Wat is effectieve nascholing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kan ik al in het beroepsregister?
Advertisements

In gesprek over het schoolleidersregister VO
Basispresentatie MBO Raad / Btg GDW Schooljaar
Kwaliteitsregistratie voor verpleegkundigen, hoe en Waarom?
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Wettelijke erkenning voor jeugdzorgberoepen is in aantocht.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Leraar, school en opleiding
Leren van lerarenopleiders
Welkom MAS
De onderwijs coöperatie De Onderwijscoöperatie is er van, voor en door de leraar. Daarom werkt de Onderwijscoöperatie samen met de mensen die zij vertegenwoordigt:
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Onderzoek in de verloskunde Now or never ?
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Lerarenregister en Beroepskwaliteit
KVLO Register in de praktijk SBL Hilde Bax.
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
FLEVOKANS TERUGBLIK EN VOORUITBLIK 31 OKTOBER 2012.
Workshop V&VN Militaire Verpleegkunde en Verzorging
Voortgangsgesprek fase 1
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
Presentatie vakdag BCMB ‘Ins en outs van registratie’ 20 mei 2015
Presentatie Themadag ‘Ins en outs van registratie’ 12 oktober 2015 Miranda Verburg, hoofd bedrijfsbureau Registerplein.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Fotoalbum door INHOLLAND Beroepsregistratie sociaal werk Karin Kleine Esther Prins.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
DELF Junior op het Augustinianum
Hoe leren professionals?
Professionalisering Sociaal Werk
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Wet BIG ?.
NVOR VARO Voorjaarssymposium 16 maart 2017
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Herregistratie-eisen profielarts donorgeneeskunde
Competentie gericht onderwijs
Op weg naar 2020: beroepsprofielen en functiedifferentiatie
Leerling- kenmerken Motivatie
Van Eiland naar wijland
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Portfolio, Logboek en Casus
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
wat betekent wet BIG II voor jou?
wat betekent wet BIG II voor jou?
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Wat is effectieve nascholing Wat is effectieve nascholing? Hoe werkt herregistratie in het buitenland? SBL Conferentie 'Lerarenregister en beroepskwaliteit in het primair onderwijs' 9 december 2009 Klaas van Veen, Jacobiene Meirink & Rosanne Zwart  

Het registratieproject Ontwikkeling beroepsregister Versterking positie docenten Borging / verhoging kwaliteit leraar SBL Vakinhoudelijke verenigingen VO

Doelen Inspireren en motiveren van bekwaamheidsontwikkeling leraren Inzichtelijk maken van professionele ontwikkeling leraren Waarborg van kwaliteit aan buitenwereld Versterking beroepsgroep en beroepsidentiteit

Opzet Inititeel register Beroepsregister Expertregister? Herregistratie…

Opzet (2) Juridische status: privaatrechtelijk (niet publiek-) Bij slecht functioneren niet uit het beroep gezet: Is zaak van de werkgever Register laat kwaliteit en kunde van leraar zien

Inititeel register Erkend diploma bevoegdheid Onderschrijven van beroepsstandaarden en beroepscode Onderschrijven van preambule: intentie tot verdere professionalisering

Beroepsregister Ingeschreven in initieel register Aanstelling van 0.2 fte minimaal Voldoen aan professionaliseringseisen: prof act 160 uur in 4 jaar 120 uur vergroting eigen deskundigheid Minimaal 40 uur vakspecifiek, 40 uur generiek 40 uur indirecte professionalisering Informele professionalisering

Indirect en informeel Indirect (40 uur): niet direct gericht op eigen competenties Begeleiden van leraren, ontwikkelen van toetsen, voordracht, deel uitmaken van bestuur Informeel: Bijproduct handelen leraren - Reflectie op lessen, raadplegen collega’s, sectiebesprekingen, vakbladen lezen

Herregistratie Aanstelling van 0.2 fte minimaal Voldoen aan professionaliseringseisen: prof act 160 uur in 4 jaar 120 uur vergroting eigen deskundigheid Minimaal 40 uur vakspecifiek, 40 uur generiek 40 uur indirecte prof Informele professionalisering

Andere beroepen en buitenland

Andere beroepen en buitenland Docenten in andere landen? VS, UK, Scandinavië, Australië Nieuw Zeeland (enige met herregistratie) Andere beroepsgroepen? Psychologen/pedagogen Zorgverleners (verpleegsters, fysiotherapeuten, verloskundigen) Juristen/belastingadviseurs

Doelen Kwaliteit van beroep (en professional) waarborgen Patiënten/klanten beschermen tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen Kennis en vaardigheden op een minimum- en actueel niveau houden Junior professionals scholen in de elementaire, voor het beroep vereiste kennis en vaardigheden

Eisen Werkervaring (2080 uur) óf scholing om aan te tonen dat kennis en vaardigheden op het minimaal vereist niveau zijn; (zorgverleners, om de vijf jaar) Werkervaring, voldoende scholing én intervisie te doen; (Psychologen, om de vijf jaar; docenten NZ, om de vijf jaar) Bewijzen twee jaar opeenvolgend ‘naar behoren’ in het werkveld te hebben gewerkt (docenten NZ)

Eisen (2) Punten verzamelen met werkervaring; Punten verzamelen door het volgen van na- en bijscholing; Punten verzamelen met intervisie; Punten verzamelen met werkervaring, scholing én intervisie/supervisie; Door middel van ondertekend document laten zien dat je voldoet aan de criteria voor goed docentschap.

Consequenties (Her)registreren is verplicht: Bij het verlopen van de registratie wordt de inschrijving in het register doorgehaald. De beroepstitel mag dan niet meer gevoerd worden. Het beroep uitvoeren zonder (her)registratie is illegaal soms op straffe van een geldboete. Scholen mogen ongeregistreerde docenten niet aannemen; Namen van ongeregistreerde docenten worden op een openbare website geplaatst.

Onderzoek naar effectiviteit professionalisering

Onderzoek naar effectiviteit professionalisering Werkervaring: 10.000 uur! Inhoud prof. activiteiten: - Vakinhoud Leren van leerlingen (i.r.t. vakinhoud) Vakdidactiek

Kenmerken activiteiten Plek maakt niet uit: buiten school of op de werkplek Wel: Variatie en afwisseling in activiteiten Intensief en blijvend Voldoende tijd: goed gestructureerd en doelgericht benut Ingebed in het dagelijkse werk Zelf actief (bv. gezamenlijk leerlingwerk analyseren) Samenwerking met collega’s

Vragen Wat vind je zelf nu zinvolle scholingsactiviteiten? Wat vind je van de criteria voor registratie? Hoe zinvol vind je een beroepsregistratie?

Stellingen Nascholing telt alleen mee bij herregistratie als het de kwaliteit van het leren van leerlingen heeft bevorderd Docenten leren op zo veel verschillende manieren dat het onmogelijk is dat te kwalificeren en te categoriseren