Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Informatieavond 22 april 2013
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
PROTOCOL Waterlandse Overstap
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Schoolcijfers, een tweede natuur
WELKOM. Welkom op de algemene informatie-avond Van de St. Josephschool Even voorstellen:Managementteam en Zorg Manon van Druten bovenbouwteamleider Rachel.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Het cito-leerlingvolgsysteem
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Nationale Rekendagen 19 maart 2010
[naam school] informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering [7 april 2014]
Diagnostische toetsen voor het MBO
Toetsen in ESIS.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Bijeenkomst GMR dinsdag 12 oktober GMR GMR De GMR doet er toe !!!De GMR doet er toe !!! Positie Positie Werkwijze Werkwijze Doel Doel.
Informatieavond 31 mei 2012 Welkom. Agenda Verbreding van de school en stand van zaken schooltijdentraject Terugkoppeling resultaten oudertevredenheidspeiling.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
WELKOM.
Nieuwe normen Cito.
Leerling ? Een leerlingrapport.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
HELDER ZICHT OP HET KIND EN DE RESULTATEN
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Opbrengstgericht werkenPresentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
GMR vergadering 19 juli Overzicht indicatoren schooljaar Totaaloverzicht en conclusies 2.Evaluatie van de indicatoren 3.Evaluatie.
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Centrale schoolbespreking
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Kwaliteitsbeleid.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Informatie nieuwe Cito-normering.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
en het leerlingvolgsysteem
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Cbs De Wieken Informatie nieuwe Cito-normering
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Stichting Lek en IJssel
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Transcript van de presentatie:

Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie WSNS Geldrop e.o. Implementatie Bijeenkomst 4

Doelstellingen Na deze bijeenkomst: Weet je wat het maken van trendanalyses inhoudt en welke overzichten uit ParnasSys je hiervoor kunt gebruiken Heb je de gegevens van je eigen school geanalyseerd Heb je een koppeling gemaakt van de conclusies uit de analyses naar het rekenbeleid

Informatie vooraf Bs. De Bron Bs. Johannes/ Den Boogerd = De Kersentuin Bs. ‘t Klokhuis Bs. De Nieuwe Linde Bs. De Beneden Beekloop Én Dirk Hezius Merlebos St. Jozef

Trendanalyses Scholen die opbrengstgericht werken laten beschikbare data richtinggevend zijn voor het geven en verbeteren van hun onderwijs op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau Trendanalyses = waarnemen en constateren Trends  analyse  plan

Trendanalyse niveaus school groep leerling Schoolplan Rekenverbeterplan Rekenbeleid school groep Groepsplan Groepsplan Handelingsplan leerling 5

Opbrengstgericht werken - voorwaarden Visie en cultuur Toetsresultaten zeggen iets over de kwaliteit van het gegeven onderwijs. Bespreken van resultaten geeft ons inzicht Not to blame or to shame Administratie en organisatie De juiste gegevens op het juiste moment beschikbaar Duidelijke structuur in besprekingen en verantwoordelijkheden

Trendanalyses Waar is toch die speld??

Stap 1: afbakenen De fase vóór analyseren is gerichte onderzoeksvragen stellen: wat wil je weten en welke informatie heb je daarvoor wel/niet nodig?

Stap 1: afbakenen Standaard onderzoeksvragen: Zijn er in de resultaten van de Eindtoets trends te constateren? Zijn er in de resultaten van de LVS-toetsen trends te constateren per leerjaar? Zijn er in de resultaten van de LVS-toetsen trends te constateren in het verloop van groep 3 naar 8? Zijn de resultaten van de (a) LVS-toetsen en (b) de Eindtoets voor de hele groep leerlingen zoals verwacht mag worden volgens de inspectie-/bestuurs-/school-/ groepsnorm?

Stap 1: afbakenen Maar ook: Is er een verschil in gerealiseerde prestaties tussen instromers en de gehele groep? Wat is het effect van de ingevoerde rekenmethode in 2008/2009? Wat is het effect van het verhogen van de lestijd bij rekenen vanaf 2009/2010? Zijn de C-D-E-scores afgenomen naar aanleiding van de teamscholing rondom het directe instructiemodel in 2007/2008?

Stap 1: afbakenen Onderzoeksvragen rekenbeleid: Voldoen we voor rekenen aan de norm zoals we bij onze populatie mogen verwachten? Eindopbrengsten en tussenopbrengsten Eigen doelstellingen Inspectie Bestuur Zijn er trends in de resultaten zichtbaar? Eindtoets Groepsverloop 3-8 Per leerjaar

Cito eindtoets Voldoen we voor rekenen aan de norm zoals we bij onze populatie mogen verwachten? Zijn er trends in de resultaten zichtbaar? Schoolrapport correctie LG (evt. inspectiekaart ParnasSys) Standaardscore Vanaf 2012 ondergrens inspectie vastgesteld Totale score Score Rekenen-Wiskunde Scores subcategoriëen

Cito Eindtoets - Rekenen Voorbeeld rekenen 2008: -0,6 2009: 0,3 2010: -0,4 2011: -0,6 Analyse: De trend is licht dalend en zal waarschijnlijk geheel onder het gemiddelde liggen. In 2008, 2010 en 2011 werden (sterk) ondergemiddelde prestaties gerealiseerd. In 2009 een bovengemiddelde prestatie. Conclusie: De prestaties van de hoofdcategorie rekenen liggen over het algemeen sterk onder het gemiddelde. Een analyse van de subcategorieën is noodzakelijk om gerichte inhoudelijke keuzes te maken om de rekenprestatie te verbeteren.

Cito eindtoets Schrijven van teksten: 15% Spelling van ww: 5% Spelling van niet-ww: 5% Begrijpend lezen: 15% Woordenschat: 10%

Cito LVS Voldoen we voor rekenen aan de norm zoals we bij onze populatie mogen verwachten? ParnasSys: Inspectiekaart Niveaugrafiek school (2011-2012) Zijn er trends in de resultaten zichtbaar? Per leerjaar (bijv. alle groepen 3 van de afgelopen vier jaar): ParnasSys: Niveaugrafiek school (afgelopen vier jaren onder elkaar) Per jaargroep (verloop van één groep van 3 tot en met 8): ParnasSys: Niveaugrafiek groep

Cito LVS CITO niveau % landelijk Cito Niveau Kleur Niveau waarde A 25% 20% Blauw 5,0-4,1 B II Groen 4,0-3,1 C III Oranje 3,0-2,1 D 15% IV Rood 2,0-1,1 E 10% V 1,0-0

Aan de slag! Antwoorden op de onderzoeksvragen (alleen constateren!) Analyseren en conclusies formuleren Vertalingen naar rekenbeleid: Schooldoelstellingen Acties met het team Wie kijkt wanneer naar opbrengsten?

Terugkoppeling en Vervolg Korte uitwisseling Volgende keer: Format rekenbeleid verder vullen waar mogelijk Samenwerking binnen de school Inleveren portfolio’s eigen school

Terugblik