Studiemiddag Verhoorcoaches in de Belgische Recherchepraktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Opleidingsadviseur Fundeon
Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
Gebruikerscommissie Rebecca Verhofstede
Edushock leerfestival
Eten van de boom van kennis
De leidinggevende De cruciale schakel. 2 Middenkader Het middenkader als schakel tussen het operationeel niveau en het beleidsniveau.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Loopbaanontwikkeling
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Project DIGITAAL VERGADEREN
The CAF Procedure voor externe feedback
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Ontwerpprojecten In de praktijk
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.
Alle lieben Billy stuks wereldwijd. Stoutmoedigheid.
Annet H. de Lange Een leven lang gemotiveerd aan het werk?
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Erasmus infodagen juni 2004-Oostende ECTS AAN DE UNIVERSITEIT GENT van 1989 tot nu Geneviève Cochez Afdeling Internationale Betrekkingen.
Bachelor verpleegkunde
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Professionele ontwikkeling
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Competentieprofiel studieloopbaanbegeleider
Workshop Onderzoeksontwerp
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
HR - netwerk september BUE over HR - netwerk september Waarom zouden we? (1) Belang van kwaliteitsvol leidinggeven Daarom sinds jaren.
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Verhoorcoach in de praktijk
Transdisciplinaire projecten
Vuurtoren 45+ Koning Boudewijnstichting 29 mei 2007.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Ik heb iets van autisme of zo
Resultaten BPV-evaluatie
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
Tto: de laatste ontwikkelingen
Psychologisch contract
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Sieberdam/ROCS & KODOS
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Studiemiddag Verhoorcoaches in de Belgische Recherchepraktijk Politie en Persoonlijkheid: Een kwantitatieve analyse naar verhoorcompetenties en management Dr. Lotte Smets Studiemiddag Verhoorcoaches in de Belgische Recherchepraktijk 25 mei 2012 Gent

Agenda 1. Inleiding 2. De verhoorcoach: Wat & Waarom? 3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid 4. Opleiding Verhoorcoach 5. Conclusie

Agenda 1. Inleiding 2. De verhoorcoach: Wat & Waarom? 3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid 4. Opleiding Verhoorcoach 5. Conclusie

1. Inleiding 1 januari 2012

1. Inleiding 1 januari 2012 Consultatie recht en/of bijstandsrecht mbt het verdachtenverhoor overeenkomstig het EHRM Salduz arrest

Wordt huidig know how en verhoorpotentieel voldoende benut? 1. Inleiding 1 januari 2012 Consultatie recht en/of bijstandsrecht mbt het verdachtenverhoor overeenkomstig het EHRM Salduz arrest Wordt huidig know how en verhoorpotentieel voldoende benut?

1. Inleiding Verhoor als drieluik interactie: Politie Verdachte Advocaat Europees Hof voor de Rechten van de Mens Optimaliseren waarheidsvinding - kwaliteit verhoor verhogen door verifieerbaarheid & transparantie Advocatuur Voorkomen ongeoorloofde druk/pressie Betrouwbaarheid & accuraatheid informatie (cfr. doel verhoor) Nobele taak maar niet evident (cfr. wat is pressie en hoe meten?)

Agenda 1. Inleiding 2. De verhoorcoach: Wat & Waarom? 3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid 4. Opleiding Verhoorcoach 5. Conclusie

2. De verhoorcoach: Wat & Waarom? Doel coachen verhoorders Het verwerven van inzicht in individueel competentieniveau (sterktes en minder goede verhooreigenschappen) Het toepassen van correcte en empirisch onderbouwde verhoortechnieken De kwaliteit van de recherche verhoorpraktijken optimaliseren

2. De verhoorcoach: Wat & Waarom? Is een ervaren rechercheur opgeleid tot coach die de collega-verhoorders ondersteunt en begeleidt bij zowel de dagdagelijkse als meer complexe verhoren Interpersoonlijk niveau: Optimaliseren sterke verhoorcompetenties Minimaliseren minder goede verhoorcompetenties Maandelijkse/tweemaandelijkse individuele coaching sessies Halfjaarlijkse groep coaching sessies Inhoudelijk, zaakgericht niveau: Voorbereiden en evalueren concrete verhoorsituaties Coachen real life verhoren

Agenda 1. Inleiding 2. De verhoorcoach: Wat & Waarom? 3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid 4. Opleiding Verhoorcoach 5. Conclusie

3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid Fase 1: PICI betrouwbaarheid testen Smets, L. (2009). Reliability and Correlational Validity of Police Interview Competences: Assessing the stability of the Police Interview Competency Inventory. In M. Cools, S. De Kimpe, B. De Ruyver, M. Easton, L. Pauwels, P. Ponsaers, G. Vande Walle, T. Vander Beken, F. Vander Laenen, G. Vermeulen, (Eds), Governance of Security Research Papers Series II, Readings On Criminal Justice, Criminal Law & Policing (311-328). Antwerpen: Maklu. Fase 2: Coaching experiment Smets, L. & Elffers, H. (resubmitted).Training police investigative interviewing competences: The effects of an ongoing individual coaching procedure versus one-day peer group training. Journal of Experimental Criminology Fase 3: Implementatie mogelijkheden? Smets, L. & Pauwels, C. (2010). The feasibility and practicability of police training: Investigative interviewers’ perceptions towards coaching. Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, 33 (4), 664-680.

