Workshop vernieuwd toezicht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Advertisements

De bolletjes naar rechts
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Verhogen leeropbrengsten; hoe doe je dat?
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Opbrengstgericht werken
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
PO-VO conferentie 4 december 2013
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
TOEZICHT BVE IN 2009 Conferentie Btg HTVF 15 april 2009.
Informatieavond profielkeuze havo 3
45 minuten: Introductie, afstemming (10 min.)
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Stichting Projecten Speciaal Onderwijs Informatieronde wetsvoorstel kwaliteit(v)so 1, 8, 9 en 29 maart 2011.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Oordeel inspectie Scholen worden jaarlijks beoordeeld door de Onderwijsinspectie; rond maart voorinzage, vanaf juni op site inspectie. Inspectie oordeelt.
Sturen op veranderingen Schoolvo en Managementvenster
De kubus van CSPE succesfactoren!
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Twee bijzondere weken… …om 3 redenen. 1. reizenweek vmbo: 9-13 nov alle vierde klassen vmbo op reis: Barcelona, Londen, Berlijn 11 begeleidende docenten.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Nieuwe onderzoekskaders
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Themabijeenkomst 14 november 2016
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Transcript van de presentatie:

Workshop vernieuwd toezicht Vo-raadcongres 14 maart 2013 Inspectie van het onderwijs: Fije Hooglandt Amstelveen College: Rob Kersing

Ter inleiding: Wat legitimeert en begrenst toezicht? De grondwet + de sectorwet én De wet op het onderwijstoezicht (WOT) Het toezichtkader: hierin staat wat we verstaan onder kwaliteit (waarderingskader) en de ‘spelregels’ hoe we die kwaliteit bepalen. 2

Dit plaatje is bedoeld om te laten zien dat proces een gelijkwaardige positie krijgt. Aan hand van dit plaatje kan ook verteld worden dat kwaliteitszorg niet meegenomen wordt bij ta bepaling in T2 , maar wel bij T3 om weer een basisarrangement te krijgen. 3

Wat hebben we vernieuwd? Positie opbrengsten Opbrengstenbeoordeling verrijkt Ruimte voor het verhaal achter de cijfers Bij kwaliteitsbepaling opbrengsten minder dominant Opbrengsten eenvoudiger te berekenen Dit is nog in ontwikkeling. Je kunt een voorschot daarop geven. 4

Wat hebben we vernieuwd? preventiever Eerder toezicht + stimuleren bestuurlijk vermogen Eerder toezicht Detectie van risicoscholen niet langer alleen op opbrengstoordelen! In gesprek met bestuur/schoolleiding Bestuurlijk vermogen bepaalt mee hoe toezicht wordt ingericht: Zijn risico’s herkend? Zijn goede maatregelen genomen?

Wat hebben we vernieuwd? Scherper Scherpere en meer valide oordelen Minder gericht op papieren werkelijkheid Meer variatie in onderzoeksvormen Voorbeeld bij streepje 1: geen taalbeleidsplan maar achterstandsbestrijding en indicatoren rond referentieniveaus. Voorbeeld streepje 2: lnn met ondersteuningsbehoefte in kaart brengen en volgen gedurende een dag. Vb 2 bevraging lnn 6

Wat hebben we vernieuwd? Nieuwe onderwerpen Leraarschap Bestuurlijk vermogen Zorgplicht (en ontwikkelingsperspectieven) Opbrengstgericht werken (aan achterstanden) Referentieniveaus Talent en excellentie 7

Wat hebben we vernieuwd? Stimulerend Indicatoren om eigen schoolambities mee in kaart te brengen Indicatoren om tot analyses te komen over achtergronden bij het kwaliteitsprofiel Stimulerend stelseltoezicht: Ieder onderzoek leidt tot een kwaliteitsprofiel en een toezichtarrangement Communicatie gericht op: Wat gaat goed, wat kan beter en wat moet beter

Wat hebben we vernieuwd? Toezicht op maat Gebruik horizontale verantwoording Hoe onderzoeken we de kwaliteit? Op basis van gegevens horizontale verantwoording Op basis van eigen onderzoek (schoolbezoek) Meer toezicht op maat Wat onderzoeken we van de kwaliteit? Welke indicatoren we beoordelen sluit aan bij: Gesignaleerde risico’s/kenmerken Ambities Bij keuze maken we o.a. gebruik van horizontale verantwoording. Op maat kan door de wijze van beoordelen én door de selectie van wat we beoordelen. Om dat laatste beter toe te lichten en te laten zien hoe dat werkt, dienen de twee dia’s die erna volgen. 9

