald aantal individuele afwijkingsaanvragen zal dalen (artikelen 164, 165 en 166) (aantal afwijkingsaanvragen zal dalen, maar er zijn wel de hernieuwingen van de piek)

Slotbepalingen Meldingen, mededelingen veranderingen, MVA, meldingen van overnames ingediend vóór datum inwerkingtreding actualisatie-besluit: volgens vroegere procedure Inrichtingen die al in bedrijf zijn gesteld op het ogenblik van de inwerkingtreding en vergunningsplichtig waren en die vallen onder de toepassing nieuwe (sub)rubriek indelingslijst: geen milieuvergunningsaanvraag indienen (Idem meldingen)

Historiek VLAREM-actualisatietrein Initiatief tot grondig herschrijven VLAREM (de “GROTE” VLAREM-trein) Snelle start met groot peloton aan deelnemers Massa’s voorgestelde wijzigingen (al dan niet voldoende ‘rijp’) Trein komt tot stilstand In 2005: Nieuw initiatief Beperkte groep ‘Rijpe’ voorstellen worden gebundeld Interne besprekingen AMV en kabinet Allerhande adviesrondes met diverse diensten en federaties Tal van IKW’s Eerste principiële goedkeuring ontwerpbesluit op 21 december 2007 Twee maand publieksconsultatie op AMV-website

Bovendien: Bergen opmerkingen Talrijke nieuwe adviesrondes Tal van nieuwe IKW’s Tweede principiële goedkeuring ontwerpbesluit op 18 juli 2008 Advies RvSt op 2 september 2008 Definitieve goedkeuring VLAREM-trein op 19 september 2008 Bovendien: RIA (reguleringsimpactanalyse) Verslag aan de Vlaamse Regering Legistiek en taalkundig nazicht Advies IF Impact personeel en lokale besturen

Aandachtspunten Reguleringsproces Volume: eerder wagonnetjes i.p.v. treinen Tijdstippen: op regelmatige basis: vb. 1 of 2 x per jaar kort op de bal (nieuwe BBT’s, EU-regelgeving, nieuwe uitdagingen,…) Aanlevering voorstellen: door alle stakeholders groot draagvlak (‘rijp’) goed gemotiveerd en duidelijk omschreven kant en klaar uitgeschreven Aanpak: procesmatig permanent transparant toelichting nieuwe regelgeving

Rijpe, gemotiveerde en duidelijk uitgeschreven VLAREM-wijzigingsvoorstellen zijn welkom op milieuvergunningen@lne.vlaanderen.be DANK VOOR UW AANDACHT

Wijzigingen in de procedure Anne Teughels diensthoofd Juridische en Technische Ondersteuning Vergunningenbeleid afdeling Milieuvergunningen

WIJZIGINGEN IN TITEL I - 1 Definities “belangrijke wijziging van een GPBV-inrichting” “gebied” “ondergrondse opslag van afvalstoffen” Grondwatermeldingen Digitale afschriften (op einde over nieuwe formulieren en eMIL) Over MER en VR Criteria grote verandering n.a.v. wijz. def “belangrijke wijziging” Volg ongeveer volgorde van de wijzigingen. Sommige zaken zullen alleen aangeduid worden maar niet echt besproken. In cursief.

WIJZIGINGEN IN TITEL I - 2 Advisering en vertegenwoordiging in de vergunningscommissies Stedenbouw: BBB en ontvoogde gemeenten Mest : geen advies VLM meer – bekendmaking informatie Grondwater: inhoud advies Stopzetting tankstations Vroegtijdige hernieuwing ◄aanpassing aan 2 decreetswijzigingen Wijziging voorwaarden: Bevoegde overheid = 1e aanleg ◄ aanpassing aan decreet Inhoud vraag expliciet

WIJZIGINGEN IN TITEL I - 3 Schorsing en opheffing: bevoegde overheid = 1e aanleg ◄ aanpassing aan decreet Verval van de vergunning ◄ aanpassing aan decreet Beroepen: Bevoegde overheid instellen beroep: stedenbouw Schorsende werking: beperkt tot 150 d ◄ aanpassing aan decreet Schrappen eis voor eensluidend verklaard zijn afschrift Toezicht

WIJZIGINGEN IN TITEL II Overgangsbepalingen voor verbods- en afstandsregels bij wijziging bestemmingsplannen

belangrijke wijziging van een GPBV-inrichting gebied 1. Definities belangrijke wijziging van een GPBV-inrichting gebied ondergrondse opslag van afvalstoffen

