Lerarenregister en Beroepskwaliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kan ik al in het beroepsregister?
Advertisements

In gesprek over het schoolleidersregister VO
Herontwerp PDG-opleiding
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Basispresentatie MBO Raad / Btg GDW Schooljaar
LOB-middag Haaglanden
Kwaliteitsregistratie voor verpleegkundigen, hoe en Waarom?
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
UU - 26 oktober 2010 Wat is en doet de NVO? De NVO-registraties.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Professionaliteitsontwikkeling
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
Welkom MAS
De onderwijs coöperatie De Onderwijscoöperatie is er van, voor en door de leraar. Daarom werkt de Onderwijscoöperatie samen met de mensen die zij vertegenwoordigt:
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Wat is effectieve nascholing
KVLO Register in de praktijk SBL Hilde Bax.
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Proeve van Bekwaamheid
NLT modules en excellentiebevordering
De weg naar het Pro diploma.  De scholen in Den Haag en Rotterdam hebben goede ervaringen  Alle Praktijkscholen in Noord-Holland werken samen.  Gemeenschappelijk.
Workshop V&VN Militaire Verpleegkunde en Verzorging
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Hoe blijf JIJ fris als docent? Het DOT als manier om didactisch en vakinhoudelijk fris te blijven Arjen Nawijn (STOAS/ betasteunpunt) Annemieke Gemmink.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Mijn opleidingsbeeld.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Fotoalbum door INHOLLAND Beroepsregistratie sociaal werk Karin Kleine Esther Prins.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
Keuze leerroute
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Hoe leren professionals?
Professionalisering Sociaal Werk
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Herregistratie-eisen profielarts donorgeneeskunde
Toetsing Vakdidactiek 2.
Op weg naar 2020: beroepsprofielen en functiedifferentiatie
Portfolio, Logboek en Casus
Keuze leerroute
Transcript van de presentatie:

Lerarenregister en Beroepskwaliteit Effectieve manieren van docentprofessionalisering en mogelijkheden voor herregistratie SBL conferentie Lerarenregister en Beroepskwaliteit www.lerenvandocenten.nl

Wie zijn wij? Landelijk Expertisecentrum sinds 2007 Functies: Kennisfunctie Onderzoeksfunctie Communicatiefunctie

Onderzoeksvragen Welke typen leeractiviteiten van docenten zijn relevant voor het bevorderen van de kwaliteit van hun lesgeven? Wat is er bekend over hoe beroepsregisters in binnen- en buitenland herregistratie van professionals organiseren? Kunnen we op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen specifieke aanbevelingen doen voor en/of eisen stellen aan de wijze waarop docenten hun professionaliteit onderhouden en ontwikkelen?

Methode PO Docent Lesgeven Leerling Elektronische databanken Bestaande reviews Experts Internetsearch Docent PO Lesgeven Leerling

Knelpunten Terminologie Buitenlandse contexten Gebrek aan empirisch onderzoek Effectmaat

Vormen van docentprofessionalisering ‘Traditionele’ vormen van professionalisering (korte termijn trainingen): - Workshops - Conferenties - Seminars - Lezingen ‘Vernieuwende’ vormen van professionalisering (gekoppeld aan lespraktijk): Samenwerking in project- groepen & netwerken - Mentoring - Praktijk/actieonderzoek Geen eenduidig bewijs voor de effectiviteit

Kenmerken van effectieve professionalisering Variatie en afwisseling in activiteiten Intensief en blijvend Voldoende tijd: goed gestructureerd en doelgericht benut Ingebed in het dagelijks werk Zelf actief (bv. gezamenlijk leerlingwerk analyseren) Samenwerking met collega’s  Kenmerken zijn algemeen, te weinig specifiek

Inhoud van leeractiviteiten Activiteiten in effectieve docentprofessionalisering hebben betrekking op: Vakinhoud Leren van leerlingen (i.r.t. vakinhoud) Vakdidactiek Actuele ontwikkelingen & nieuwe mogelijkheden Methoden van onderzoek

