Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele kracht, vrijwillige kracht, eigen kracht: samen voor jeugd 14 oktober 2013
Opzet workshop 1.Visie en achtergrond: Rol van de beroepskracht in versterken pedagogische civil society 2. Oefeningen en discussie: Je rol als beroepskracht 3. Wat is er geleerd in de experimenten? Ervaringen, tips 4. Afsluiting: Wat neem je mee voor je eigen praktijk?
Pedagogische civil society
Waarom pedagogische civil society versterken 1.Opvoeden is geïsoleerde gezinsverantwoordelijkheid geworden 2.Informele sociale steun en een rijke opvoedomgeving zijn van belang voor opvoeders en jeugd 3.PCS is een centraal uitgangspunt in transitie/transformatie
PCS in transitieplannen Jeugdige naar speciale zorg (excluderend) Speciale zorg naar jeugdige (includerend) Wijkteams, generalisten, huisartsen, SMW, CB’s, CJG’s Algemene (jeugd)voor- zieningen Pedagogische civil society Van 80% naar 90% Van 15% naar 7% Van 5% naar 3% Bijv. regio Rotterdam
En de beroepskracht dan? 6
MIJN STELLING Als ik de pedagogische civil society stimuleer, kan ik als beroepskracht straks meer overlaten aan vrijwilligers en ouders zelf 7
Niet minder doen, maar anders werken Waardering geven voor initiatief van ouders/burgers Naast ouders staan en niet (ver)oordelen Snel schakelen tussen rollen Verbinder zijn Niet voór ouders denken en doen maar met hen 8
Wat is de rol van de beroepskracht? Signaleren Voorwaarden scheppen Faciliteren en steunen Coördineren
Kijk eens in je eigen wijk Signaleer in groepjes van drie of vier “Mind-mapping” op groot vel: Welke voorzieningen zijn er, welke burgerinitiatieven, maatschappelijke organisaties, sociale netwerken, scholen e.d.? 10
Samenwerking met scholen en andere beroepskrachten in de wijk OEFENING in groepjes van drie of vier Hoe wordt je partners?
Werken met de school en met andere beroepskrachten in de wijk Hoe wordt je partners met alle betrokkenen? -erkennen dat school in de wijk belangrijk ‘ankerpunt’ voor ouders is -samenwerking op maat: aansluiten bij wat leeft in de wijk -vroegtijdig alle betrokkenen dus ook de bewoners (opvoeders) mee laten denken en doen: ‘nothing about us or without us’
Werken met vrijwilligers OEFENING in groepjes van drie of vier Waar moet je als beroepskracht op letten?
Werken met vrijwilligers Motief vrijwilliger is uitgangspunt ‘ik vind het leuk om met kinderen diverse spelletjes te doen’ Gelijkwaardig partnerschap Korte lijnen ‘dan bel ik niet met het CJG, maar jou wel even op je eigen mobiel goed?’ Andere werktijden en planning ‘kan je morgen komen?’ ‘zullen we woensdagavond afspreken?”
Wat hebben we nog meer geleerd? Niet starten met allemaal nieuwe activiteiten Kijken wat er is en daarbij aansluiten of het “vergroten”. Met de betrokkenen (vooral ook met ouders) oplossingen bedenken voor vervullen van behoeftes in de wijk ->omslag in het denken en doen is voor iedereen een heel proces. 15
Concrete activiteiten van onderop Oprichting van een moedercommittee Een oma bood aan op de kinderen te passen tijdens Triple P cursussen Moeders organiseerden een taalcursus op school (en lazen als tegenprestatie kinderen voor in de bibliotheek) De vrijwilligers van de buurtkrant legden de focus op “goed nieuws” Moeders zorgden voor opvang van een gezin met een doodzieke moeder. 16
Dilemma….. Aansluiten bij de initiatieven van burgers MAAR Moet ik dan ALLE activiteiten die ouders willen steunen als beroepskracht? 17
Dilemma… Vooral faciliteren en steunen, of ook organiseren? MAAR Wat als mensen zelf geen mogelijkheden zien? 18
Dilemma…. Samenwerken met andere organisaties, ja natuurlijk! MAAR Elke organisatie heeft eigen belangen. Hoe bereik je dat je gezamenlijk aan gedeelde doelen werkt? 19
Wat neem ik mee? Om de inzet van burgers in te zetten bij het versterken van opvoeden en opgroeien: Wat kan ik nu (morgen) concreet doen in mijn werk? Wat heb ik nog nodig om dit te kunnen doen? 20
Voor meer informatie: Download: Handreiking voor gemeenten en CJG’s Voor contact: tel