1. Definities - GPBV “belangrijke wijziging van een GPBV- inrichting: drempelwaarden van een rubriek of subrubriek uit de indelingslijst die in de vierde kolom van de indelingslijst is aangeduid met het symbool X , voor zover deze indelingscriteria bestaan .” Vorige tekst: was een omzetting van de aanpassing van de IPPC-RL aan de EG-inspraakrichtlijn 2003/35/EG van 26 mei 2003, maar definitie werd opengetrokken tot alle inrichtingen (conformiteit) Wijziging nu: ”GPBV-inrichting” i.p.v. een “inrichting” Waarom: drempels bij GPBV zijn hoog, voor rubrieken met lage drempels is dit niet gewenst want beantwoorden aan deze definitie is een criterium voor een “grote” verandering (Met” installatie” is een GPBV-inrichting bedoeld.) Vervolg: in criteria grote verandering.

1. Definities - gebied Van titel II naar titel I verplaatst Verwijst nog altijd naar de Gewestplannen, APA’s, BPA’s, verkavelingsvergunningen Verwijst nu ook naar de ruimtelijke uitvoeringsplannen Vertaling van de bestemmingen van de RUP’s naar de klassieke planbestemmingen via de categorieën van gebiedsaanduidingen Valt wanneer er geen categorie is aangeduid terug op de gebiedsaanduiding van het RUP voor zover die duidelijk is en voor zover er bij meervoudige bestemming een hoofdbestemming is Dit zou de meeste problemen moeten opvangen. Zeker niet alles gevat. Advies inzake RO wordt nog belangrijker (maar dat wordt nu juist teruggeschroefd tenminste dat van RWO – zie verder). Volgende dia’s om meer aanschouwelijk te maken.

1. Definities – gebied (b) b) “als er een categorie van gebiedsaanduiding voor een gebied is aangegeven in het RUP: een van de volgende categorieën van gebiedsaanduiding: 1) wonen; 2) bedrijvigheid; 3) recreatie; 4) landbouw; 5) bos; 6) reservaat en natuur; 7) overig groen; 8) lijninfrastructuur; 9) gemeenschapsvoorzieningen en nutsvoorzieningen; 10) ontginning en waterwinning.” (met uitz. in de indelingslijst) Die categorieën komen uit het volgende besluit:

1. Definities – gebied: Besluit 11 april 2008

1. Definities - gebied “Voor de toepassing van dit besluit worden de categorieën van gebiedsaanduiding bedoeld sub b) gelijkgesteld met de overeenkomstige gebieden bedoeld sub a);“ klassieke: categorieën RUP: Woongebieden Wonen Industriegebieden Bedrijvigheid Dienstverleningsgebieden Bedrijvigheid Agrarische gebieden Landbouw Bosgebieden Bos Groengebieden Overig groen en Reservaat en natuur; Recreatiegebieden Recreatie Gebieden voor gemeenschapsvoor- Gemeenschaps- en zieningen en openbare nutsvoorzieningen nutsvoorzieningen Ontginningsgebieden Ontginning cf. Planbatenregeling in nieuwe decreet.

1. Definities – gebied (c) c) ofwel, als er geen categorie van gebiedsaanduiding is aangegeven: een gebied, bepaald in het gewestelijk, provinciaal of gemeentelijk RUP, met een met de bestemmingsvoorschriften, zoals bepaald in het KB van 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van ontwerp-gewestplannen en gewestplannen, vergelijkbare hoofdbestemming; Oproep aan alle betrokkenen: (aandringen op) aanduiding van die categorieën voor elk stedenbouwkundig voorschrift in elk RUP.

2. Meldingen grondwater Wanneer een [melding of mededeling] betrekking heeft op een inrichting die ingedeeld is in rubrieken 52 tot 56 van de indelingslijst, stuurt de [bevoegde overheid] zonder verwijl een afschrift van het meldingsformulier en zijn bijlage(n) aan de afdeling van de Vlaamse Milieumaatschappij, bevoegd voor grondwater – art. 4, §1 en §2 en 6quater,§3 “Wanneer een inrichting bestemd voor het winnen of het kunstmatig aanvullen van grondwater, of een gedeelte ervan, definitief buiten gebruik wordt gesteld, is de exploitant verplicht dit binnen een termijn van drie maanden te melden” – art. 44 voor adequaat beheer van de watervoerende lagen en van de grondwatervoorraden

