Performantiemeting SHM’s: Het Project

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visitatiecommissie Waterketen
Advertisements

Evaluatie topmensen 10 december 2008
Verwelkoming en terugblik op 2007 door dhr. Jaak Floridor, voorzitter rvb VMSW.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Mw. K.M.H. Peijs, voorzitter Delft, 10 januari 2014 Visitatiecommissie Waterketen.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
De uitdagingen voor 2008 en verder door dhr. Hubert Lyben, gedelegeerd bestuurder VMSW.
netwerk organisatiebeheersing
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
‘Ontvoogding woningkwaliteitsbewaking’ Overzicht besluit: aanvraag, beslissing, toekenningscriteria, opdrachten.
Prestaties beoordelen
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Missie, visie, strategie & jaarplan
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING: lokaal woonbeleid anders bekeken? Hilde Van den Bosch – afdelingshoofd Afdeling Wonen WOONFORUM 20 maart 2009.
Lokaal woonbeleid Woonoverleg-woonvisie
Informatievergadering NKWV 9 mei 2008
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
Enterprise Document Management Fase
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
2014 EVALUATIES N+1.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Transparantie en prestatieverbetering in de corporatiesector
VVSG - Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht Spreker: Guido Decoster – Agentschap Binnenlands Bestuur Moderator: Lieven Janssens - Universiteit Antwerpen.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Bijeenkomst naar aanleiding van Rapport Ecorys Beleidsdoorlichting “Positie van de client “ Brigitte Zonneveld Plv. Directeur Markt & Consument.
Projectbureau Herbestemming Kerken Begeleidingsaanbod voor steden en gemeenten voor haalbaarheidsonderzoeken rond de toekomst van parochiekerken Samenwerkingsverband.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Wat verandert in de tweede visitatieronde? Björn Mallants – VVH Wim Guillemyn – Wonen-Vlaanderen.
BBC januari Planning: inleiding Interne controle: budgetgroepen inbouwen in Mercurius BBC Suite Budgetopvolging: instrumenten ter beschikking.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Visitatie Functioneel Beheer Toelichting op het proces door Financial Audit.
Infosessie lokaal woonbeleid Sociaal Woonaanbod
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
bij kwaliteit en outcome
Bewonersparticipatie in sociale huisvesting
Hervorming medefinanciering
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
Hier komt de titel Wijkgerichte aanpak Schilderskwartier Woerden
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Vlabinvest: Wonen en Zorg
Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Transcript van de presentatie:

Performantiemeting SHM’s: Het Project Gerard van Bortel, Steunpunt Ruimte en Wonen / TU-DELFT

Structuur presentatie Aanleiding, organisatie en fasering Ontwikkelproces: stap voor stap naar een prestatiebeoordelingssysteem Pilootvisitaties Structuur prestatiebeoordeling - beoordelingssystematiek - visitatieproces en tijdsbesteding - samenstelling visitatiecommissie - structuur visitatierapport Relatie prestatiebeoordeling en erkenning Uitdagingen Woonforum • 20 maart 2009 pagina 2

1.1 Aanleiding Beleidsbrief minister Keulen 2007-2008: verschuiving bevoegdheid tot erkenning SHM’s VHM -> Vlaamse regering voorbereiding nieuwe erkenningsronde Adhoc opdracht aan Steunpunt Ruimte en Wonen tot het ontwikkelen van goed onderbouwde criteria voor prestatiemeting en erkenning Woonforum • 20 maart 2009 pagina 3

1.2 Organisatie Onderzoekers KULeuven (Sien Winters, projectleider), Universiteit Antwerpen (Wouter van Dooren), TU-Delft (Gerard van Bortel, Mariëtta Haffner) Begeleidingsgroep met vertegenwoordigers Kabinet minister Keulen, Departement RWO, VMSW, VLEM, VVH en IVA Inspectie Werkgroep om te ondersteunen bij het ontwikkelen van performatie-indicatoren ... Te beginnen bij de al beschikbare indicatoren uit Onderlinge Positionering. Woonforum • 20 maart 2009 pagina 4

1.3 Fasering Fase 1 Verkenning van theorie, beleid en praktijk oktober- december 2007 Fase 2 Concretiseren indicatoren januari – juni 2008 Fase 3 Ontwikkelen en testen prestatiebeoordelingssysteem juli 2008 – december 2008 Fase 4 Aanpassen en opleveren prestatiebeoordelingssysteem januari – maart 2009 Aangevuld met efficiency-analyses in het najaar van 2009 Woonforum • 20 maart 2009 pagina 5

