Zelforganisatie: wie orde zaait zal chaos oogsten!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Samen werken aan een duurzame civil society
Zelforganisatie Ultiem geluk of complete chaos?
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Congres Bekostiging 2013 / 22 november 2012
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Bouwen aan een nieuwe sociale infrastructuur 27 maart 2014
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Ervaringen van Vilans.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Decentralisatie AWBZ april 2013
Zorg om Zorg Alliantiedagen 2011 – Verweer en Vernieuwing FNV vakcentrale.
Centrale Aanmelding in Nijmegen (Apparatsjik-dwang of Keuze, comfort en transparantie)
Do we help or do we hinder? Michiel Bähler GGZ -NHN
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Motivatie van de professional Willy Limpens
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
27 januari Slimmer Communiceren Met medewerkers die plaatsonafhankelijk werken toch een hogere productiviteit bereiken? U kunt al uw communicatie.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Opschalen succesvolle innovaties in de zorg
WELZIJN NIEUWE STIJL oude wijn in nieuwe zakken ZEBRA-jongeren, 10 mei 2011.
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Zelforganisatie: integreren van eenvoud?
Informatiebijeenkomst
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Digitalisering en flexwerken bij de gemeente Emmen
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
Een toekomstbestendige zorg!
De wildwaterbaan van de wijk: naar een trechtermodel voor monitoring
1 DE MANTELZORGER ALS ACTIEVE PARTICIPANT Mr Elisabeth van Oostrum 15 januari 2015.
Aanleiding tot verandering
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Gemeente Ede.
Z ORG VERANDERT CDA Alg. Ledenvergadering 9 febr. 15 CDA Alg. ledenvergadering 9 febr. 15.
Participatie in de praktijk
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Jeroen Schumacher, senior adviseur
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
Zelforganisatie: einde van instituties? 10 november 2010 Inleiding Ton van Overbeek Voorzitter Raad van Bestuur Careyn Zuwe Aveant.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Zelforganisatie: integreren van eenvoud Buurtzorg Jos de Blok.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Resultaatgericht Samenwerken
Bijlagen factsheet In voor Zorg
persoonlijk professioneel prettig
Waarde(n)vol werk in uitvoering
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
De collectieve ambitie
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

Zelforganisatie: wie orde zaait zal chaos oogsten! Buurtzorg Jos de Blok Zelforganisatie: wie orde zaait zal chaos oogsten!

Problemen in de AWBZ Productiegedreven Gefragmenteerd (care/cure/preventie) Taakgericht in plaats van oplossingsgericht Hiërarchisch georganiseerd Geen prettige werkomgeving voor HBO’ers. Veel laagopgeleiden Weinig effectieve ICT

Buurtzorg Nederland vanaf 2007 Verpleging en verzorging thuis/ de Buurt Relatie cliënt – professional centraal Oplossingen voor vragen in plaats van uitvoeren indicatie: verbinden care / cure / preventie Dus: splitsing administratief en professioneel proces Buurtzorgweb en Buurtzorgplein

Buurtzorg en zelforganisatie Vakmanschap Vertrouwen Reflectie Dialoog Alles draait om de clienten! Cultuur: doe maar normaal! Leren van ervaringen

Ontwikkeling Buurtzorg Jaar Omzet Cliënten Collega’s 2007 1 miljoen 300 100 2008 12 miljoen 5.000 1000 2009 40 miljoen 15.000 2200 2010 90 miljoen 35.000 3500 2011 ?

Rekenmodel Buurtzorg Inkomsten per zorguur 53 euro Kosten per uur Personeel (obv 60%) 42 euro Vervoer en ORT 2 euro Huisvesting 2% 1,50 ICT 2,00 Overhead 7% 3,70 Totaal kosten 51,20

2. Informeel cliëntnetwerk 4. Formeel zorgnetwerk 3. Buurtzorgteam 2. Informeel cliëntnetwerk CLIËNT 1. Zelfredzaamheid cliënt Schillenmodel Buurtzorg Buurtzorg werkt van binnen naar buiten: empowerend en adaptief, netwerkvormend, ondersteunend, aanvullend en vervangend.

Buurtzorgweb Zorgt voor Duurzaamheid Zorgt voor Community Instrumenten Order- communicatie Produktie Client Zorgt voor Duurzaamheid Zorgt voor Zicht op zorg / transparantie Zorgt voor Rol in de ketens Zorgt voor Grip op bedrijfsvoering

Organisatie Eenvoudig Overzichtelijk Optimale regelruimte Maximaal 12 medewerkers per team 40 à 50 cliënten Van intake tot uit zorg; generalisten! 50% wijkverpeegkundigen

Wat levert dit op? Maatschappelijke Businesscase E&Y: 2 miljard besparing per jaar Kortere doorlooptijd clienten; minder uren zorg (40% vd indicatie) Tevredenheid clienten: 9+ Tevredenheid medewerkers: 9+ Belangstelling minister: 4!

Wat levert dit op?

Lessons learned Geen klimaat voor innovaties: ZonMw, Vilans, ZIP etc: perspectief van systeem, management, beheersing centraal: daar moet je het niet van hebben! Zorgkantoren, NZA, zitten gevangen in rigide systeem € 1,5 miljoen overproductie in 2009!

Lessons learned Kracht ligt bij professionals Uitgaan van eigen visie Blijven uitleggen!!