Passend Onderwijs MBO en professionalisering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
ONTWIKKELING COMPETENTIES
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Hans Everhardt – MBO Groningen
MBO passend onderwijs
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Begeleiding op SintLucas en de eindhovense school
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Associate degree 26 november 2010
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
TOM keurmerk Marius Berendse.
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Transdisciplinaire projecten
Herstelondersteunende zorg in Nederland
opleiding : Onderwijs Assistent
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
moderniseren van het curriculum.
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
‘Het IKC: wat worden kinderen, ouders en medewerkers daar wijzer van?’ Margriet Hofstee, Kinderopvang Zonnekinderen.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Van startbekwaam naar …..
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Implementatietips verslavingszorg: organisatie
Zin en onzin van waarderingsonderzoek
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Ouders en school samen Maart 2016
Gepersonaliseerd leren
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Passend Onderwijs MBO en professionalisering Ben Brinkman 2012 Team passend onderwijs mbo

Kenmerken professionele cultuur 1 www.professionalisering.nl Het opleidingsbeleid van de organisatie is gebaseerd op de overtuiging ‘meer professionaliteit = betere organisatie’ Het vakmanschap van medewerkers is helder en concreet gedefinieerd en er wordt nadrukkelijk een beroep op gedaan. De verschillende vakgebieden zijn duidelijk op elkaar afgestemd.

Kenmerken professionele cultuur 2 Er vindt structurele overdracht en toetsing plaats van professionaliteit. Daarin is coaching een belangrijk element.  Er is een structuur in de organisatie die er voor zorgt dat het vakmanschap onderhouden wordt en verder wordt ontwikkeld. Er zijn heldere en concrete programma’s voor nieuwe medewerkers om het professionaliteitniveau te waarborgen.

Praktijk Veelal (nog) geen Instellingsbreed beleid Niet gericht op de pedagogisch vakmanschap Besluiten over professionalisering ad-hoc op basis van: Aanbod Uit te geven scholingsmiddelen Individuele interesse/voorkeur Actuele urgentie

Reactie op passend onderwijs Niet vanzelfsprekend: Professionalisering om bereik te optimaliseren Wel vanzelfsprekend: Hoe gaan we selecteren Hoe houden we het beheersbaar/betaalbaar?

De uitdaging!!! Passend onderwijs meer laten zijn dan een beheers vraagstuk. Passend onderwijs als bijdrage in bredere kwaliteitsontwikkeling Kwaliteitsontwikkeling in een professionele cultuur

Hoe? Terugblikken en Vooruitblikken Relevante vragen: Waar hebben we het over? Wat hebben we geleerd? Wat kunnen we bieden? Hoe maken we dat zichtbaar? Wat willen we bieden? Wat is de bijdrage aan kwaliteitsontwikkeling? Wat betekent dit voor professionalisering?

Planmatige aanpak StaVaZa en Ambities Doelen en doelgroepen Acties en opbrengsten Middelen en mogelijkheden Prioriteiten Tijdsfaseing

Doelen professionalisering Passend Onderwijs Optimaliseren van omgaan met verschillen in de opleidingscontext op meerdere niveaus Optimale en transparante basisbegeleiding Optimale en transparante maatwerkbegeleiding Optimaliseren beoordelings- en toewijzingsproces Slagboom- en handelingsdiagnostiek ineen Optimale communicatie met student en ouders

Doelgroepen Intakers Zorgcoördinatoren Taakdocenten zorg Loopbaanbegeleiders Vakdocenten Stagebegeleiders Onderwijsondersteunend personeel

Risico’s professionalisering post-LGF Focus teveel op gediagnostiseerd probleem i.p.v. de onderwijsbegeleidingsvraag Focus eenzijdig op individueel maatwerkplannen in verlengde LGF Focus te weinig op groepsdynamische mogelijkheden Teveel tot bijzonder verklaren. Veel bijzonder is erg normaal Te weinig aandacht voor groepen met vergelijkbare begeleidingsvragen met bijbehorende aanpak

Aandachtspunten vanuit de organisatie Professionalisering: Draagt bij aan verbeteren onderwijsresultaten Draagt bij aan onderscheiden/afstemmen van taken en verantwoordelijkheden Is een antwoord op urgente en actuele vragen Is betaalbaar en afzienbaar Resulteert in waarneembare opbrengsten

Aandachtspunten vanuit de docent Professionalisering: Sluit aan bij een beleefde en benoemde leervraag Is logisch en relevant gezien eerdere keuzes en actuele beleid Is realistisch gezien mogelijkheden Wordt ervaren als een verrijking, verruiming Sluit aan op het juiste niveau Is uitnodigend en uitdagend

Breed potentieel…. Deelnemers bespreken in opleidingsteams Intervisie/feed-back in opleidingsteams Uitwisseling good-practice tussen opleidingsteams Scholing basis begeleidingsvaardigheden Scholing klassemanagement Training/scholing door partners in omgaan met… E-learning bv Trimbos signaleren verslaving Audit zorgstructuur Post HBO opleidingen