2.1 Ontwikkelproces: stap voor stap naar een beoordelingssysteem Wat is het Vlaamse Woonbeleid? Welke bijdrage wordt van SHM’s verwacht? Hoe ziet dat er concreet uit? Met welke indicatoren kunnen we dat meten? Op welke indicatoren hebben SHM’s invloed? Zijn gegevens over indicatoren beschikbaar? Hoe normeer je prestaties: wat is goed, wat is onvoldoende? Hoe koppel je prestatiemeting aan erkenning van SHM’s door de minister? Woonforum • 20 maart 2009 pagina 6

2.2 Van prestatiemeting naar prestatiebeoordeling Dit is geen rekenkundige bewerking maar vergt menselijk oordeel en dialoog. Context Prestatie-indicatoren Effectindicatoren Doelen Prestatie oordeel Omgevingkenmerken Bevraging klanten Bevraging woonactoren Woonforum • 20 maart 2009 pagina 7

2.3 Beoordeling door visitatiecommissie Context Prestatie-indicatoren Effectindicatoren Doelen Prestatie oordeel Omgevingkenmerken Bevraging klanten Bevraging woonactoren Woonforum • 20 maart 2009 pagina 8

3.1 Aanpak pilootvisitaties Concept systeem voor performantiebeoordeling vastgelegd in draaiboek met bijlagen Visitatiecommissie van 8 personen (onderzoekers, vertegenwoordigers kabinet, departement, VMSW, VLEM en VVH) Deelnemers pilootvisitaties: 2 koopmaatschappijen (KLE Turnhout; Landwaarts, Genk) 2 huurmaatschappijen (Dijledal, Leuven; De Mandelbeek, Ingelmunster) 1 “gemengde” maatschappij (Het Volk/Volkshaard, Gent) Woonforum • 20 maart 2009 pagina 9

3.2 Ervaringen pilootvisitaties (1) Aanpak werkt: de methodiek laat toe een goed beeld te krijgen van de prestaties van de SHM. Aanpak ondersteunt de SHM ook in het verbeteren van de eigen prestaties. De kracht zit vooral in de combinatie van cijfermateriaal met de mogelijkheid tot interpretatie van die cijfers, rekening houdend met lokale omstandigheden. 360-graden-perspectief op de werking van de SHM door gesprekken met bestuur, directie, medewerkers en woonactoren. Woonforum • 20 maart 2009 pagina 10

3.3 Ervaringen pilootvisitaties (2) Soms nog iets te veel ambtelijke vragen en normen / te detaillistisch. Nog tekortkomingen in databank (gegevens onjuist of niet actueel). Visitatiemethodiek is veel minder belastend voor SHM’s dan vergelijkbare systemen in Engeland en Nederland. Korte doorlooptijd (enkele weken). Woonforum • 20 maart 2009 pagina 11

4.1 Opbouw prestatiebeoordeling (1) Strategische doelen Operationele doelen OD 1.1 Huurwoningen ter beschikking stellen tegen sociale voorwaarden .... Indicatoren Prestatie-indicator OD 1.1.a Gemiddeld jaarlijks aantal gerealiseerde aantal huurwoningen in % van het woning patrimonium 2005-2007 Vereisten … SD 1. Beschikbaarheid SD 2. Kwaliteit SD 3. Betaalbaarheid SD 4. Sociaal beleid SD 5. Financiële leefbaarheid en interne werking SD 6. Klantgerichtheid SD 7. Wettelijkheid Woonforum • 20 maart 2009 pagina 12

4.2 Opbouw prestatiebeoordeling (2) Uitstekend Goed Voor verbetering vatbaar Onvoldoende De SHM levert uitzonderlijke prestaties. De SHM vervult een voorbeeldfunctie voor andere SHM’s. De prestaties van de SHM voldoen aan alle vereisten. De prestaties van de SHM voldoen niet aan alle vereisten; de SHM wordt gevraagd voorstellen te formuleren om haar prestaties waar nodig te verbeteren. De prestaties van de SHM voldoen niet aan alle vereisten; de SHM werd op basis van een eerdere prestatiebeoordeling aangezet tot verbetering, maar die is niet gerealiseerd. < 2% + een Voorbeeldige werkwijze < 2% > 2% >2% bij herhalingsvisitatie Voorbeeld: OD. 5.3 Huurachterstal in % van de totale huur en huurlasten 4e kwartiel + een voorbeeldige werkwijze 2e, 3e en 4e kwartiel 1e kwartiel 1e kwartiel bij herhalings- visitatie Voorbeeld: Zonder specifieke normen Woonforum • 20 maart 2009 pagina 13

