Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
In Veilige Handen: Preventie van seksueel misbruik in vrijwilligerswerk met minderjarigen Tijdens deze presentatie proberen we een beeld te schetsen van.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Bouwen aan een nieuwe sociale infrastructuur 27 maart 2014
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
“Allemaal Opvoeders” Korte presentatie over het onderzoek
Moeders Informeren Moeders
Ouders en Kinderen Centraal
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Veilig Jeugdwerk Veilig Jeugdwerk is jeugdwerk met gezonde verhoudingen tussen leidinggevenden en deelnemers. Het is van belang om mogelijk misbruik te.
Veranderingen in de zorg
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Opzet van de workshop Kennismaken
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Nieuw Rotterdams Jeugdstelsel
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Netwerken met en voor ouders CREATIEVE DIALOOG NCJ Jaarcongres.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Openingsdia.
Even voorstellen: Nathalie van de Garde,
Handelingsgericht werken
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
AdviesBrigade project in ontwikkeling Presentatie Arnhemse Sport Federatie, 17 juni 2013.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
CJG4Kracht Pilot in de gemeente Apeldoorn Centrum voor Jeugd en Gezin
Informatiebijeenkomst
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Transvorm Actueel Vrijwilligersbeleid in tijden van transitie (en daarna) Woensdag 21 januari 2015.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Sociaal netwerk methodiek
Het Centrum voor Jeugd en Gezin Lochem Voor kleine en grote vragen over opvoeden en opgroeien.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
IKC Klarendal.
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Jeugdhulp bij gemeenten Stand van zaken en ervaringen 11 september 2015 Gert van den Berg Nederlands Jeugdinstituut.
De verandering van Zorg en Welzijn Presentatie voor stadsbijeenkomst Zorg en Welzijn 6 oktober 2015.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Sociale wijkteams Almere. Anne Kristie Hoogbruin Manager Sociale Wijkteams Joost Foget Wijkwerker.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Resultaatgericht Samenwerken
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Welkom w.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Leren en Participeren in de Community
Transcript van de presentatie:

Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele kracht, vrijwillige kracht, eigen kracht: samen voor jeugd 14 oktober 2013

Opzet workshop 1.Visie en achtergrond: Rol van de beroepskracht in versterken pedagogische civil society 2. Oefeningen en discussie: Je rol als beroepskracht 3. Wat is er geleerd in de experimenten? Ervaringen, tips 4. Afsluiting: Wat neem je mee voor je eigen praktijk?

Pedagogische civil society

Waarom pedagogische civil society versterken 1.Opvoeden is geïsoleerde gezinsverantwoordelijkheid geworden 2.Informele sociale steun en een rijke opvoedomgeving zijn van belang voor opvoeders en jeugd 3.PCS is een centraal uitgangspunt in transitie/transformatie

PCS in transitieplannen Jeugdige naar speciale zorg (excluderend) Speciale zorg naar jeugdige (includerend) Wijkteams, generalisten, huisartsen, SMW, CB’s, CJG’s Algemene (jeugd)voor- zieningen Pedagogische civil society Van 80% naar 90% Van 15% naar 7% Van 5% naar 3% Bijv. regio Rotterdam

En de beroepskracht dan? 6

MIJN STELLING Als ik de pedagogische civil society stimuleer, kan ik als beroepskracht straks meer overlaten aan vrijwilligers en ouders zelf 7

Niet minder doen, maar anders werken Waardering geven voor initiatief van ouders/burgers Naast ouders staan en niet (ver)oordelen Snel schakelen tussen rollen Verbinder zijn Niet voór ouders denken en doen maar met hen 8

Wat is de rol van de beroepskracht? Signaleren Voorwaarden scheppen Faciliteren en steunen Coördineren

Kijk eens in je eigen wijk Signaleer in groepjes van drie of vier “Mind-mapping” op groot vel: Welke voorzieningen zijn er, welke burgerinitiatieven, maatschappelijke organisaties, sociale netwerken, scholen e.d.? 10

Samenwerking met scholen en andere beroepskrachten in de wijk OEFENING in groepjes van drie of vier Hoe wordt je partners?

Werken met de school en met andere beroepskrachten in de wijk Hoe wordt je partners met alle betrokkenen? -erkennen dat school in de wijk belangrijk ‘ankerpunt’ voor ouders is -samenwerking op maat: aansluiten bij wat leeft in de wijk -vroegtijdig alle betrokkenen dus ook de bewoners (opvoeders) mee laten denken en doen: ‘nothing about us or without us’

Werken met vrijwilligers OEFENING in groepjes van drie of vier Waar moet je als beroepskracht op letten?

Werken met vrijwilligers Motief vrijwilliger is uitgangspunt ‘ik vind het leuk om met kinderen diverse spelletjes te doen’ Gelijkwaardig partnerschap Korte lijnen ‘dan bel ik niet met het CJG, maar jou wel even op je eigen mobiel goed?’ Andere werktijden en planning ‘kan je morgen komen?’ ‘zullen we woensdagavond afspreken?”

Wat hebben we nog meer geleerd? Niet starten met allemaal nieuwe activiteiten Kijken wat er is en daarbij aansluiten of het “vergroten”. Met de betrokkenen (vooral ook met ouders) oplossingen bedenken voor vervullen van behoeftes in de wijk ->omslag in het denken en doen is voor iedereen een heel proces. 15

Concrete activiteiten van onderop Oprichting van een moedercommittee Een oma bood aan op de kinderen te passen tijdens Triple P cursussen Moeders organiseerden een taalcursus op school (en lazen als tegenprestatie kinderen voor in de bibliotheek) De vrijwilligers van de buurtkrant legden de focus op “goed nieuws” Moeders zorgden voor opvang van een gezin met een doodzieke moeder. 16

Dilemma….. Aansluiten bij de initiatieven van burgers MAAR Moet ik dan ALLE activiteiten die ouders willen steunen als beroepskracht? 17

Dilemma… Vooral faciliteren en steunen, of ook organiseren? MAAR Wat als mensen zelf geen mogelijkheden zien? 18

Dilemma…. Samenwerken met andere organisaties, ja natuurlijk! MAAR Elke organisatie heeft eigen belangen. Hoe bereik je dat je gezamenlijk aan gedeelde doelen werkt? 19

Wat neem ik mee? Om de inzet van burgers in te zetten bij het versterken van opvoeden en opgroeien: Wat kan ik nu (morgen) concreet doen in mijn werk? Wat heb ik nog nodig om dit te kunnen doen? 20

Voor meer informatie: Download: Handreiking voor gemeenten en CJG’s Voor contact: tel