3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid Fase 1: PICI betrouwbaarheid testen Smets, L. (2009). Reliability and Correlational Validity of Police Interview Competences: Assessing the stability of the Police Interview Competency Inventory. In M. Cools, S. De Kimpe, B. De Ruyver, M. Easton, L. Pauwels, P. Ponsaers, G. Vande Walle, T. Vander Beken, F. Vander Laenen, G. Vermeulen, (Eds), Governance of Security Research Papers Series II, Readings On Criminal Justice, Criminal Law & Policing (311-328). Antwerpen: Maklu. Fase 2: Coaching experiment Smets, L. & Elffers, H. (resubmitted).Training police investigative interviewing competences: The effects of an ongoing individual coaching procedure versus one-day peer group training. Journal of Experimental Criminology Fase 3: Implementatie mogelijkheden? Smets, L. & Pauwels, C. (2010). The feasibility and practicability of police training: Investigative interviewers’ perceptions towards coaching. Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, 33 (4), 664-680. Police Investigative Interviewing - A New Training Approach

3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid Follow-up, feedback en rollenspelen leiden tot betere verhoorpraktijken (Fisher et al., 1989; George and Clifford, 1992; Sternberg et al., 1999; Orbach et al., 2000; Sternberg et al., 2001 (a,b); Lamb et al., 2002; Powell et al., 2008) Ervaringsgericht leren versus theoretische training Nog steeds geen langdurig leereffect na een training verhoor aangetoond 1. Individuele verschillen worden niet in acht genomen 2. Duur van de trainingen zijn (te) kort 3. Geen kennisoverdracht vanuit de politieorganisatie zelf op het gebied van verhoorexpertise

3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid Nieuwe opleidingsvisie noodzakelijk Focus op interpersoonlijke verhoorcompetenties Langdurige opvolging dmv coaching/ follow-up Interne verhoorcoaches Multidisciplinaire samenwerking praktijk en academici Ontwikkeling twee nieuwe trainingsmethodieken Langdurige individuele coaching Eendaagse groepscoachig

3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid Nieuwe opleidingsvisie noodzakelijk Focus op interpersoonlijke verhoorcompetenties Langdurige opvolging dmv coaching/ follow-up Interne verhoorcoaches Multidisciplinaire samenwerking praktijk en academici Ontwikkeling twee nieuwe trainingsmethodieken Langdurige individuele coaching Eendaagse groepscoachig  Verhoorcoach

3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid Dagdagelijkse ondersteuning en begeleiding van verhoorders door een verhoorcoach zal de verhoorders helpen om inzicht te krijgen in hun persoonlijke verhoorcompetenties (cfr. verhoorpotentieel, de sterktes maar ook de minder goede verhooreigenschappen), wat hen vervolgens kan helpen om aangeleerde verhoormethoden en technieken correct uit te voeren; en zal daarom de kwaliteit van het verhoor en de algemene recherchepraktijk optimaliseren.

3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid Coaching experiment Pre- and post training training design Leereffect: evolutie op verhoorcompetenties Police Interview Competency Inventory – PICI Zorgvuldig - vasthoudend Beheerst - tolerant Dominant - vinnig Sensitief - verbaal (communicatieve comp.) Welwillend (empatische comp.) Steekproef N = 63 rechercheurs Ervaren verhoorders Vrijwillig 7 interne coaches Lokale en federale politie Antwerpen, Mechelen en Gent

3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid Individuele coaching Groep coaching Tijd Training coaches 5 dgn theoretische training 1 maand X X Pre-training meting Selectie te coachen competenties X 5 follow-up / training dagen 7 maanden 3-5 individuele coaching sessies X Post-training meting

3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid Pre en post training meetmomenten Groepscoaching (4-6 rechercheurs) Gesimuleerd verdachtenverhoor (rollenspel) PICI assessments 360 graden feedback Zelf evaluatie versus evaluatie anderen Multi-dimensioneel Zelf evaluatie Peer evaluatie Expert/ coach evaluatie Evaluatie verdachte

3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid Resultaten – algemeen effect coaching Beide groepen tonen hogere PICI scores na beide coachings Verschillen niet significant Steekproef grootte kan dit verklaren Overtuigende effect groottes (D tussen .20 and .30) Overtuigende power resultaten Conclusie Resultaten zijn veelbelovend Beide trainingsmethodieken leiden tot verbetering van de verhoorcompetenties

3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid Zorgvuldig - Vasthoudend Beheerst - Tolerant T= 1.199 df (51) p= .236 D= .23 T= .442 df (51) p= .660 D= .09 Dominant - Vinnig Sensitief - Verbaal T= -.933 df (51) p= .355 D= -.18 T= 1.333 df (51) p= .189 D= .26 Welwillend T= 1.611 df (51) p= .113 D= .31