3. Digitale afschriften meldingen Art. 2, §6 Bijkomende exemplaren van de in de vorige paragrafen bedoelde schriftelijke melding met bijlagen, vermeld in §3, mogen, mits voorafgaande en schriftelijke toelating van de bevoegde overheid en conform het formaat in open standaard ter zake vastgesteld door de Vlaamse minister, in digitale vorm op elektronische dragers worden ingediend. De schriftelijke melding, vermeld in het eerste lid, bevat een door de aanvrager ondertekende brief waarin deze verklaart dat de digitaal verstrekte gegevens volledig overeenstemmen met de schriftelijke versie.]. Art. 4 Voornoemde afschriften kunnen ook in digitale vorm conform het formaat in open standaard, vermeld in artikel 2, §6, worden verstuurd. subrubrieken 9.3 tot en met 9.8 en/of de subrubriek 28.2 rubrieken 52 tot 56

4. MER en VR: nieuwe decretale basis Art.5 “§ 5. Bij de vergunningsaanvraag voor een inrichting of de verandering van een inrichting als bedoeld in de bepalingen van Titel IV, Hoofdstuk III, van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, wordt op straffe van onvolledigheid een overeenkomstig dezelfde bepalingen opgesteld en goedgekeurd milieueffectrapport gevoegd. § 6. Bij de vergunningsaanvraag voor een inrichting of de verandering van een inrichting als bedoeld in de bepalingen van Titel IV, Hoofdstuk V, van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, wordt op straffe van onvolledigheid een overeenkomstig dezelfde bepalingen opgesteld en goedgekeurd veiligheidsrapport gevoegd.” De vroegere decretale basis voor het toevoegen van MER en OVR was te vinden in het MVD. Deze is weggevallen en daarom wordt er hier nu de link gelegd tussen de milieuvergunning en het DABM.

4. MER en VR: criteria VR De criteria van het DABM, dat zelf verwijst naar het SWA, worden wel nog altijd overgenomen in VLAREM. Art. 8. § 1. “De exploitant van een inrichting waar gevaarlijke stoffen aanwezig zijn in hoeveelheden gelijk aan of groter dan de hoeveelheid bepaald in bijlage 6, kolom 3 van de delen 1 en 2 gevoegd bij dit besluit, moet, vooraleer over te gaan tot een vergunningsaanvraag, een veiligheidsrapport indienen. ” een correctie van een erratum dat bij de vervanging ervan bij het besluit van de Vlaamse Regering van 29 september 2000 is geslopen in §1 van artikel 8 van VLAREM I. Met name wordt in de verwijzing naar bijlage 6 nu nog enkel naar kolom 3 (hoge drempel) van de delen 1 en 2 verwezen.

5. Criteria grote verandering ART. 6bis “§ 2. Voor de toepassing van de bepalingen van § 1, 3° wordt aangenomen dat elk van de volgende verandering van die aard is dat ze een bijkomend risico voor de mens of een aantasting van het leefmilieu inhoudt of de bestaande hinder vergroot : 1° [een belangrijke wijziging van een GPBV-inrichting;] 3° een uitbreiding van een vergunde inrichting die, of waardoor de inrichting, onderworpen wordt aan een milieu-effectbeoordeling en/of een veiligheidsrapportering; [of een verandering waardoor een vergunde inrichting onder het toepassingsgebied valt van een rubriek of subrubriek van de indelingslijst die in de vierde kolom is aangeduid met een X;] 1° ipv “een belangrijke wijziging van een vergunde inrichting” : de link met def. “aanzienlijke verandering” van art. 1.1.2 van titel II wordt geschrapt resultaat: 50%-regel voor procedure 100%-regel voor titel II 3° toevoeging IPPC, naast MER en OVR (vr volledige omzetting IPPC-RL) *( De definitie wordt verder ook nog vr VOS (definities) en grote stookinstallaties gebruikt. (art. 5.43.2.1.1)) Voor 3.2.2.1 nieuw: t.o.v de lopende basisvergunning.

