Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenten in Kortrijk. Vandaag voor jullie… • Uitgangspunt • Situering Kortrijk – centrum – onderwijsinstellingen • Aantallen (algemeen & kotstudenten)
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Workshop Mensen in beweging
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Miran SCHEERS Afdelingshoofd Gedrag en Beleid
Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning
De fiets in Roermond Inleiding door Ing Geert Rutten Coördinator verkeer en vervoer Afdeling Stedelijke Ontwikkeling Gemeente Roermond.
Wie gaat daar eigenlijk over?
Veilig en gezond aan ’t werk, dat raakt iedereen. Goed voor jou en voor de zaak. Samen sterk voor preventie Campagne Een gezonde werkplek Naam.
Stimuleringslening DPW Zeeland 1 oktober 2012 Caroline van Campen.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Project verkeersveiligheid en ruimte en Cursus Verkeersgedrag/-veiligheid 1 Ir Adriaan Walraad MBA.
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Wijkpolitie Dordrecht West 10 wijkagenten.
De omgeving van de mens Chris Schoon Chris Schoon 2 november 2005.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning
Ministerie van Economische Zaken Presentatie Nieuwe energie voor het klimaat WimDreesstichting 23 november 2007 Pieter Boot Directie Energie en Duurzaamheid.
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Welkom.
Kabels en leidingen nabij watergangen
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
secretaris Plaatselijke Groep
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Vallen? Voor mij geen struikelblok!
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Verkeersongevallen en verkeersovertredingen. Enkele cijfers (België) Verkeersongevallen in 2010: Verkeersongevallen in 2011: ______ Dodelijke verkeersongevallen.
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Fietsbeleid in Culemborg
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
22 juni 2011 | Maarten Hajer 1 De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte in het licht van PBL- analyses NIROV-debat.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
‘Aanval op schooluitval ’ Doelen, Resultaten & kansen LEA- conferentie Projectdirectie VSV Dr. Nahied Rezwani Coördinator Accountmanager.
HOOFDSTUK 11 GLOBALISERING.
“Verkeersveiligheid; een dijk van een probleem?”
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
QUIZ OORLOG EN VREDE ZUIDACTIE CARAES NGO.
Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.
Verkeersveiligheid en ruimte
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Bewonersparticipatie Aan het werk voor de eindgebruiker.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Datagestuurde handhaving :
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.
VSV Wég van Mobiliteit  Leerkrachten?  Niet-leerkrachten?  Vakken?  Richtingen?
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
Veilig Verkeer Landerd Verkeer: een zaak van levensbelang Presentatie VR 6 maart 2012.
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
Transcript van de presentatie:

Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering BV Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering BV

...welkom!...  Terugblik  Vragen  Programma van vandaag  Terugblik  Vragen  Programma van vandaag

Nuances!  Onveiligheid= risico x expositie?  Hoe meet je risico?  Expositie- van wie?  Risicokencijfers  De top bedwongen  Onveiligheid= risico x expositie?  Hoe meet je risico?  Expositie- van wie?  Risicokencijfers  De top bedwongen

Expositie en risico

Nederland in Europa

Nederland in de wereld...  Mondiaal jaarlijks ca doden  Groei verkeersdoden  Zuid azie: +144%  Oost azie: +80%  Afrika zuid: +80%  Middenoosten/ Afrika noord: +68%  Zuid Amerika/Carribean: +48%  Europa/ Centraal azie: +18%  Wereld totaal: +66%  ‘rijke landen’: -28% expositie hoog maar ongevalsratio en ernstratio laag  Mondiaal jaarlijks ca doden  Groei verkeersdoden  Zuid azie: +144%  Oost azie: +80%  Afrika zuid: +80%  Middenoosten/ Afrika noord: +68%  Zuid Amerika/Carribean: +48%  Europa/ Centraal azie: +18%  Wereld totaal: +66%  ‘rijke landen’: -28% expositie hoog maar ongevalsratio en ernstratio laag

Trends in de toekomst  Vergrijzing  Groei personenverkeer, groei goederenvervoer  Multiculturele samenleving  Internationalisering  Technologie  Relatie burger-overheid  Vergrijzing  Groei personenverkeer, groei goederenvervoer  Multiculturele samenleving  Internationalisering  Technologie  Relatie burger-overheid

Maatschappelijke kosten  Enkele miljarden filekosten  13% daarvan door verkeersonveiligheid  12,3 miljard kosten onveiligheid (2003)  Verkeersdode:  Ziekenhuisslachtoffer:  SEH:7.909  Licht letsel: 4618  Enkele miljarden filekosten  13% daarvan door verkeersonveiligheid  12,3 miljard kosten onveiligheid (2003)  Verkeersdode:  Ziekenhuisslachtoffer:  SEH:7.909  Licht letsel: 4618