3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid Resultaten – effect individuele coaching versus groepscoaching Individueel gecoachte preseteren beter na training interventies Bij Welwillend en Sensitief-verbaal gerelateerde competenties verschil tussen beide groepen het grootst Peer evaluaties op Sensitief-verbaal dimensie: significant verschil Coach evaluaties op de Welwillend dimensie: significant verschil Niet significant verschillen In-group / Out-group fenomeen Conclusie Resultaten zijn veelbelovend Empatisch en communicatie gerelateerde competenties makelijker te trainen Eendaagse groepscoaching meer effect dan verwacht

3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid

3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid

3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid Conclusie Positief en zeer gunstig coachingseffect Eendaagse groepscoaching meer effect dan verwacht Empatische en communicatie gerelateerde competenties beter te coachen Toepasbaarheid Empatische en communicatie competenties = Geoorloofde druk Coachen verhoorders werkt! Hoe dit implementeren en integreren in de recherchepraktijk? Opleiding verhoorcoach

Agenda 1. Inleiding 2. De verhoorcoach: Wat & Waarom? 3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid 4. Opleiding Verhoorcoach 5. Conclusie

4. Opleiding Verhoorcoach Valorisatie onderzoeksresultaten Opleiding tot verhoorcoach Systemisch coachen van interpersoonlijke verhoorcompetenties Een voortgezette opleiding UGent

4. Opleiding Verhoorcoach STRUCTUUR OPLEIDING & TIMING ≈ Trainer gemeenschapsgerichte politiezorg Ervaringsgerichte opleiding: 1 jaar 5 dagen theorie 10 terugkomdagen Rendement kan gedurende de opleiding optimaal benut worden Erkenningsdossier aanwezig DOELGROEP Recherchepraktijk Lokaal Federaal Rechercheurs belast met verhoren 12 a 15 rechercheurs per groep 1 of twee coaches per zone of FGP Coachmandaat bewaken: werken gecertificeerde coaches - selectie

4. Opleiding Verhoorcoach LESGEVERS Externe docenten Groep gecertificeerde verhoorcoaches Interne docenten / ervaringsdeskundige INHOUD Coaching en communicatie Ontwikkelen van verhoorcompetenties Feedback kunnen formuleren tav de gecoachte collega’s op de werkvloer Verfijnen van vaardigheden, attitudes en verworven competenties in het coachen Onderwijsgesprekken en groepsdiscussies, rollenselen als leermethodieken Aandacht voor ‘geoorloofde’ empirisch onderbouwde verhoormethodieken

4. Opleiding Verhoorcoach Voordelen EFFECT Huidige verhoor kwaliteit verbeteren Recherchewerk professionaliseren Interne know how gestructureerd overdragen TOEKOMST Mogelijkheid om achterstand op het gebied van verhoren in de toekomst weg te werken (verhoorcoaches NL en UK) De toekomstige overgang naar videoverhoren te begeleiden Integreren verhoorcoaches is een opportuniteit in het post-Salduz tijdperk PERSONEELSBELEID Verhogen job satisfactie 72% coaching zeer zinvol, competenties verder ontwikkeld

4. Opleiding Verhoorcoach Huidige nadelen Valoristie onderzoeksresultaten worden zeer positief ontvangen Unanieme goedkeuring inzake doel/ nut van het opleidingsproject Maar… Het uitblijven van interne en beleidsmatige beslissingen leiden tot belemmering en hindernissen bij het volbrengen van de coach taak Coachmandaat: Tijdsinvestering en functieomschrijving? Nationale duidelijkheid hieromtrent ontbreekt Dienen de zones/ FGP’s het mandaat individueel te defineren? GEVAAR: Efficiëntie van de verhoorcoach? Start derde lichting coaches najaar 2012 te OPAC: duidelijkheid tegen dan??

Agenda 1. Inleiding 2. De verhoorcoach: Wat & Waarom? 3. Onderzoek Politie & Persoonlijkheid 4. Opleiding Verhoorcoach 5. Conclusie

5. Conclusie Verhoorcoaches verbeteren de verhoorkwaliteit Interne know how optimaal benutten Verhoorkennis / ervaringen vanuit de organisatie overdragen naar een jongere generatie rechercheurs Hoe? Verhoorcoaches integreren in het recherche landschap Doel: Bewust worden van persoonlijke verhoorkwaliteiten / sterktes alsook van de mindere goede verhoorcompetenties Beleidsmatige ondersteuning noodzakelijk Verhoorcoaches ondersteunen en begeleiden de collega verhoorders bij hun dagdagelijkse en/of complexe verhoren

Dr. Lotte Smets Universiteit Gent Faculteit Rechtsgeleerdheid Vakgroep Strafrecht en Criminologie Lotte.Smets@UGent.be Tel.: 0032 (0)498 109 132