ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 juni 2005 Vereniging voor Pensioenrecht Henriëtte de Lange
Advertisements

LippmannVrijwilligerspakket Lippmann Vrijwilligersverzekering.
NILG jaarcongres, Amsterdam 9 november 2010
Algemene Vergadering vergadering 22 februari 2013.
van verdragsbepalingen
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
2. Onderneming, eenmanszaak maatschap en vof
Juridische Aspecten van Duurzaam Beleggen Robert Smits 4 maart 2008.
Het delcrederebeding ACIS-symposium, Amsterdam 4 maart 2011
• een overeenkomst waarbij • een partij (de verzekeraar) zich tegenover de andere partij (de verzekeringsnemer) ertoe verbindt, • tegen betaling van een.
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
vrijheid van meningsuiting
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Excellent Financieel Plan
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
The LAW VBI9A4.
Docent: S. Allaoui Consumentenrecht.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
De tussentijdse opzegging-clausule ACIS-symposium 4 maart 2011 Mr J. D
‘Na-U-Clausule en samenloop’
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Open Universiteit Nederland WFDWFD Anka Ernes Rechtswetenschappen Rechtswetenschappen.
Partnerschapsovereenkomst - Nieuws. De omzendbrief Op 7 december verstuurd naar de Beleidscel Aanvraag om praktische informatie Teruggestuurd op 18 december:
Vrijheid van vestiging
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
EFFECTIEVE MEDEZEGGEN- SCHAP Vereniging voor Pensioenrecht 6 juni 2006 Mr. R.J.G. Veugelers.
Pitfalls bij liquidatie
Missie, visie, strategie & jaarplan
De nieuwe werkkostenregeling
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Pe-opleidingen.nl WFT, wet financieel toezicht. De Wet op het financieel toezicht (Wft) is op 1 januari 2007 in werking getreden. Deze wet regelt het.
C ORPORATE GOVERNANCE BEZIEN VANUIT HET C OLLEGE FINANCIEEL TOEZICHT DRS. A.R. R OMERO 13 april 2010 College financieel toezicht 1.
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
FINNIUS | page 1 Regulering bitcoin in Nederland NVvIR 12 juni 2014.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Communicatietrainer & Advocaat
Ad Otjes Manager Versa Welzijn
De (T)OR en de bestuurder
Recht H2 Verzekeringen Ondernemer.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
1 Profielschets van de coöperatieve onderneming Naar een meer participatieve samenleving.
AMS O / 1 CDD onder de Wwft Vereniging van Compliance Officers Amsterdam, 22 januari 2008 Kleis Broekhuizen Joost Italianer.
DOELSTELLING Gericht op integrale aanpak voor ontwikkeling van sportbeleid door samenwerking tussen de gemeente, de georganiseerde sport en de plaatselijke.
Toezicht en bestuurlijke handhaving 1 Jaap IJdema Bianca d’Hooghe.
Contracteren met Algemene Voorwaarden
Recht in Gedwongen Kader
De privaatrechtelijke zorgplicht van de verzekeringstussenpersoon
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
Juridische aspecten van een webshop
Hoorzitting 6000 euro bijverdienen
Prof. Dr. Reinhard Steennot (Ugent)
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Zorgplicht en artikel 52 PW, de praktijk
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT
Transcript van de presentatie:

ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010 Wie is de verzekeringnemer? Het begrip consument in de (verzekerings-)praktijk ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010

Dit product kan uw faillissement veroorzaken

Deelt u de mening dat het anno 2010 onbestaanbaar zou moeten zijn dat consumenten nog steeds geld uit de zak wordt geklopt door verzekeringen die niets waard blijken te zijn, door te hoge provisies en door tussenpersonen die hun werkzaamheden dubbel declareren?

Ik deel die mening (minfin, 17-2-2010) Deelt u de mening dat het anno 2010 onbestaanbaar zou moeten zijn dat consumenten nog steeds geld uit de zak wordt geklopt door verzekeringen die niets waard blijken te zijn, door te hoge provisies en door tussenpersonen die hun werkzaamheden dubbel declareren?