Voorlopige conclusies Consensus Onderzoek: inhoud & kenmerken  Betekenis is afhankelijk van doel herregistratie

Herregistratie Docenten in andere landen? VS, UK, Scandinavië, Australië Nieuw Zeeland (enige met herregistratie) Andere beroepsgroepen? Psychologen/pedagogen Zorgverleners (verpleegsters, fysiotherapeuten, verloskundigen) Juristen/belastingadviseurs Voor de andere landen hebben we wel gekeken naar de registratietrajecten in Engel

Doelen herregistratie Kwaliteit van beroep (en professional) waarborgen Patiënten/klanten beschermen tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen Kennis en vaardigheden op een minimum- en actueel niveau houden Junior professionals scholen in de elementaire, voor het beroep vereiste kennis en vaardigheden. Dillemma’s: 1. wat is in onderwijsland een minimaal vereist en actueel kennisniveau? 2. gaat het om waarborgen of om het stimuleren van professionele ontwikkeling?

Wat moet je aantonen? Werkervaring (2080 uur) óf scholing om aan te tonen dat kennis en vaardigheden op het minimaal vereist niveau zijn; (zorgverleners, om de vijf jaar) Werkervaring, voldoende scholing én intervisie te doen; (Psychologen, om de vijf jaar; docenten NZ, om de vijf jaar) Doorlopend geschoold te worden vanaf de stage in het beroep (juristen, belastingadviseurs); Bewijzen twee jaar opeenvolgend ‘naar behoren’ in het werkveld te hebben gewerkt (docenten NZ).

Eisen en vorm Punten verzamelen met werkervaring; Punten verzamelen door het volgen van na- en bijscholing; Punten verzamelen met intervisie; Punten verzamelen met werkervaring, scholing én intervisie/supervisie; Door middel van ondertekend document laten zien dat je voldoet aan de criteria voor goed docentschap. Als je een voorbeeld wil laten zien kun je op het gekleurde ‘punten verzamelen’ klikken. Als je er geen tijd voor hebt, kun je gewoon doorgaan met de pijltjestoets

Een voorbeeld De psycholoog: 200 punten verzamelen in vijf jaar tijd door: Werkervaring (min 320 uren per jaar); Intervisie (min 30, max 60 pnt per jaar, op basis van verslag); Nascholing* (min. 80, max.145 pnt per jaar o.b.v certificaten) beleidservaring (max, 30 pnt per jaar); bijhouden van een codeboek voor praktijkcases (max 25 pnt); overig. *Keuze uit gecertificeerd aanbod van scholing en conferenties

Consequenties Herregistreren is verplicht: Bij het verlopen van de registratie wordt de inschrijving in het register doorgehaald. De beroepstitel mag dan niet meer gevoerd worden. Het beroep uitvoeren zonder (her)registratie is illegaal soms op straffe van een geldboete. Scholen mogen ongeregistreerde docenten niet aannemen; Namen van ongeregistreerde docenten worden op een openbare website geplaatst. In alle gevonden gevallen is de herregistratie verplicht, op dit moment is dat in Nederland niet de wens en je kunt je afvragen wat dat dan gaat betekenen.

Voorlopige conclusies Herregistratie relatief nieuw voor het beroep docent; Uiteenlopende doelen en vormen afhankelijk van aard van de professie.

Discussie Onderzoeksvraag 3: Kunnen we op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen specifieke aanbevelingen doen voor en/of eisen stellen aan de wijze waarop docenten hun professionaliteit onderhouden en ontwikkelen? Voorlopig antwoord: - Niet eenduidig, gebrek aan onderzoek - Verdiepen in vakkennis, vakdidactiek, leren van leerlingen

Discussie (2) - Consensus over kennisbasis docenten (verdiepen of vernieuwen?) - Sancties & juridische status Onderzoek naar effecten herregistratie op kwaliteit docenten - Neveneffecten van beroepsstandaarden, registratie en herregistratie