Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Advertisements

‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
EDO in de lerarenopleiding
Nationaal Programma Ouderenzorg
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Energie.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek
Welkom bij Leefstijl.
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
De stadsboer als sociaal ondernemer!
Bas van den Hoogen Wisselwerk maatschappelijke stages.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Hogescholen in Dialoog
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Duurzame ontwikkeling in het HGZO
Integreren van onderzoek in onderwijs
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
© Wolters-Noordhoff, 2007Marktonderzoek. © Wolters-Noordhoff, 2007Marktonderzoek.
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.
Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
Beleidsstrategieën voor de invoering van duurzame ontwikkeling Niko Roorda.
Werken aan Duurzaamheidvraagstukken
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Visie: rapport en portfolio
Workshop Duurzaam Curriculum
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Doe eerst dit Zet uw mobiele telefoon, tablet of laptop aan Log in als student op Socrative.com, kies kamernummer X (hoofdletterongevoelig) In Socrative.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Technology for health Welkom op onze 6e bijeenkomst!!
Sociaal Werk & Duurzame Ontwikkeling Wat met de duurzaamheidscompetenties? Een inleiding.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Onderzoekende professional, lerende organisatie 30 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 13 november 2012.
Groepssessie 1: Curriculum Aan de slag Deel 1 Enkele mogelijke oplossingen Filmfragment Nederlands 1.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Het Cirrus Project: De Resultaten
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
De Boom Symposium ‘De Kennis Voorbij’ Mechelen, 19 april 2012
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen

Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Het Groene Woud Nationaal Landschap (2005) Gebied en Organisatie

Marjo Baeten HAS Hogeschool & SDG’s
Titel presentatie.
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Transcript van de presentatie:

Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs 3 oktober: Haagse Hogeschool 4 oktober: HAS Den Bosch 9 oktober: Saxion, Deventer Dutch National Foundation for Sustainable Higher Education

Het onderwijs als gebouw en als boom Curriculum Het onderwijs als gebouw en als boom 20% duurzaam? 30% ?

Onderwijs B

Curriculum W B B

Verschenen: 2007 ISBN 90-01-40030-9 Verschenen: 2005 Auteur: Niko Roorda Uitgeverij: Wolters-Noordhoff Informatie: www.duurzaam.wolters.nl

Oefening: “Uw” duurzame ontwikkeling

Disciplinaire beroepscompetenties voor DO Voorbeelden: Manager: bedrijfscultuurverandering bewerkstelligen  MVO Docent: leerlingen maatschappelijk bewust maken Werktuigbouwkundige: LCA (levenscyclusanalyse) uitvoeren Bedrijfseconoom: duurzame investeringsanalyse opstellen Maatschappelijk werker: sociaal uitgeslotene herinvoeren in de samenleving

Algemene beroepscompetenties voor DO

Algemene beroepscompetenties voor DO Competentie V: Competentie E: Competentie S: Competentie T: Competentie I: Competentie A:

Algemene beroepscompetenties voor DO Competentie V: Verantwoordelijkheid Een duurzame professional draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk. Competentie E: Competentie S: Competentie T: Competentie I: Competentie A:

Algemene beroepscompetenties voor DO Emotionele intelligentie Competentie V: Verantwoordelijkheid Een duurzame professional draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk. Competentie E: Emotionele intelligentie Een duurzame professional leeft zich in in waarden en gevoelens van anderen. Competentie S: Competentie T: Competentie I: Competentie A:

Algemene beroepscompetenties voor DO Emotionele intelligentie Competentie V: Verantwoordelijkheid Een duurzame professional draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk. Competentie E: Emotionele intelligentie Een duurzame professional leeft zich in in waarden en gevoelens van anderen. Competentie S: Systeemgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een systeemvisie. Competentie T: Competentie I: Competentie A:

Algemene beroepscompetenties voor DO Emotionele intelligentie Competentie V: Verantwoordelijkheid Een duurzame professional draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk. Competentie E: Emotionele intelligentie Een duurzame professional leeft zich in in waarden en gevoelens van anderen. Competentie S: Systeemgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een systeemvisie. Competentie T: Toekomstgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een toekomstperspectief. Competentie I: Competentie A:

Algemene beroepscompetenties voor DO Emotionele intelligentie Competentie V: Verantwoordelijkheid Een duurzame professional draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk. Competentie E: Emotionele intelligentie Een duurzame professional leeft zich in in waarden en gevoelens van anderen. Competentie S: Systeemgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een systeemvisie. Competentie T: Toekomstgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een toekomstperspectief. Competentie I: persoonlijke Inzet Een duurzame professional zet zich persoonlijk in voor duurzame ontwikkeling. Competentie A:

Algemene beroepscompetenties voor DO Emotionele intelligentie Competentie V: Verantwoordelijkheid Een duurzame professional draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk. Competentie E: Emotionele intelligentie Een duurzame professional leeft zich in in waarden en gevoelens van anderen. Competentie S: Systeemgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een systeemvisie. Competentie T: Toekomstgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een toekomstperspectief. Competentie I: persoonlijke Inzet Een duurzame professional zet zich persoonlijk in voor duurzame ontwikkeling. Competentie A: Actievaardigheid Een duurzame professional treedt besluitvaardig en handelingsbekwaam op. S1. Inter- en transdisciplinair samenwerken S2. Denken in systemen: in- en uitzoomen, beurtelings analytisch en holistisch denken S3. Innovatief, creatief, buiten kaders denken S4. Kringloop- en ketengericht denken

Algemene beroepscompetenties voor DO Emotionele intelligentie Competentie V: Verantwoordelijkheid Een duurzame professional draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk. Competentie E: Emotionele intelligentie Een duurzame professional leeft zich in in waarden en gevoelens van anderen. Competentie S: Systeemgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een systeemvisie. Competentie T: Toekomstgerichtheid Een duurzame professional denkt en werkt vanuit een toekomstperspectief. Competentie I: persoonlijke Inzet Een duurzame professional zet zich persoonlijk in voor duurzame ontwikkeling. Competentie A: Actievaardigheid Een duurzame professional treedt besluitvaardig en handelingsbekwaam op. E1. Waarden van zichzelf en van andere mensen en culturen herkennen en respecteren E2. Handelingsperspectieven van zichzelf en van andere mensen en culturen herkennen en respecteren E3. Luisteren naar meningen en emoties van anderen E4. Onderscheid maken tussen feiten, vermoedens en meningen

Checklist bij stages en afstuderen Expliciete eisen aan het project: Stakeholderanalyse maken In- en uitzoomen: zowel analytisch als holistisch kijken Toekomstoriëntatie maken, anticiperen Consequentiebereik en consequentieperiode bepalen van project en conclusies Mate van (on)zekerheid bepalen van informatie en conclusies Persoonlijk verantwoording afleggen voor eigen werk en conclusies Rapport achteraf bovendien beoordelen op: Respect voor waarden van zichzelf en anderen Niet-lineaire processen niet als lineair opgevat Onderscheid gemaakt tussen korte en lange termijn Voldoende rekening gehouden met gevolgen voor mensen en natuur Eigen geweten als maatstaf gehanteerd

Voorbeelden van duurzame stages of afstudeeropdrachten uit de groep? Afstudeeropdracht: Nul-energiegebouw Voorbeelden van duurzame stages of afstudeeropdrachten uit de groep?