Welke doelstellingen bij een BO? Pagina 1 28-11-2007 Welke soorten doelstellingen bij de opmaak van een beheersovereenkomst ? Directiecomité FOD WASO 28.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Werking en structuur van de Belgische sociale zekerheid
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning
Medezeggenschap en de Benchmark
Over consumenten, gedrag en marketing
STRATEGISCHE PLANNING
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
The CAF Procedure voor externe feedback
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Beheers- en beleidscoördinatie binnen een verzelfstandigde overheidslandschap De ervaring van.
Evaluatie van de uitvoering van een bestuursovereenkomst :
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuurssovereenkomsten : verfijnde aandachtspunten Mei 2008.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 1 Gezondheid & Prestatie Check.
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Codering Medische Gegevens (MG-MZG)
Welkom bij de presentatie van het
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
‘Ontvoogding woningkwaliteitsbewaking’ Overzicht besluit: aanvraag, beslissing, toekenningscriteria, opdrachten.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Organisatiestructuur en
eGovernment in Vlaamse gemeenten
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Grote Ondernemingen.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Bestuursovereenkomsten : contractualisering binnen de sociale zekerheid in België Evaluatie.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
© de vries business consultancy, 2008
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu 1 Integratie van biodiversiteit in EMAS 2nd Stakeholders Dialogue EMAS 4 oktober 2011.
Informatiesessie Ateliers voor het Actief Zoeken naar Werk (AAZW) Projectoproep
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Q-Plan Gebruikersdag 20 april Programma Gebruikersvragen Aanpassingen Q-Plan 4.04 Interne Audit Pauze Toekomst en Strategie Website en helpdeskfunctie.
Marketing Marketingoriëntatie
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
Het nut van Business Planning
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Koppeling VTE – processen Toelichting bij SOBO-nota 25 juni 2014.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Thomas Belmans Marijn Peeters
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Onderhandelingen vierde generatie BO
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Governance in Sociale Zekerheid
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Transcript van de presentatie:

Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Welke soorten doelstellingen bij de opmaak van een beheersovereenkomst ? Directiecomité FOD WASO 28 november 2007

Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Vraag 1. Aard van de doelstellingen 2. Welke prestaties gaat de FOD afleveren ? 3. Over welke middelen zal de FOD beschikken ? 4. Wat zijn de verantwoordelijkheden van de FOD ? Beleids- & management- verwachtingen 1. Wat verwacht men van de FOD ?

Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Tot wat kan een FOD zich engageren ? Uitvoering van de opdrachten Kwaliteit mgt / interne organisatie/budget Kwaliteit van de planning Efficiëncie van de prestaties Productiviteit van de opdracht Kwaliteit van de info Beleids- & management- verwachtingen

Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Aard van de gedekte opdrachten bij de OISZ

Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Vraag 2. Welke type indicatoren/doelstelling kan ik gebruiken ? Nauwkeurige beschrijving van een duidelijke omschreven toekomstige situatie tov van een huidige te verbeteren situatie Resultaat Nauwkeurige beschrijving van een of meerdere acties/prestaties/producten dat de dienst zal moeten leveren. Prestatie Nauwkeurige beschrijving van de middelen (personeel of budgetten) die worden ingezet bij een doelstelling Middelen Beschrijving, in algemene en niet gedetailleerde termen, van een te bereiken situatie, van te leveren prestaties of van in te zetten middelen Tendens Beschrijving van de kwaliteitsprincipes dat de dienst zal moeten respecteren Principe Nauwkeurige beschrijving van meerdere acties/prestaties/producten dat de dienst zal moeten leveren in een welbepaalde volgorde. Project

Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Vragen bij het kiezen van een type doelstelling Opportuniteit van de doelstelling Maakbaarheid van de doelstelling 1. Is een resultaatdoelstelling mogelijk ? 2. Is een prestatiedoelstelling mogelijk (al dan niet project) ? Ingeschakelde middelen Te respecteren tendensen Te respecteren principes 3. Welke terugvalpositie is het meest opportuun ? Nee 1.Bestaat er een te grote risico bij het plannen en het verwezenlijken van de doelstelling ? 2.Neemt de doelstelling goed mee aan de realisatie van de algemen strategie ? 1.Kunnen de toekomstige resultaten worden gemeten ? 2.Beschikt men over metingen/resultaten van de vorige jaren ? 3.Zijn de toekomstige resultaten homogeen qua aard ? Kan men een gegroepeerde meting voeren ? 4.Zijn de toekosmtige resultaten controleerbaar ? Heeft men een grote invloed op hun realisatie ?

Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Aard van de gebruikte indicatoren bij de OISZ

Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Enkele voorbeelden :kwantiteit en kwaliteit van een productieproces Beslissing Verzameling info Berekening uitkering Registratie info Orde aan de bank Effectieve betaling Output : % betaling op tijd Registratie klacht Analyse klacht Comm goed ontvangst Behan- deling klacht Comm beslissing Output : % rechtsgezette betalingen Output : % betalingen die tot een gegronde klachten hebben geleid Selectie controle- steekproef Analyse Verzamelin g info Opmaak rapport Comm resultaten Output : % gecontroleerde betalingen/jaar Output : # controle- oefening/jaar SD : ervoor zorgen dat betalingen tijdig en correct worden gevoerd

Welke doelstellingen bij een BO? Pagina … ook beleidsondersteuning, prestaties en projecten Aanvraag advies Opmaak dossier Bespreking beheers- comité Analyse Goedkeurin g rapport door BC Com rapport Kwaliteit rapport 100 % termijn tss aanvraag en bespreking Plan voor pers- campagne Overleg met stakeholders Aanpassing plan Contact met pers Afspraak met pers Lancering campagne Datum lancering Principe : stakeholders geconsulteerd Fase 1 behoefte- analyse Overmaak in acties Fase 2 Goedkeurin g actieplan Opmaak dienstplan Fase 3 lancering realisatie Evaluatie Eerste resultaten Datum evaluatie Datum Vereisten 1ste resultaten Datum

Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Criteria beleidsadviesering bij NZ Ministry of Health Output Plan Quality (typfout)

Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Criteria beleidsadviesering bij Ministry of Health Output Plan (2)

Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Value for Money – voorbeelden (rapport DGI 2005) Beheerskost van de belasting : beheerskosten voor ieder fiscale opdracht van de DGI/DGCP op fiscale ontvangsten  Productiviteit per opdracht : aantal dossiers per agent (ondersteunende diensten/personen inbegrepen) 

Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Pour plus d’informations Amaury Legrain Tom Auwers SPF Sécurité sociale – DG Appui stratégique (DGStrat) 5E369 Place Victor Horta 40, boîte Bruxelles 02/