Onderzoek op maat Altijd het kernkader Aangevuld met indicatoren waar reden tot zorg is (gebaseerd op risicoanalyse) Verdiept met indicatoren Als diepere analyse nodig is Waarover ambities bestaan Waarover stelseluitspraken nodig zijn Voorbeeld: Leraarschap onderzoeken als blijkt dat de didactische kwaliteit heel matig is. 10

Nadere analyse + bestuursgesprek Amstelveencollege Nadere analyse + bestuursgesprek Rendement van de havo onder druk Een cultuur waarin leraren zich moeten verantwoorden over opbrengsten + opbrengststuring tot op het niveau van vakken en leraren Onderwijsproces in de klas enigszins een black box Vwo-leraren geven les op de havo. Onderzoeksvraag: Wat is de kwaliteit van het onderwijsproces en is het voldoende toegesneden op de specifieke behoeften van havo-leerlingen? Hoe functioneert de professionele ruimte op het Amstelveen College?

Opzet van het onderzoek Welke indicatoren? Amstelveencollege Opzet van het onderzoek Welke indicatoren? - Kernkader - aanbod wi + du (aspect 3) - complexe didactische vaardigheden (aspect 8) - professionele ruimte (aspect 14 + 15) Welke onderzoeksactiviteiten? Doelgroep bevraging (vragenlijst leerlingen) Volgen van een klas met kennis van de leerlingen

Vraag van de school: wat zien we niet goed genoeg? We zijn een groene school Er is geen reden om ons te bezoeken. Zelf gesignaleerd: Matige slagingspercentages Havo 2011 / relatief veel lesuitval en klachten ouders over de onderbouw Havo. Duits en wiskunde Havo. Daarom: pilotschool met de Havo.

Signalen uit de pilot - sterkten Met de leeropbrengsten en kwaliteitszorg is niets aan de hand

Toch ook in de pilot: zwakten Op een aantal andere terreinen is echter van alles aan de hand …

Activering: verbeterplan 2013 Rector: “Het oordeel van de inspectie is hard. Als dit een officiële beoordeling zou zijn, zouden wij zwak tot zeer zwak beoordeeld worden”. Eigen analyse leert dat aan de basis teveel begint te ontbreken: Actieplan De basis op orde 2013.

Wat doet de inspectie anders? Bevraging van leerlingen per afdeling door middel van een uitgebreide vragenlijst. Schoolbezoek, waarbij in een aantal groepen de onderwijspraktijk is geobserveerd door het bijwonen van lessen. De basis op orde: Bevraging van leerlingen door middel van de vragenlijst Survey Monkey in 2012-2013. Koppeling gegevens kwaliteitszorg. Verschil: bevraging per docent, niet per afdeling. Lesbezoeken door teamleiders & bespreking van wat goed en minder goed gaat. Inrichting van intervisiegroepen.

Enquête via Voorbeeld enquêtevragen 'basis op orde'

Enquête via Enquêtevragen 'basis op orde‘ – spannend

Met het team aan de slag Het team stelt prioriteiten vast

Tijdpad: naar personeelsbeleid - 0-meting enquêtes - Verbeterplannen - Startgesprekken docenten Scholing Lesbezoeken 2e ronde lesbezoeken 2e ronde enquêtes Lesbezoeken; FG’s en POP’s – in mei/juni 2e meting

Vlootschouw: door/voor het MT Precair: personele gevolgen

Enquête wordt onderdeel kwaliteitszorg AC Rendementen: Rendement onderbouw per rapportvergadering; Rendement bovenbouw per rapportvergadering. Koppeling met advies BO en examenresultaat Focus: functioneren team Examencijfers: Input via: SOM /magister Inspectie Vensters Koppeling met secties op docentniveau Focus: functioneren sectie en vak Kwaliteit onderwijsproces Input via: Enquêtes Lesbezoek Intervisie Koppeling met personeelsbeleid Focus: individuele kwaliteit Bolletjes naar rechts ….

Dus: Wat hebben verbeterd? Evenwichtiger positie opbrengsten Preventiever + stimuleren positie bestuur Scherper + meer valide Nieuwe onderwerpen Toezicht op maat Wat willen nog verbeteren? - Opbrengstenbeoordeling (toegevoegde waarde + sociale opbrengsten) - Integratie financieel toezicht - Differentiatie in toezichtarrangementen