PROGRAMMA uur : Opening, inleiding en doel bijeenkomst : Agnes Gunnewijk uur : Inzet ter verbetering TIOX, proces Zuidhorn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wonen, werken en zorgen 50plus de financiële aspecten.
Advertisements

Hoe werkt een (gemengde) VvE?
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Werkgeversaansprakelijkheid
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Ruimte voor Ruimte Noord-Holland
Hoe is jouw verhaal ? 31 mei Scenario: stilstand (geen inflatiecorrectie) 2.
WOZ en fiscale gevolgen
Pilot WOZ Verbeteren objectkenmerken Roadshow Amersfoort 7 november 2012.
BAG - WOZ, planning en commitment
Geurhinder door veehouderijen Hoge Akkers - Valkenswaard Informatieavond 21 maart 2012 Fred Stouthart.
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
De ‘ondernemende EHS’ (DOE)
Stichting de Jansheeren Perspectief na kortingen ?
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Ondernemersfondsen in Nederland
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Ruimte voor Ruimte Noord-Holland LTO NOORD ADVIES EN LTO VASTGOED WERKEN SAMEN AAN EEN NIEUW PRODUCT.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Informatieavond bestemmingsplan herontwikkeling maisonnettes aan de Malvert 81e – 91e straat 13 juni 2013 Welkom!
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Hoe werkt “bijhouden objectkenmerken” in mijn gemeente? Jeroen Vooijs WOZ-coördinator Gemeente Texel 9 oktober 2012AZ stadion Alkmaar.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Open Universiteit Nederland WFDWFD Anka Ernes Rechtswetenschappen Rechtswetenschappen.
Inhoud van een ontheffingsaanvraag. Kenmerken van het project Kenmerken van de omgeving versus Effecten van het project Toetsen aan welke criteria.
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.1.
Activiteitenbesluit en geluid
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Hoofdstuk 11 Overige dienstverlenende bedrijven
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Systeemtoezicht ‘Vertrouwen is goed, controleren is beter’
Vergunningenbeleid grondwater: Harmonisatie Ruud Drent cv Maarten van Vierssen cv.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Goede objectkenmerken
Optimalisatie objectkenmerken
Landschap & ondernemen in Landelijk Noord CDR durgerdam, november 2008.
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
Lijst der Geldelijke Regelingen op basis van de WILG
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
Voorjaarsbijeenkomst Afdeling Noord Actualiteiten
Recht H6 Belastingen Ondernemer. Belastbaar inkomen uit… Box 1: werk en woning Box 2: aanmerkelijk belang Box 3: sparen en beleggen 2 Inkomstenbelasting.
Parametric release Wat is dat?.
Uw huurovereenkomst tips & tricks ARAG, 4 juni 2014.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Riooltarifering Commissie Bestuur en Strategie 11 mei 2015.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Landinrichting Saasveld Gammelke Waterproblematiek.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Mijn WOZ en toezicht mr. J.G.E.Gieskes WAARDERINGSKAMER.
Heroverweging onderwijshuisvesting Reek.. Uitgangssituatie. Locatie voormalige kleuterschool, pand is inmiddels gesloopt. De Vlinder Basisschool De Kreek’l.
Presentatie Antennebeleid Welkom. Onderwerpen presentatie  Aanleiding opstellen beleid  Huidige situatie  Inhoud beleid  Procedure tot vaststelling.
Heffingsmaatstaf afvalstoffenheffing en reinigingsrecht gemeente Sint Anthonis 12 oktober oktober 2017.
Woonlasten Vlissingen 2018
Belasting en wetgeving
Tarief berekenen LG32 – 5 IBS 2.2 Gebouwen en terreinen.
Geur: van Activiteitenbesluit naar Omgevingswet
Infoavond ondernemers asbestdaken
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Transcript van de presentatie:

PROGRAMMA 20.00 uur : Opening, inleiding en doel bijeenkomst : Agnes Gunnewijk 20.15 uur : Inzet ter verbetering TIOX, proces Zuidhorn : Taeke Wahle 20.40 uur : Taxatie of waardering, niet WOZ vergelijkbaar? : René Klein Gunnewiek 21.00 uur : Pauze 21.15 uur : WOZ taxatie en werktuigenvrijstelling : Esther Weernink 21.40 uur : Ruimte voor vragen 22.15 uur : Sluiting

