De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NVOR VARO Voorjaarssymposium 16 maart 2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "NVOR VARO Voorjaarssymposium 16 maart 2017"— Transcript van de presentatie:

1 NVOR VARO Voorjaarssymposium 16 maart 2017
Wet Lerarenregister en registervoorportaal Marianne van Es

2 Wet lerarenregister en registervoorportaal
Ingediend 22 april 2016 (Kamerstukken II, , 34458) Publicatie 15 maart 2017 (Staatsblad 2017, 85) Wijzigingswet van de sectorwetten: WPO WEC WVO WEB

3 Vooraf I 1998 Regeerakkoord
Citaat:…”Er komt een Wet op het leraarschap, waarin het lerarenregister van leraren wordt geregeld” 2001 Wetsvoorstel BIO Er komt geen wet op het leraarschap waarin het lerarenregister wordt geregeld Kamerstukken II , , nr.3, pag.4 (later Wet BIO: Staatsblad, 2005, 460)

4 Vooraf II 2010 Wetsvoorstel versterking positie leraren
Kamerstukken II , Erkenning professionele ruimte van de leraar Nog steeds geen sprake van een lerarenregister 2012 Regeerakkoord Bruggen Slaan Het publiekrechtelijk lerarenregister is terug van weggeweest en Beroepsgroep start met vrijwillige register

5 Doelen van de wet Versterking positie leraren
Zichtbaar maken beroepskwaliteit Verbetering beroepskwaliteit

6 Hoe worden de doelen in de wet bereikt?
Omschrijving van het beroep Professionele ruimte in de school én Het bepalen dat de bekwaamheid van de leraar blijkt uit het lerarenregister en het registervoorportaal

7 Omschrijving van het beroep I
Artikel 31a. Het beroep van leraar 1. Onder het beroep van leraar wordt verstaan het binnen de kaders van het onderwijskundig beleid van de school, verantwoordelijkheid dragen voor het vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische proces in de school 2. De leraren komt een zelfstandige verant-woordelijkheid toe als het gaat om het beoor-delen van de onderwijsprestaties van leerlingen

8 Omschrijving van het beroep II
3. Leraren beschikken over voldoende vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische zeggenschap, waaronder wordt verstaan de zeggenschap over: a. de inhoud van de lesstof; b. de wijze waarop de lesstof wordt aangeboden en de middelen die daarbij worden gebruikt; c. de te hanteren pedagogisch-didactische aanpak op de school en de wijze waarop daar uitvoering aan wordt gegeven, waaronder de begeleiding van de leerlingen en contacten met ouders;

9 Omschrijving van het beroep III
d. Het in samenhang met de onderdelen a, b en c, onderhouden van de bekwaamheid van de leraren als onderdeel van het team. 4.Het bevoegd gezag stelt in overleg met de leraren een professioneel statuut op waarin de afspraken zijn opgenomen over de wijze waarop de zeggenschap van leraren, bedoeld in het derde lid, wordt georganiseerd. Bij het opstellen van het professioneel statuut wordt de professionele standaard in acht genomen.

10 Professionele ruimte in de school I
Professioneel statuut: De invulling van de verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag over zaken met betrekking tot het beroep leraar afgewogen tegen de verantwoordelijkheid over de invulling die de leraar of het collectief leraren op de school geeft aan het beroep Kan op schoolniveau maar ook als leraren dat wensen op bestuursniveau

11 Professionele ruimte II
Professionele ruimte houdt in elk geval in dat het bevoegd gezag het instructierecht niet mag gebruiken om de leraar op te dragen tegen de professionele standaard van de beroepsgroep in te handelen Het gaat bij de professionele ruimte over de individuele leraar. In de professionele standaard moet het professionele beginsel van samen-werking in teamverband worden uitgewerkt

12 Professionele standaard I
Memorie van Toelichting: Algemeen aanvaarde normen omtrent verantwoord leraarschap Normen in standaarden zijn ontleend aan wetenschap en uitgangspunten die algemeen aanvaard zijn en betrekking hebben op het onderwijs en specifieke categorieën van leerlingen Richtsnoer voor het handelen van de leraar

13 Professionele standaard II
Standaard is de wet die door de leraren zelf via de beroepsgroep aan de leraren wordt gesteld Het is een algemene omschrijving Naast deze omschrijving kan de beroepsgroep regels ontwikkelen door middel van protocollen en richtlijnen Standaard, regels en protocollen bieden leraren houvast, maar gemotiveerd afwijken mag en moet soms