6. Advisering en vertegenwoordiging in de vergunningscommissies – RO (1) Eerste aanleg: een vergunningsaanvraag, andere dan die van openbare besturen of een door hen opgerichte instelling: het Agentschap R-O Vlaanderen uitz: ontvoogde gemeenten (artikel 193, §1, van het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening): het college van burgemeester en schepenen, dat hiertoe het advies van de gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar inwint en in zijn advies opneemt; een vergunningsaanvraag van openbare besturen of van een door hen opgerichte instelling: altijd het Agentschap R-O Vlaanderen;

6. Advisering en vertegenwoordiging in de vergunningscommissies – RO (2) Beroep: tegen een beslissing van het college van burgemeester en schepenen: het Agentschap R-O Vlaanderen uitz: ontvoogde gemeenten (artikel 193, §1, van het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening): de provinciale stedenbouwkundige ambtenaar; tegen een beslissing van de deputatie van de provincieraad: de afdeling bevoegd voor het stedenbouwkundig beleid;

6. Advisering en vertegenwoordiging in de vergunningscommissies - VLM Art. 20 7° […] Geschrapt bij art. 10,2° B.Vl.Reg. 19 september 2008 Art. 22 en 26 §2, 4°,e) […] Geschrapt bij art 13, 1° B.Vl.Reg. 19 september 2008 VLM is geen adviesverlener meer Zit ook niet meer in de milieuvergunningscommissies conform het decreet van 22 december 2006 houdende de bescherming van water tegen de verontreiniging door nitraten uit agrarische bronnen Opletten met zaken die geschrapt worden: vallen niet zo op.

6. Advisering en vertegenwoordiging in de vergunningscommissies - VLM Art. 35, 7° en 37, 7° VLM krijgt afschriften van besluiten enkel nog ter informatie en pas wanneer de vergunning definitief is verleend en wordt dus geacht geen beroep meer te kunnen instellen van wie: van de vergunningverlenende overheid: dus - de OH die in eerste aanleg een vergunning heeft verleend en vastgesteld heeft dat er geen ontvankelijk beroep tegen werd ingesteld, of - de OH die in beroep een vergunning heeft bevestigd of een weigering heeft omgezet in een vergunning; Mag men dan niet vergeten te doen. (art. 50 en 52 werden niet aangepast)

6. Advisering en vertegenwoordiging in de vergunningscommissies - VMM De adviesbevoegdheid van de afdeling van de Vlaamse Milieumaatschappij bevoegd voor grondwater wordt uitgebreid: Niet enkel over de capaciteit van de watervoerende lagen, maar ook over - de kwaliteit van het grondwater - de interactie tussen de verschillende watervoerende lagen.

7. Stopzetting tankstations Nieuwe §1bis in artikel 30bis Conform het Samenwerkingsakkoord van 13 december 2002 tussen de Federale Staat en de Gewesten betreffende de uitvoering en financiering van bodemsanering van tankstations. Gedurende de termijn waarvoor de eigenaar zich ertoe verbonden heeft dat er geen nieuw tankstation op zijn eigendom mag uitgeoefend worden, mag er geen nieuwe milieuvergunning aangevraagd worden voor de uitbating van een tankstation. In 30bis wordt dan bepaald wanneer de milieuvergunning moet geweigerd worden. als toch in aanmerking denkt te komen voor een vergunning moeten bepaalde stukken bij de aanvraag gevoegd worden .

9. Wijziging voorwaarden Bevoegde overheid: = eerste aanleg ◄aanpassing aan decreet Inhoud aanvraag: er werd verwezen naar artikel 5, dat nu voor grootste deel geschrapt wordt. Wat hier vereist is wordt daarom expliciet vermeld.

10. Schorsing en opheffing opm.: blijft in MVD en VLAREM staan (niet in Handhavingsdecreet) Bevoegde overheid:= eerste aanleg ◄aanpassing aan decreet

11. Verval van de vergunning Art. 46 Uitzonderingen op termijn 2 jaar ◄aanpassing aan decreet

12. Beroepen Bevoegde overheid instellen beroep: stedenbouw - met aanpassing van decreet: Schorsende werking beroep: beperkt tot 150 d ◄aanpassing aan decreet Schrappen eis voor eensluidend verklaard zijn afschriften van de ontvankelijke beroepen voor overheden.

12. Beroepen – bevoegde overheid Kunnen beroep instellen: “de adviesverlenende overheidsorganen die overeenkomstig artikel 20, §1, adviesbevoegdheid hebben over de inrichting, met uitzondering van het Agentschap R-O Vlaanderen, de gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar en de provinciale stedenbouwkundige ambtenaar; voor de stedenbouwkundige aspecten wordt dit beroepsrecht toegekend aan de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar “ “Aangepast aan de nieuwe opties inzake stedenbouwkundige advisering van milieuvergunningendossiers.” GSA geeft niet altijd advies, daarom werd ook het decreet aangepast om toe te laten dat GSA als niet adviesverlenende overheid beroep kan indienen. Voor eerste en tweede klasse. GSA compensatie wegvallen advies administratie.