Wie is consument? 7.17 BW van de beschermende bepalingen in titel 7.17 BW mag ofwel ten aanzien van geen enkele wederpartij, ofwel ten aanzien van verzekeringnemers (ook: tot uitkering gerechtigden), ofwel ten aanzien van de verzekeringnemer die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (dan wel: ‘in verband met de uitoefening van een beroep of bedrijf’ in het geval van levensverzekering) niet worden afgeweken: art. 7:943, 963, 974 en 986 BW

Wie is consument? Wft ‘consument: een niet in de uitoefening van zijn bedrijf of beroep handelende natuurlijke persoon aan wie een financiële onderneming een financiële dienst verleent’ (art. 1:1 Wft). Van handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf is sprake indien de financiële dienst die wordt afgenomen de uitoefening zelf vormt van het beroep of bedrijf van de natuurlijke persoon. Daarnaast valt ook het afnemen van financiële diensten ten behoeve van de uitoefening van het beroep of bedrijf van de natuurlijke persoon onder het handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf (4e NvW)

Wie is consument? Kifid Consument: De afnemer van een financiële dienst of elke andere bij een overeenkomst betreffende een financieel product of financiële dienstverlening middellijk of onmiddellijk belanghebbende, indien en voor zover die afnemer of andere belanghebbende een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Onder dit begrip wordt tevens geschaard: a) de rechtspersoon, waarvan de doelstelling is gericht op het particuliere belang van bestuurders en/of deelnemers c.q. leden, zulks uitgezonderd de rechtspersoon die is opgericht met het doel gerechtelijke of buitengerechtelijke procedures voor te bereiden en te voeren ten behoeve van Consumenten; b) de deelnemer van een pensioenregeling, zoals bedoeld in artikel 1 van de Pensioenwet in zijn hoedanigheid van verzekerde natuurlijke persoon van de overeenkomst van levensverzekering met pensioenclausule (pensioenpolis zoals bedoeld in PSW en PW)

Wie is consument? Richtlijnvoorstel consumentenrechten (COM(2008)614 def Voor de toepassing van deze richtlijn wordt verstaan onder: (1) "consument": iedere natuurlijke persoon die bij onder deze richtlijn vallende overeenkomsten handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen

Consument als zwakke partij? ‘Consument’ is een diffuus begrip. Waar moet u rekening mee houden in de verzkeringspraktijk De consument is (HvJ EU) een zelfstandige, redelijk opgeleide en goed-geïnformeerde consument die als marktpartij en burger zelf beredeneerde keuzes kan maken

Zorgplichten, compiance, kredietcrisis en consument: nieuwe wegen? Uiteenlopende regelgeving, onduidelijke kaders voor consumentenbescherming, fiscaal beleid, gefragmenteerde infrastructuren Verbetering van toezicht? ‘return to >>business as usual<< as soon as market conditions permit?’

Financiële diensten voor de consument Producten die voldoen aan de behoeften van consumenten Voldoende keuze Redelijke prijzen Goede kwaliteit Vertrouwen Afdoende bescherming Tegengaan oneerlijke handelspraktijken Juiste financiële beslissingen nemen gezien eigen situatie Empowerement Financial awareness & education (basiskennis) Level playing field Duidelijke, relevante en tijdige informatie Degelijk advies

Financial awareness en zorgplichten zorgen informeren Opheffen ongelijkheid Consument als marktpartij en burger Zelfstandig (verstandige) keuzes maken? Alle informatie aanreiken die redelijkerwijs nodig is om een beslissing te kunnen nemen gezien kennis, ervaring, risicobereidheid, doelstellingen Eigenschappen en risico’s van te leveren prestaties (ook daarbuiten, o.o.) Verantwoording afleggen Vastleggen in contractuele afspraken Risico-informatie (typisch, voorzienbaar, alternatieven) Feitelijk juist, begrijpelijk, niet misleidend

Informeren = het zich verschaffen van kennis Zorgplicht heeft te maken met ‘zorgen’ en krijgt daarmee een sterk ethisch karakter Ongelijkheidscompensatie doelstelling van consumentenbescherming? Les consommateurs sont-ils en position de faiblesse? Misverstanden blijven bij aanbieders: -de (doorsnee) consument kan het zelf -als je maar ‘consumer friendly’ bent -er is maar één soort consument en die weet wat-ie wil, ofwel: alle consumenten willen hetzelfde ECHTER: de financiële consument kiest rationeel, maar niet zelden sub-optimaal, vooral als de situatie te complex is of te weinig transparant Zorgen = toezien en moeite doen dat iets geschiedt of onderhouden wordt, waken voor iets (aandacht voor de ‘zwakkere partij’?) Informeren = het zich verschaffen van kennis

