Nieuwe Scheikunde en rubrics, leren combineren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Hogere denkvaardigheden
‘t Schrijverke Zoetermeer
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Landbouwbreed Klaaswaal
Keuze scheikunde.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
De nieuwe syllabus scheikunde
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Studietaak De studietaak staat centraal
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Het (nieuwe) betavak NLT
Hoofdlijn Communicatie
NLT modules en excellentiebevordering
Competentiegericht leren vmbo
Beoordelen met behulp van rubrics
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Workshop evalueren Dcp
Natuurkunde in de bovenbouw
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Welkom Informatieavond MAVO + 21 januari Welkom namens, Mevrouw de Jong, leerlingbegeleidster/decaan onderbouw De heer Ooijevaar, Teamleider leerjaar.
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Studiekeuzes van uw kind
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Toetsing Vakdidactiek 2.
Studiekeuzes van uw kind
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Product van TU Delft, SEC
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Visie op het economieonderwijs
Product van TU Delft, SEC
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Transcript van de presentatie:

Nieuwe Scheikunde en rubrics, leren combineren

Cherry Bas-Ott CBs@jpthijsse.nl

Kennedy Tielman K.Tielman@fontys.nl

Stand van zaken Nieuwe Scheikunde: Eindtermen zijn aangepast, modules zijn ontwikkeld; van docenten wordt nu context- gericht onderwijs verwacht. Wat niet is veranderd: Betrokkenen eisen een gedegen onderbouwing van de beoordeling, hoe kom je aan “het cijfer”.  Wat doe je als docent met eindtermen die moeilijk in een gewone toets te vangen zijn?

Welke eindtermen Nieuwe Scheikunde zijn moeilijk in een gewone toets te toetsen? Discussie in groepjes welke eindtermen lastig in een “gewone” toets te vangen zijn.

Welke eindtermen Nieuwe Scheikunde zijn moeilijk in een gewone toets te vangen? die zowel kennis, houding en/of vaardigheden bevatten. - die een persoonlijke mening of belangstelling vragen. die een onderzoekscomponent bevatten.

Welke eindtermen komen volgens deze werkgroep in aanmerking Welke eindtermen komen volgens deze werkgroep in aanmerking? Aantal groepen die voor deze eindterm kiezen weergegeven (per groep 4 docenten) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 A B - C D 1+ ?? E F G H V O

Rubrics beoordelingen kunnen een uitkomst bieden. Wat zijn rubrics? Op het JPT zijn vele versies in omloop.

Vraag…….. Wie heeft er schoolbreed een stramien voor het opstellen van rubricsbeoordelingen?

Aan welke voorwaarden “moeten” de rubricsbeoordelingen voldoen om de eindtermen te kunnen beoordelen die in “gewone” toetsen meestal niet worden getoetst? Discussie in groepjes aan welke voorwaarden rubrics “moeten” voldoen

- Toetst elke rubric één vaardigheid? - Soort beoordelingscriteria. - Lengte analytische schaal. - Laagste en hoogst niveau bepalen. - Formulering. - Houd eventueel rekening met competentievelden.

Handvatten rubrics - Toets bij voorkeur één vaardigheid per rubric. - Neem een even aantal beoordelingsniveaus. - Beschrijf de beoordelingscriteria kort en bondig. - Houd het schema overzichtelijk op één A4-tje. - Maak een waarderingsschaal van hoog naar laag. - Plaats de eindterm bij voorkeur op het hoogste niveau. - Laat het laagste niveau overeenkomen met de klas die net is afgesloten. - Formuleer positief van aard. Bron: J. Kerkhoffs, E. Stark, T. Zeelenberg, Rubrics als beoordelingsinstrument voor vaardigheden, 2006

Bij toepassing voor meerdere vakken kan rekening gehouden worden met de competentievelden. Elk vak is opgebouwd uit deze competentievelden. Competentievelden worden internationaal gebruikt bij onderwijsherzieningen en als basis bij het ontwikkelen van lesprogramma’s.

Competentievelden Ook bekend als de ‘Dublin descriptoren’, waarin de vijf competentie velden worden onderscheiden. - Kennis en inzicht (knowledge and understanding) - Toepassen kennis en inzicht (applying knowledge and understanding) - Oordeelsvorming (making judgements) - Communicatie (communication) - Leervaardigheden (learning skills) Bron: H. Driessen Ontwerp van een leerlijn en toetslijn nieuwe scheikunde leerjaar 3 havo en vwo, 2006

Rubrics bieden meer mogelijkheden in de geest van Nieuwe Scheikunde

Keuze mogelijkheden inbouwen Eén van de uitgangspunten binnen het project Nieuwe Scheikunde: Maak een examenprogramma op hoofdlijnen, met daarin ruimte voor nieuwe ontwikkelingen en eigen keuzes van docent(e) of leerling. Eén van de redenen dat Nieuwe Scheikunde wordt geïntroduceerd is dat ontwikkelingen op het gebied van wetenschap en techniek zorgen ervoor dat kennis snel veroudert. De behoefte aan mensen die breed inzetbaar zijn en specifieke kennis snel eigen kunnen maken wordt groter. Bron: J. Apotheker et al, Scheikunde in de dynamiek van de toekomst, 2010 Snel nieuwe kennis kunnen aanleren en kunnen inspelen op veranderende omstandigheden, gekoppeld is aan de ontwikkeling van de identiteit van een leerling. Bron: P. Adriaenssens Van hieraf mag je gaan over het opvoeden van tieners, 2000 Een juiste ontwikkeling van de identiteit geeft openheid voor nieuwe inzichten. Inzichten die verbonden zijn aan een keuzebiografie georiënteerde levenswijze. Bron: M. duBois-Reymond, Jongeren en hun keuzes, 1998

Voorbeeld ter inspiratie hoe keuzes kunnen worden ingebouwd Eindterm Subdomein A4: Studie en beroep De kandidaat kan aangeven op welke wijze natuurwetenschappelijke kennis in studie en beroep worden gebruikt en kan mede op basis daarvan zijn belangstelling voor studies en beroepen onder woorden brengen. Leerling heeft de mogelijkheid zelf een studierichting of beroep uit te werken

Aansluiting vergemakkelijken Eén ander uitgangspunt binnen het project Nieuwe Scheikunde: Laat zien dat het nieuwe scheikundeprogramma aansluit en blijft aansluiten op de grote vragen van de 21e eeuw. Rubrics beoordelingen kunnen zonder al te drastische wijzigingen steeds worden gebruikt ongeacht de onderwerpen.