4.3 Samenstelling visitatiecommissie Drie onafhankelijke personen: Een deskundige met kennis van de vastgoedsector Een financieel analist met ervaring in het bedrijfsleven Een deskundige met goede kennis van de organisatie en financiering van de sociale huisvesting De visitatoren wijzen uit hun midden zelf een voorzitter aan. Commissie wordt eventueel bijgestaan door een secretaris voor de praktische organisatie en verslaggeving (geen stemrecht) Visitatoren krijgen een grondige introductie in de sociale huisvesting.

4.4 Proces en tijdsbesteding Voorbereiding Produceren output databank Gelegenheid tot controleren output door SHM Visitatiegesprekken Opstellen visitatierapport Gelegenheid tot reactie op rapport door SHM Toelichting rapport voor Raad van Bestuur SHM Publicatie rapport + eventuele reactie SHM Tijdsbesteding: - SHM: circa 5 dagen - Visitatiecommissie: circa 13 dagen

4.5 Visitatiegesprekken Dag 1 Gesprek met directeur en voorzitter Raad van Bestuur Gesprek met financieel-technische medewerkers SHM Gesprek met medewerkers sociale dienst / dienst klantrelaties Opmaken eerste tussentijdse balans Dag 2 Gesprek met ambtenaren gemeente en provincie Gesprek met sociale woonactoren (OCMW,SVK, CAW) Gesprek met bewoners, opbouwwerk en buurtwerk Gesprek met lokale beleidsverantwoordelijken (burgemeesters, schepen) Afsluitend gesprek met directeur Eindevaluatie

4.6 Opbouw visitatierapport (circa 25 pagina’s) I Introductie II Samenvatting III Beschrijving SHM en omgeving IV Effect- en prestatie-indicatoren V Aanbevelingen: voor de SHM voor de te nemen maatregelen door de Vlaamse overheid voor het Vlaamse Woonbeleid Bijlagen 1. Bestudeerde documenten 2. Overzicht gevoerde gesprekken Woonforum • 20 maart 2009 pagina 17

4.7 Beoordelingstabel Woonforum • 20 maart 2009 pagina 18

5.1 Relatie tussen prestatiebeoordeling en erkenning Erkenning (of de intrekking daarvan) moet gebaseerd zijn op de beoordeling van alle prestaties, niet op een selectie van enkele prestatie-indicatoren. Naast prestaties wordt ook gekeken naar de door de SHM bereikte effecten. Prestatiebeoordeling moet een wettelijke basis krijgen maar ook een flexibel instrument blijven om veranderende maatschappelijke context en nieuwe beleidsaccenten te kunnen volgen. Procedure prestatiebeoordeling en erkenning wordt vastgelegd in een Besluit van de Vlaamse Regering (BVR). Woonforum • 20 maart 2009 pagina 19

5.2 Mogelijke maatregelen n.a.v. prestatiebeoordeling Dit onderdeel is nog in ontwikkeling Verplichting tot het opstellen en uitvoeren van een verbeterplan Vervroeging van de eerstvolgende prestatiebeoordeling Verplichting tot zoeken van externe ondersteuning Verplichting tot samenwerking met een andere SHM Gehele of gedeeltelijke overname van het bestuur van de SHM Ontzeggen of verruimen toegang tot subsidies en leningen Verruimen of verkleinen werkgebied Verplichting tot fusie met een andere SHM Verlenen of intrekken van de erkenning Woonforum • 20 maart 2009 pagina 20

6. Uitdagingen Korte termijn: Verhelderen van de vereisten, met nadruk op wat van een SHM wordt verwacht, niet hoe een maatschappij moet functioneren. Op het spoor krijgen van het visitatiesysteem: - Aanstellen visitatoren van hoog niveau; Ontwikkelen tools om gegevens uit te wisselen en te presenteren (liefst via het web) Lange termijn: Uitbreiden aantal prestatie-indicatoren: Woningkwaliteit; Klanttevredenheid. Bijdragen aan het doorlopend verbeteren van prestaties en verhogen autonomie SHM’s. Woonforum • 20 maart 2009 pagina 21

Dank u!