Lerarenregister en Beroepskwaliteit Effectieve manieren van docentprofessionalisering en mogelijkheden voor herregistratie SBL conferentie Lerarenregister en Beroepskwaliteit www.lerenvandocenten.nl
Wie zijn wij? Landelijk Expertisecentrum sinds 2007 Functies: Kennisfunctie Onderzoeksfunctie Communicatiefunctie
Onderzoeksvragen Welke typen leeractiviteiten van docenten zijn relevant voor het bevorderen van de kwaliteit van hun lesgeven? Wat is er bekend over hoe beroepsregisters in binnen- en buitenland herregistratie van professionals organiseren? Kunnen we op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen specifieke aanbevelingen doen voor en/of eisen stellen aan de wijze waarop docenten hun professionaliteit onderhouden en ontwikkelen?
Methode PO Docent Lesgeven Leerling Elektronische databanken Bestaande reviews Experts Internetsearch Docent PO Lesgeven Leerling
Knelpunten Terminologie Buitenlandse contexten Gebrek aan empirisch onderzoek Effectmaat
Vormen van docentprofessionalisering ‘Traditionele’ vormen van professionalisering (korte termijn trainingen): - Workshops - Conferenties - Seminars - Lezingen ‘Vernieuwende’ vormen van professionalisering (gekoppeld aan lespraktijk): Samenwerking in project- groepen & netwerken - Mentoring - Praktijk/actieonderzoek Geen eenduidig bewijs voor de effectiviteit
Kenmerken van effectieve professionalisering Variatie en afwisseling in activiteiten Intensief en blijvend Voldoende tijd: goed gestructureerd en doelgericht benut Ingebed in het dagelijks werk Zelf actief (bv. gezamenlijk leerlingwerk analyseren) Samenwerking met collega’s Kenmerken zijn algemeen, te weinig specifiek
Inhoud van leeractiviteiten Activiteiten in effectieve docentprofessionalisering hebben betrekking op: Vakinhoud Leren van leerlingen (i.r.t. vakinhoud) Vakdidactiek Actuele ontwikkelingen & nieuwe mogelijkheden Methoden van onderzoek
Voorlopige conclusies Consensus Onderzoek: inhoud & kenmerken Betekenis is afhankelijk van doel herregistratie
Herregistratie Docenten in andere landen? VS, UK, Scandinavië, Australië Nieuw Zeeland (enige met herregistratie) Andere beroepsgroepen? Psychologen/pedagogen Zorgverleners (verpleegsters, fysiotherapeuten, verloskundigen) Juristen/belastingadviseurs Voor de andere landen hebben we wel gekeken naar de registratietrajecten in Engel
Doelen herregistratie Kwaliteit van beroep (en professional) waarborgen Patiënten/klanten beschermen tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen Kennis en vaardigheden op een minimum- en actueel niveau houden Junior professionals scholen in de elementaire, voor het beroep vereiste kennis en vaardigheden. Dillemma’s: 1. wat is in onderwijsland een minimaal vereist en actueel kennisniveau? 2. gaat het om waarborgen of om het stimuleren van professionele ontwikkeling?
Wat moet je aantonen? Werkervaring (2080 uur) óf scholing om aan te tonen dat kennis en vaardigheden op het minimaal vereist niveau zijn; (zorgverleners, om de vijf jaar) Werkervaring, voldoende scholing én intervisie te doen; (Psychologen, om de vijf jaar; docenten NZ, om de vijf jaar) Doorlopend geschoold te worden vanaf de stage in het beroep (juristen, belastingadviseurs); Bewijzen twee jaar opeenvolgend ‘naar behoren’ in het werkveld te hebben gewerkt (docenten NZ).
Eisen en vorm Punten verzamelen met werkervaring; Punten verzamelen door het volgen van na- en bijscholing; Punten verzamelen met intervisie; Punten verzamelen met werkervaring, scholing én intervisie/supervisie; Door middel van ondertekend document laten zien dat je voldoet aan de criteria voor goed docentschap. Als je een voorbeeld wil laten zien kun je op het gekleurde ‘punten verzamelen’ klikken. Als je er geen tijd voor hebt, kun je gewoon doorgaan met de pijltjestoets
Een voorbeeld De psycholoog: 200 punten verzamelen in vijf jaar tijd door: Werkervaring (min 320 uren per jaar); Intervisie (min 30, max 60 pnt per jaar, op basis van verslag); Nascholing* (min. 80, max.145 pnt per jaar o.b.v certificaten) beleidservaring (max, 30 pnt per jaar); bijhouden van een codeboek voor praktijkcases (max 25 pnt); overig. *Keuze uit gecertificeerd aanbod van scholing en conferenties
Consequenties Herregistreren is verplicht: Bij het verlopen van de registratie wordt de inschrijving in het register doorgehaald. De beroepstitel mag dan niet meer gevoerd worden. Het beroep uitvoeren zonder (her)registratie is illegaal soms op straffe van een geldboete. Scholen mogen ongeregistreerde docenten niet aannemen; Namen van ongeregistreerde docenten worden op een openbare website geplaatst. In alle gevonden gevallen is de herregistratie verplicht, op dit moment is dat in Nederland niet de wens en je kunt je afvragen wat dat dan gaat betekenen.
Voorlopige conclusies Herregistratie relatief nieuw voor het beroep docent; Uiteenlopende doelen en vormen afhankelijk van aard van de professie.
Discussie Onderzoeksvraag 3: Kunnen we op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen specifieke aanbevelingen doen voor en/of eisen stellen aan de wijze waarop docenten hun professionaliteit onderhouden en ontwikkelen? Voorlopig antwoord: - Niet eenduidig, gebrek aan onderzoek - Verdiepen in vakkennis, vakdidactiek, leren van leerlingen
Discussie (2) - Consensus over kennisbasis docenten (verdiepen of vernieuwen?) - Sancties & juridische status Onderzoek naar effecten herregistratie op kwaliteit docenten - Neveneffecten van beroepsstandaarden, registratie en herregistratie