Nuances  Beleid  Efficientste doelstelling: Absoluut/ Relatief  Is het streven gericht op minimalisatie van het totaal aantal slachtoffers?  Of moeten alle verkeersdeelnemers een zeker veiligheidsniveau (c.q. een maximaal risico) geboden krijgen?  Is de dominante groep of juist de meest kwetsbare groep maatgevend voor beleid?  Beleid  Efficientste doelstelling: Absoluut/ Relatief  Is het streven gericht op minimalisatie van het totaal aantal slachtoffers?  Of moeten alle verkeersdeelnemers een zeker veiligheidsniveau (c.q. een maximaal risico) geboden krijgen?  Is de dominante groep of juist de meest kwetsbare groep maatgevend voor beleid?

Europees Beleid  Beperkt…  Onveiligheid kost Europa € /jr  Wel beleden, maar: politiek gevoelig!  Wel: veiliger voertuigen en infrastructuur  Geen budget van betekenis  Doelstelling -50% op Europees niveau  Beperkt…  Onveiligheid kost Europa € /jr  Wel beleden, maar: politiek gevoelig!  Wel: veiliger voertuigen en infrastructuur  Geen budget van betekenis  Doelstelling -50% op Europees niveau

Europees Actieprogramma Verkeersveiligheid (2003)  Voor de steeds grotere mobiliteit wordt een hoge prijs betaald elk jaar brengen ongevallen met lichamelijk letsel ruim doden en gewonden met zich mee.  De kosten van dit bloedbad, zowel direct als indirect,worden geschat op 160 miljard EUR, ofwel 2 % van het BNP van de EU  Voor de steeds grotere mobiliteit wordt een hoge prijs betaald elk jaar brengen ongevallen met lichamelijk letsel ruim doden en gewonden met zich mee.  De kosten van dit bloedbad, zowel direct als indirect,worden geschat op 160 miljard EUR, ofwel 2 % van het BNP van de EU

Eur. programma Verk.veiligheid  EU: aantal doden in 2010 halveren t.o.v. 2000, dus levens redden  Oorzaken:  Te hoge en onaangepaste snelheden, die een rol spelen bij ongeveer eenderde van het aantal dodelijke en ernstige ongevallen  Gebruik van alcohol of drugs, of vermoeidheid. Automobilisten met een te hoog alcoholpromillage zijn elk jaar verantwoordelijk voor ongeveer doden.  Het niet gebruiken van veiligheidsgordels of een valhelm is een factor die in belangrijke mate bijdraagt tot de ernst van de ongevallen. Hier kunnen elk jaar bijna levens mee worden gered  Voertuigen die bij een botsing onvoldoende bescherming bieden. Uit de analyse van ongevallen blijkt dat de helft van het aantal letselgevallen met dodelijke afloop of blijvende invaliditeit voorkomen zou kunnen worden  Plaatsen met een hoog ongevallenrisico (black spots).  De niet-naleving van de rij- en rusttijden in het beroepsvervoer  Slechte zichtbaarheid van andere weggebruikers of onvoldoende zichtveld van de bestuurder. Alleen al het ontbreken van zicht in de dode hoek naar achteren is elk jaar verantwoordelijk voor 500 doden.  EU: aantal doden in 2010 halveren t.o.v. 2000, dus levens redden  Oorzaken:  Te hoge en onaangepaste snelheden, die een rol spelen bij ongeveer eenderde van het aantal dodelijke en ernstige ongevallen  Gebruik van alcohol of drugs, of vermoeidheid. Automobilisten met een te hoog alcoholpromillage zijn elk jaar verantwoordelijk voor ongeveer doden.  Het niet gebruiken van veiligheidsgordels of een valhelm is een factor die in belangrijke mate bijdraagt tot de ernst van de ongevallen. Hier kunnen elk jaar bijna levens mee worden gered  Voertuigen die bij een botsing onvoldoende bescherming bieden. Uit de analyse van ongevallen blijkt dat de helft van het aantal letselgevallen met dodelijke afloop of blijvende invaliditeit voorkomen zou kunnen worden  Plaatsen met een hoog ongevallenrisico (black spots).  De niet-naleving van de rij- en rusttijden in het beroepsvervoer  Slechte zichtbaarheid van andere weggebruikers of onvoldoende zichtveld van de bestuurder. Alleen al het ontbreken van zicht in de dode hoek naar achteren is elk jaar verantwoordelijk voor 500 doden.

