Van Docentprofessionalisering naar Scholarship of Teaching: - op weg naar een volwaardige plaats van onderwijs / opleiding in de organisatie en - naar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Edushock leerfestival
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Minisymposium kwaliteit puinbreken
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Integreren van onderzoek in onderwijs
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
FUNDAMENTEEL ONDERZOEK
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Kennisnetwerk in de procesindustrie
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Van leerdoel naar leeropbrengst
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
De zelflerende student
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Werkveldconferentie 23 april 2014
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
ERIC Zoeken op onderwerp Universiteitsbibliotheek.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Evidence-Based Medicine
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Werksessie minoren pedagogiek VU
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Transcript van de presentatie:

Van Docentprofessionalisering naar Scholarship of Teaching: - op weg naar een volwaardige plaats van onderwijs / opleiding in de organisatie en - naar een carrièreperspectief voor docenten en opleiders Werkgroep docentprofessionalisering NVMO

2 Thema’s 1.Volwaardige plaats van onderwijs en opleiding (‘scholarship of teaching’) 2.Carrièrebeleid gerelateerd aan onderwijs en opleiding 3.Relatie tussen beide

3 Ronde tafel sessie 1.Inleiding Ineke Molenaar, UMCG 2.Werken in 4 groepen 1.Coby Baane, AMC 2.Peter van Beukelen, Diergeneeskunde, UU 3.Marianne Heins, Diergeneeskunde, UU 4.Bert Schoenmaker, UMCG 3.Plenaire discussie

‘Scholarship’ 1.wetenschappelijkheid 2.wetenschap 3.geleerdheid eruditie

5 ‘Scholarship of teaching’ Wat is het? Hoe bevorder je het? Hoe vertaal je het naar carrièrebeleid?

6 ‘Scholarship (of teaching)’ Boyer (1990): onderwijs neemt een eigen plaats in naast onderzoek (research) en toepassing (dienstverlening) Ernest L. Boyer, Scholarship Reconsidered: Priorities of the Professoriate; a study of the definition of scholarship in higher education (1990)

7 Algemene kenmerken van ‘Scholarship’ Heldere doelstellingen Goede voorbereiding Juiste methoden Relevante resultaten Effectieve presentatie Reflectie C.E.Glassick, Acad. Med. (2000); 75 : 877 – 880

8 ‘Scholarship of teaching’ Heldere doelstellingen Haalbaar en meetbaar Goede voorbereidingActuele kennis; selectie en organisatie van onderwijsmateriaal passend bij de leerdoelen Juiste methodenKeuze en toepassing van onderwijs- en toetsmethoden passend bij de leerdoelen Relevante resultaten Evaluatie (kwaliteit en effectiviteit van proces) Toetsing in relatie tot leerdoelen Effectieve presentatieResultaten/ontwerp beschikbaar stellen aan collegae Reflectie Kritische analyse van onderwijsproces leidend tot verbetervoorstellen R.M.E Fincher et al., Acad.Med. (2000); 75: 887 – 894

9 Van docent naar ‘teaching scholar’ ‘Teaching’ ‘Scholarship of teaching’ ‘Scholarly teaching’ Goed onderwijs geven activerend en studentgericht ‘Scholarship’ toegankelijk voor anderen open voor kritiek en evaluatie (criteria) reproduceerbaar basis om op voort te bouwen vragen stellen en onderzoeken Inzicht in het leren van studenten Ontwikkelen van het onderwijs/opleidingsveld (P.Hutchings and) L.Shulman, Change (1999); 31: 1 – 15 Fincher, R.M.E. and Work,J.A., Med.Educ. 40: ; 2006 ‘Best practice’ eigen analyses en observaties actuele opvattingen over leren samenwerking en discussie

‘Scholarship of teaching’ Hoe bevorder je het? “Wat wij er zelf aan kunnen doen” Sybolt Noorda, voorzitter VSNU, sept. 2009

11 Aanbevelingen 1.Docenten moeten meer en beter onderling hun ervaringen (kunnen) delen en van elkaar kunnen leren. 2.Er moet meer praktijkgericht onderzoek komen naar de effectiviteit van onderwijsverbeteringen, -vernieuwingen en -innovaties. 3.Kennis over de effectiviteit van onderwijsverbeteringen, -vernieuwingen en -innovaties. Steinert et al.: A new perspective on faculty development: from workshops to community of practice, Symposium AMEE H.Olthof, Onderwijsinnovatie, september 2009, pp

Relatie met carrièrebeleid

13 Zichtbaarheid Docent: portfolio (documentatie) Organisatie: R.M.E Fincher et al., Acad.Med. (2000); 75: 887 – 894

14 Meten van onderwijsactiviteiten Kwantiteit Kwaliteit Bijdragen aan het onderwijsveld D. Simpson et al., Med.Educ. (2007); 41: 1002 – 1009 J.Collins, J.Am.Coll.Radiol. (2004); 1: 135 – 139

15 Produkten van onderwijs (Wetenschappelijke) publicaties Syllabi Toetsmethoden Evaluatiemethoden E-learning materiaal (Nieuw) curriculum of onderdelen daarvan

16 Bewijzen van erkenning Prijzen voor onderwijs Lidmaatschap van lokale of (inter)nationale onderwijs- / opleidingscommissies Gastdocentschap Reviewer voor onderwijskundig tijdschrift Subsidies Vraagbaak / mentor voor collegae

17 A.K.Sachdeva et al., Acad.Med. (1999); 74: 1278 – 1287 Relatie met carrièrebeleid Hierarchisch opgebouwd Criteria voor elk niveau Bewijsmateriaal Ondersteuning en erkenning Suggestie voor ‘rang’

18 Conclusies ‘Scholarship of teaching’ …. … is meer dan onderwijs geven / opleiden … moet aan duidelijke criteria voldoen overlappend met die voor onderzoek specifiek gericht op onderwijs/opleiding … verdient een eigen plaats in het carrièrebeleid … heeft ondersteuning vanuit de organisatie nodig

19 H.Olthof, Onderwijsinnovatie, september 2009, pp

20 Werkgroep docentprofessionalisering A framework of teaching competencies across the medical education continuum (2009); 31: 390 – 396 Een raamplan voor docentcompetenties binnen het medisch opleidingscontinuüm (2009); 28 (4): 201 – 211