13. Toezicht artikel 58 eerstelijnstoezichtsbevoegdheid afdeling Milieu-inspectie uitgebreid tot de inrichtingen van klasse 2 die in de vierde kolom van de indelingslijst met het symbool A zijn aangeduid toezichtsbevoegdheid van de afdeling Toezicht Volksgezondheid uitgebreid met het hoog toezicht over alle inrichtingen voor wat betreft de gezondheidsaspecten - kunnen zo optreden bij alle klachten met gezondheidsaspect - na vooronderzoek door gemeentelijke milieuambtenaren en/of toezichtsambtenaren van de afdeling Milieu-inspectie

Artikel 3.2.2.1 van titel II van het VLAREM Verbods- en afstandsregels 14. Overgangsbepalingen voor verbods- en afstandsregels door wijz plannen Artikel 3.2.2.1 van titel II van het VLAREM Verbods- en afstandsregels gelden niet voor bestaande inrichtingen waarvan de indelingsklasse verandert ingevolge een wijziging van de ruimtelijke bestemmingsplannen. Opm: Voor het beoordelen van de planologische verenigbaarheid moet wel met de nieuwe bestemming op zich moet rekening gehouden worden. Wil de overheid daarbij de bestaande inrichtingen beschermen, dan moet dat gebeuren in een overgangsregeling die wordt neergeschreven in de wijziging van de plannen zelf.

! Aanvraagformulier: deel A en deel B 3. Nieuwe formulieren ! Aanvraagformulier: deel A en deel B ! Meldingsformulier: 1 3

3. Nieuwe formulieren Actualisatie inhoudelijk: medewerking van velen vormelijk: richtlijnen en medewerking cel taaladvies

Tot stand gekomen samen met het 3. Nieuwe formulieren Inwerkingtreding: samen met rest van de “trein”! (geen periode dat oude en nieuwe kunnen) Tot stand gekomen samen met het DIGITAAL INVULLEN (en in de toekomst indienen) VAN EEN AANVRAAG OF EEN MELDING

3. NIEUWE FORMULIEREN Het nieuwe aanvraagformulier Gevraagde gegevens nu op één plaats: in nieuw deel B van het formulier gevraagde gegevens artikel 5 gegevens uit het formulier zelf die niet bij elke aanvraag moeten worden gegeven (afhankelijk van een bepaalde rubriek) (met uitzonderingen)

3. NIEUWE FORMULIEREN Het nieuwe aanvraagformulier Wat de overheid al heeft, wordt niet meer gevraagd bv.: Vlarembesluiten eerste klasse Aangepast aan het eMIL-loket (wisselwerking) bv.: ondernemingsnummer wordt gevraagd automatisch invullen identificatiegegevens in eMIL Apart vermelden : - wat wordt aangevraagd - alle rubrieken die op de inrichting van toepassing zijn. Apart vermelden: zowel vr automatisering als praktisch en principiëel.

3. NIEUWE FORMULIEREN Het nieuwe aanvraagformulier Vaste nummering voor de bijlagen (per formulier) vb. gevaarlijke afvalstoffen altijd als bijlage F3 bij aanvraagformulier Label?

3. NIEUWE FORMULIEREN Het nieuwe aanvraagformulier Aanduiding Europese rapporteringsverplichtingen kadertjes Label?

… 3. NIEUWE FORMULIEREN Het nieuwe aanvraagformulier mogelijkheid gegevens mede-exploitant(en) apart in te vullen nieuwe items bv. stopzetting tankstations, winningsafval … Apart vermelden: zowel vr automatisering als praktisch en principiëel.

3. 4A Het nieuwe aanvraagformulier DEEL A = in te vullen

3. 4B Het nieuwe aanvraagformulier DEEL B “Toelichtingsbijlage” verplichte inhoud! = toe te voegen (in) bijlagen vb.:verplichte inhoud van bijlage F3 is te vinden onder het punt F3 in deze tekst (combinatie art. 5 en oude formulier)

3. NIEUWE FORMULIEREN De nieuwe meldingsformulieren Mededeling kleine verandering of melding derde klasse bij een hogere klasse Bijlage 3A

3. NIEUWE FORMULIEREN De nieuwe meldingsformulieren Melding zuivere derde klasse Bijlage 3B

3. NIEUWE FORMULIEREN De nieuwe meldingsformulieren Melding overname Bijlage 3C

SLOT We zullen dit allemaal samen verwerken. Hierna wordt Titel II besproken. Te beginnen met de bepalingen over BIM.