14 Register en registervoorportaal I
Wat is het register? Een onlinesysteem waarin leraren die aan de bekwaamheidseisen voldoen zich laten registreren en in hun portfolio hun professionaliseringsactiviteiten bijhouden Elke vier jaar wordt beoordeeld of de leraren voldoen aan de zogenoemde herregistratiecriteria

15 Register en registervoorportaal II
Wat is het registervoorportaal? Het registervoorportaal is geen register maar heeft meer het karakter van een monitor. Het is een tijdelijk alternatief voor vermelding in het lerarenregister

16 Wie moeten in het Lerarenregister staan?
Alle leraren die aan de bekwaamheidseisen voldoen en werken in: Bekostigd onderwijs po, vo en mbo Erkend onderwijs po en vo

17 Wie mogen in het lerarenregister staan, maar moeten dat niet?
Alle leraren die aan de bekwaamheidseisen voldoen en werken in: Vo of mbo op contractactiviteiten Erkend onderwijs mbo Alle leraren die niet werkzaam zijn in po, vo en mbo

18 Wat is wel en niet zichtbaar in het register en voor wie? I
Voor iedereen zichtbaar: De naam van de leraar De bevoegdheid waarvoor de leraar zich heeft geregistreerd Voor welke herregistratie de leraar opgaat De beslissing van de Minister over de herregistratie

19 Wat is wel en niet zichtbaar in het register en voor wie? II
Voor iedereen zichtbaar tenzij de leraar aangeeft dat hij dat niet wenst: De naam van de school of vestiging van de school waar de leraar werkzaam is Alleen zichtbaar voor de leraar: Zijn portfolio

20 Wie stelt de herregistratiecriteria op? I
De deelnemersvergadering van de Onderwijscoöperatie (Statuten OC artikel 25 A) Iedere leraar in het register is hiervan lid tenzij hij dat niet wil Artikel 25 A lid 1 luidt: 1. Aan de deelnemersvergadering komen de bevoegdheden toe tot: a. het vaststellen en wijzigen van een professionele standaard, daaronder mede begrepen een beroepsethische code, voor leraren als beroepsgroep;

21 Wie stelt de herregistratiecriteria op? II
b. het gevraagd en ongevraagd adviseren omtrent de bekwaamheidseisen om toegelaten te worden tot inschrijving in het lerarenregister, het doen van voorstellen voor de periodieke herijking van bekwaamheidseisen daar mede onder begrepen; c. het ontwikkelen van kaders en uitgangspunten voor een professioneel statuut, waarin telkens hetzij voor een sector, hetzij voor een instelling, (mede) de pedagogische, onderwijskundige en vakinhoudelijke zeggenschap van de leraar als professional wordt georganiseerd; d. het gevraagd en ongevraagd adviseren omtrent de wijze van validering, registratie en herregistratie in het lerarenregister, het doen van voorstellen voor de desbetreffende criteria daaronder mede begrepen

22 Mogelijke invulling herregistratiecriteria I
160 uur professionaliseringsactiviteiten over 4 jaar Activiteiten op de volgende drie gebieden: Vakinhoudelijk, Pedagogisch Didactisch en als “vierde” gebied Overig

23 Wat is de rol van de sectorraden en de minister hierbij?
De raden gaan na of het voorstel van de beroepsgroep zich verhoudt tot de werkzaamheden in de schoolcontext De minister toetst het voorstel mede op het punt of het de uitkomst is van een gedragen proces en zet dit om in een AMvB of ministeriële regeling

24 Wat als de leraar niet voldoet aan de herregistratiecriteria? I
De registratie begint vanaf 1 augustus 2018 tot 1 augustus 2019 De eerste herregistratie vindt plaats op 1 augustus Er wordt dan een aantekening geplaatst als de leraar (indien hij niet met succes een beroep heeft gedaan op de hardheidsclausule) niet voldoet aan de herregistratiecriteria. Dit heeft geen gevolg.

25 Wat als de leraar niet voldoet aan de herregistratiecriteria? II
Als de leraar per 1 augustus 2027 niet voldoet aan de herregistratiecriteria dan mag hij niet langer de verantwoordelijkheid dragen voor het pedagogisch en didactisch proces Of hieraan arbeidsrechtelijke gevolgen zijn verbonden is niet in de wet vastgelegd

26 Wanneer gaat de wet in? De wet treedt gefaseerd inwerking. Het eerste deel gaat in op 1 augustus Het gaat hier om de beroepsbeschrijving en de zeggenschapsbepalingen. De bepalingen omtrent register en voorportaal treden een jaar later in werking


Download ppt "NVOR VARO Voorjaarssymposium 16 maart 2017"

Verwante presentaties


Ads door Google