17 september 2014 Workshop Visie en doelen
17 september 2014 Doelstelling Scherp formuleren wat we als school willen bereiken met ict in het onderwijs.
17 september 2014 Aftrap… Wat voor leraar wil je zijn? Wat wil je als school bereiken? In welke onderwijssituatie voel je je thuis? Wat voor onderwijs willen we geven? Met welke ict-middelen gaan we dit bereiken? Hoe gaan we dit concreet doen??
17 september 2014 Huisregels Alle gedachten en ideeën krijgen de vrije loop Hoe meer associaties hoe beter Schort oordelen even op Luister naar elkaar Respecteer verschillende meningen Samen verantwoordelijk voor het resultaat zijn Geen “ja maar…”, vervang het door “ja en…” Houd je aan de tijd
17 september 2014 Vier in balans
17 september 2014 Aandachtsgebieden tot nu toe Visie op onderwijs Kennis en vaardigheden Software/content ICT-infrastructuur aandachtsniveau
17 september 2014 Aandachtsgebieden toekomst % scholen Visie op onderwijs Kennis en vaardigheden Software/content ICT-infrastructuur
17 september 2014 Betekenis ict
17 september 2014 Betekenis ict
17 september 2014 Betekenis ict
17 september 2014 Betekenis ict
17 september 2014 Betekenis ict additioneel geïntegreerd
17 september 2014 Visie op ict – drie scholen op een rij of soorten-klassenmanagement-videopodcast
17 september 2014 Onderwijskundige context en ict ONDERWIJS IS OVERDRAGEN Methodisch als aanvulling op boeken Organiserend: vooral als extra oefenstof passend binnen klassenmanagement Voorbeelden: – tafels trainen – spelling oefenen – woordjes leren – vreemde talen
17 september 2014 Onderwijskundige context en ict ONDERWIJS IS INTERACTIE Methodisch als onderdeel van het leren Organiserend: met een takensysteem in dag/weektaak iedereen op een eigen niveau samenwerkend leren Voorbeelden: – samen een werkstuk maken met internet – werken aan een webkwestie – jezelf presenteren met behulp van audio en video
17 september 2014 Onderwijskundige context en ict ONDERWIJS IS ONTDEKKEN Vaak geen gebruik van een methode Organiserend: leerlingen kiezen eigen doelen en leerwegen samenwerking belangrijk leraar heeft rol begeleider leren is continu ontdekken Voorbeelden: – met een PDA of iPod buiten de school leren – alles is leren, ook MSN en games
17 september 2014 Aan het werk: visie Maak groepen (mix bouwen/secties door elkaar) Neem een set visie-stroken Kies als groep de 10 meest geschikte stellingen uit Denk aan de huisregels! Plak de gekozen stroken op de één van de visieflappen – onderwijs is overdragen – onderwijs is interactie – onderwijs is ontdekken
17 september 2014 Uitkomst: visie Stellingen die het meest gekozen zijn: …
17 september 2014 Aan het werk: doelen Maak groepen (mix bouwen/secties door elkaar) Neem een set doelen-stroken Kies als groep de 10 meest geschikte stellingen uit Leg de doelstellingen die jullie al uitvoeren apart Plak de gekozen stroken op de één van de doelenflappen – korte termijn: binnen 1 tot 3 jaar – lange termijn: binnen 3 tot 4 jaar Plak de doelen die jullie al uitvoeren op de flap ‘Dit doen we al!’
17 september 2014 Uitkomst: doelen Meest gekozen doelstellingen voor de korte termijn: …
17 september 2014 Aan het werk: SMART Maak groepen per bouw/sectie Kies een veelgekozen doel (korte termijn) Maak een actieplan met behulp van het formulier
17 september 2014 Uitkomst: SMART Vertel elkaar welke plannen jullie gemaakt hebben.
17 september 2014 Afronding Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat deze doelen in de praktijk gebracht worden?
17 september 2014 Meer informatie
17 september 2014 Meer informatie