Nieuwe aanpak? Transparantie: de nieuwe kleren van de keizer (als alles transparant is, zie je niets meer) Boilerplate-aanpak (vérgaande standaardisatie van producten) heeft afgedaan

Solvency II (Richtlijn 2009/138/EG van 25 november 2009), implementatie 2012 Consumenten krijgen een ruimere en meer gevarieerde keuze uit verzekerings- producten Vóór sluiting van de overeenkomst en tijdens de hele duur ervan moeten zij beschikken over de informatie die nodig is om de producten te kunnen kiezen die het best bij hun behoeften passen

Schadeverzekering (art. 181): (m u v verplichte verzekeringen) geen voorafgaande goedkeuring of systematische mededeling van de algemene en bijzondere voorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten, de tarieven, en de formulieren en andere documenten Uitsluitend voor het toezicht op de naleving van de nationale bepalingen betreffende de verzekerings overeenkomsten kunnen de lidstaten een niet-systematische mededeling van deze voorwaarden en andere documenten eisen. Controle premiestelling enkel in kader algemeen prijsbeleid

Levensverzekering (art. 182): Geen voorafgaande goedkeuring of systematische mededeling van de algemene en bijzondere voorwaarden, de tarieven, berekening, technische voorzieningen, formulieren en andere documenten (uitsluitend voor toezicht wel mogelijk)

schadeverzekering Als verzekeringnemer natuurlijk persoon is: indien geen rechtskeuze, welk toepasselijk recht; anders vrijheid & voorstel Klachtenbehandeling, w o ADR Vestigingsgevens hoofd/bijkantoor Idem van verzekeraar die dekking verleent

Algemene en bijzondere voorwaarden mogen geen bepalingen omvatten die in afzonderlijke gevallen bijzondere aspecten regelen van het te dekken risico Monopolieposities moeten verdwijnen Deelname nationale garantieregeling kan worden verplicht

Informatie aan Levensverzekeringnemers (art. 185) Naam, firmanaam, rechtsvorm Vestiging hoofd- of bijkantoor Adressen Concrete verwijzing naar rapport over solvabiliteit en financiële positie (art. 51) Omschrijving van elke verzekeringsdekking en keuzemogelijkheid Looptijd van de overeenkomst Wijze van beëindiging van de overeenkomst Wijze en duur van betaling van de premies Wijze van berekening en toewijzing van winstdelingen

Gegevens over de afkoop- en premievrije waarden en in hoeverre deze zijn gegarandeerd Inlichtingen over de premies voor iedere verzekeringsdekking, zowel de hoofddekking als de aanvullende, indien dienstig Opsomming van de gebruikte fracties in fractieverzekeringen Gegevens over de aard van de tegenover de fractieverzekering staande activa Wijze van uitoefening van het recht van opzegging (art. 186) Alg. informatie belastingregime Klachtenbehandeling Toepasselijk recht

Bovendien wordt specifieke informatie verstrekt om ervoor te zorgen dat de verzekeringnemer goed begrijpt welke risico’s hij loopt door de overeenkomst te sluiten

Dit product kan uw faillissement veroorzaken Bovendien wordt specifieke informatie verstrekt om ervoor te zorgen dat de verzekeringnemer goed begrijpt welke risico’s hij loopt door de overeenkomst te sluiten Dit product kan uw faillissement veroorzaken

Nieuwe aanpak? Macroprudentieel-niveau: goede marktwerking & ‘level playing field’, vertrouwen van de consument, aandacht voor interactie (ook contact met consumenten!) Microprudentieel-niveau: verbetering toezicht, trefwoorden: partnerschap, flexibiliteit en subsidiariteit (waken voor systeemrisico’s, lage lange termijn-kosten voor consumenten)

Zorgvuldigheid in het maatschappelijk verkeer Vereist dat financiële dienstverleners oplettend manoeuvreren tussen enerzijds de plicht rekening te houden met de wederpartij, belangen van de medemens te ontzien, en anderzijds de vaststelling dat dit niet betekent dat de eigen belangen moeten worden verwaarloosd, niet dat de uiterst denkbare zorgvuldigheid moet worden betracht

Nieuwe aanpak? Innovatie Ken uw product Wat weet de consument? Wat wil de consument Wat wil de consument betalen? Wat wil een verzekeraar verdienen? Hoe? Maak de polis, de premie, de uitkering en de voorwaarden inzichtelijk en begrijpelijk Geen ‘single contract’ maar een complexe duurrelatie (for better or for worse?)