Stand van zaken 2006  Door nieuwe lidstaten doel aangepast: van naar in 2010  2005: : Tempo daling is onvoldoende.  Actieprogramma met kracht uitvoeren  EU zal lidstaten hierop aanspreken  Door nieuwe lidstaten doel aangepast: van naar in 2010  2005: : Tempo daling is onvoldoende.  Actieprogramma met kracht uitvoeren  EU zal lidstaten hierop aanspreken

RijksBeleid  Historisch perspectief  ‘60: regelgeving  ‘70: uitbouw autosnelwegen  ‘80: gedragsbeinvloeding, taakstelling SVV II (-25% slachtoffers), MPV II (speerpunten)  ‘90: MPV III (curatief en preventief), Duurzaam Veilig  Historisch perspectief  ‘60: regelgeving  ‘70: uitbouw autosnelwegen  ‘80: gedragsbeinvloeding, taakstelling SVV II (-25% slachtoffers), MPV II (speerpunten)  ‘90: MPV III (curatief en preventief), Duurzaam Veilig

Rijksbeleid  Duurzaam Veilig: aan herziening toe  Nota Mobiliteit  Decentralisatie, rijk doet nog zaken als: gedragsbeinvloeding, voertuigtechnologie, instrumenten voor veilig goederenvervoer, gezondheidszorg  Doelstelling 2010: -15% doden, -7,5% gewond, t.o.v  Doelstelling 2020: -40% doden, -30% gewond, t.o.v  Nog eens extra aangescherpt  Duurzaam Veilig: aan herziening toe  Nota Mobiliteit  Decentralisatie, rijk doet nog zaken als: gedragsbeinvloeding, voertuigtechnologie, instrumenten voor veilig goederenvervoer, gezondheidszorg  Doelstelling 2010: -15% doden, -7,5% gewond, t.o.v  Doelstelling 2020: -40% doden, -30% gewond, t.o.v  Nog eens extra aangescherpt

Ambities Nederlands beleid strategie  Nederland moet wereldkampioen verkeersveiligheid blijven  Voortbouwen op succes, permanente verbetering  Pijlers: samenwerken, integraal, duurzaam veilig  Lijnen: generieke maatregelen, specifieke aandachtsgebieden  Bescherming kwetsbaren, aanpak veroorzakers  Innovatie  Nederland moet wereldkampioen verkeersveiligheid blijven  Voortbouwen op succes, permanente verbetering  Pijlers: samenwerken, integraal, duurzaam veilig  Lijnen: generieke maatregelen, specifieke aandachtsgebieden  Bescherming kwetsbaren, aanpak veroorzakers  Innovatie

Rijksbeleid  Duurzaam Veilig: in een duurzaam veilig verkeerssysteem is de kans op ongevallen door de vormgeving van de infrastructuur bij voorbaat al drastisch beperkt. Voor zover er nog ongevallen gebeuren, is het proces dat de ernst van ongevallen bepaalt, zodanig geconditioneerd dat ernstig letsel nagenoeg is uitgesloten

rijksbeleid  Vier pijlers van Duurzaam Veilig  Veilige inrichting wegennet (self explaining roads)  Veilig mobiliteitsbeeld (veilige vervoersconcepten)  Veilige ruimtelijke ordening (ordenen van functies)  Veilig gedrag (Engineering- Education- Enforcement)  Vier pijlers van Duurzaam Veilig  Veilige inrichting wegennet (self explaining roads)  Veilig mobiliteitsbeeld (veilige vervoersconcepten)  Veilige ruimtelijke ordening (ordenen van functies)  Veilig gedrag (Engineering- Education- Enforcement)

Duurzaam veilig  De kans op ongevallen bij voorbaat al drastisch beperkt  Voor zo ver er nog ongevallen gebeuren, is ernstig letsel nagenoeg uitgesloten  Veilig  Inrichting  Mobiliteitsbeeld  Ruimtelijke ordening  Gedrag  De kans op ongevallen bij voorbaat al drastisch beperkt  Voor zo ver er nog ongevallen gebeuren, is ernstig letsel nagenoeg uitgesloten  Veilig  Inrichting  Mobiliteitsbeeld  Ruimtelijke ordening  Gedrag

Duurzaam Veilig (Vervolg)  Functionaliteit  Homogeniteit (wegcategorisering)  Voorspelbaar verkeersgedrag  Denk aan  Grote verblijfsgebieden  Ritten zo kort mogelijk  Kort deel van de rit over onveilige wegen  Aantrekkelijkste route ook de veiligste  Functionaliteit  Homogeniteit (wegcategorisering)  Voorspelbaar verkeersgedrag  Denk aan  Grote verblijfsgebieden  Ritten zo kort mogelijk  Kort deel van de rit over onveilige wegen  Aantrekkelijkste route ook de veiligste

Duurzaam Veilig: startprogramma  Categoriseringsplannen  30/ 60 zones  BOR  VBVR  Voorrang verkeersaders  Uniformering rotondes  Verkeersveiligheidsaudit  Kennisoverdracht  Categoriseringsplannen  30/ 60 zones  BOR  VBVR  Voorrang verkeersaders  Uniformering rotondes  Verkeersveiligheidsaudit  Kennisoverdracht

Door met duurzaam veilig  Functionaliteit  Homogeniteit  Herkenbaarheid  Vergevingsgezindheid  Statusonderkenning  Functionaliteit  Homogeniteit  Herkenbaarheid  Vergevingsgezindheid  Statusonderkenning

Thema’s binnen Door met Duurzaam Veilig  Infra  Voertuig  Its  Educatie  Regelgeving en handhaving  Snelheidsbeheersing  Alcohol en drugs  Jongeren  Voetgangers en fietsers  Gemotoriseerde tweewielers  Goederenvervoer  Infra  Voertuig  Its  Educatie  Regelgeving en handhaving  Snelheidsbeheersing  Alcohol en drugs  Jongeren  Voetgangers en fietsers  Gemotoriseerde tweewielers  Goederenvervoer

organisatie  Rijk  Decentrale overheden (provincie, gemeentes, kaderwetgebieden, waterschappen)  CROW/ infopunt Duurzaam Veilig  SWOV  KpVV  ROV’s/ POV’s  Opleidingen  Rijk  Decentrale overheden (provincie, gemeentes, kaderwetgebieden, waterschappen)  CROW/ infopunt Duurzaam Veilig  SWOV  KpVV  ROV’s/ POV’s  Opleidingen

Organisatie (Vervolg)  VVN/ 3VO/ VVN  Politie/ OM  OV-bedrijven  Fietsersbond, TLN en andere belangenbehartigers  Bewonersinitiatieven  Klachten: gratis advies  VVN/ 3VO/ VVN  Politie/ OM  OV-bedrijven  Fietsersbond, TLN en andere belangenbehartigers  Bewonersinitiatieven  Klachten: gratis advies

Organisatie (vervolg)  Sociaal-economische ontwikkelingen  Ruimtelijke ontwikkelingen  PM: De rol van internet!  Ken uw internet-sites  Sociaal-economische ontwikkelingen  Ruimtelijke ontwikkelingen  PM: De rol van internet!  Ken uw internet-sites

decentralisatie  Centraal wat centraal moet, decentraal wat decentraal kan  Gedragsbeinvloeding  Voertuigtechnologie  Instrumenten goederenvervoer  Samen optrekken in de gezondheidszorg  Maar: middelen ook gedecentraliseerd?  En: de bijbehorende organisatie op orde?  En: praktijk weerbarstiger, vereist vaak een pragmatische insteek  Centraal wat centraal moet, decentraal wat decentraal kan  Gedragsbeinvloeding  Voertuigtechnologie  Instrumenten goederenvervoer  Samen optrekken in de gezondheidszorg  Maar: middelen ook gedecentraliseerd?  En: de bijbehorende organisatie op orde?  En: praktijk weerbarstiger, vereist vaak een pragmatische insteek

decentralisatie  Bijzondere vervoerswijzen  Landbouwverkeer  Openbaar vervoer  Hulpdiensten  Goederenvervoer  Bijzondere vervoerswijzen  Landbouwverkeer  Openbaar vervoer  Hulpdiensten  Goederenvervoer

Gemeentelijk beleid  Klachten: gratis advies?  Wegen met hoge verkeersdruk of wijken met doorgaand verkeer  Aantallen of ernst van ongevallen per weglengte  Kenmerken van de wegen en omgevingstypologieen  Klachten: gratis advies?  Wegen met hoge verkeersdruk of wijken met doorgaand verkeer  Aantallen of ernst van ongevallen per weglengte  Kenmerken van de wegen en omgevingstypologieen

Bijzondere doelgroepen  Hulpdiensten  Goederenvervoer  Openbaar vervoer  etc…  Hulpdiensten  Goederenvervoer  Openbaar vervoer  etc…