WOZ en OZB De OZB wordt opgebouwd uit een waarderingsgrondslag (WOZ) en een tarief. LTO richt zich op de waarderingsgrondslag. Het tarief wordt politiek bepaald Minister Spies (3 april) spreekt VNG aan: gemeenten samen > maximum 3,75 % , individuele verhogingen > 3,75 % is taak van de gemeenteraad. De categorieën zijn woningen en niet-woningen (waaronder de boerderijen). Het grotere aantal woningen (in Zuidhorn 8.500) in relatie tot het aantal agrarische objecten (285) bepaald hoofdzakelijk de opbrengst van de OZB. Ongeveer 20% van de gemeentelijke begroting komt uit gemeente belastingen zoals afvalstoffenheffing, rioolheffing en onroerende zakenbelasting (± 7%). .

Belang WOZ waarde en grondslag De WOZ waarde is grondslag voor de heffing van de volgende belastingen: - onroerende zaakbelasting (door de gemeente) - eigenwoningforfait bij inkomstenbelasting (door de belastingdienst) - watersysteemheffing, voorheen waterschapsbelasting (door het WS) - afschrijvingsgrens gebouwen voor bedrijven (vennootschapsbelasting) en ondernemers (inkomstenbelasting) - schenk en erfbelasting

Gevolgen

Waarderingskamer (1) De Waarderingskamer is een zelfstandig bestuursorgaan met een publiekrechtelijke rechtspersoonlijkheid. De politieke verantwoordelijkheid ligt bij de Minister van Financiën. De gemeenten voeren de taxaties die in het kader van de Wet WOZ worden verricht uit. De waardegegevens worden door de gemeenten aan de waterschappen en de Belastingdienst geleverd. De Waarderingskamer houdt toezicht op deze werkzaamheden van gemeenten.

Waarderingskamer (2) Waarderingskamer Wij controleren of gemeenten de Wet waardering Onroerende zaken (Wet WOZ) goed uitvoeren. Verder houden wij toezicht op de uitvoering van de Basisregistratie waarde onroerende zaken. Missie waarderingskamer : De Waarderingskamer bevordert het vertrouwen in een adequate uitvoering van de Wet WOZ

TIOX TIOX (taxatiewijzers in centraal geautomatiseerd rekenmodel) zijn voor diverse typen objecten, scholen, ziekenhuizen, agrarische objecten, etc. opgesteld. geven op basis van uitgevoerde marktanalyses kengetallen en rekenmethoden voor het bepalen van de WOZ-waarde. DOEL dragen bij aan de uniforme en kwalitatieve waardering van deze objecten. om te waarborgen dat kengetallen en rekenmethoden correct worden toegepast heeft de VNG opdracht gegeven om deze taxatiewijzers ook in de vorm van een centraal geautomatiseerd rekenmodel ter beschikking van gemeenten en voor hen werkende dienstverleners te stellen. voordeel is dat eventuele bijstellingen van de taxatiewijzers direct beschikbaar zijn zonder aanpassingen aan de programmatuur bij gemeenten en dienstverleners.

(1) TIOX adviezen (systeem) TIOX systematiek (gebouwen en grond) A) Meer rekening houden met regionale verschillen/invloeden/omgeving (1) verfijning van 14 naar 66 gebieden is een verbetering maar kan leiden tot minder “referentiepanden” of betere toepasbaarheid (dit vraagt meer nauwkeurigheid van de gemeente met mogelijk meer bezoek ter plaatse) (vb : bedrijven bij natuurgebieden, wegen of wel of niet in de ruilverkaveling) (2) dezelfde gebouwen op 50 ha veen zijn minder waard dan op 50 ha klei, regionale verdeling grond zit goed in het systeem (N. Wellink Cie de wit : “een fles water kost in Nederland € 1 maar is in de woestijn € 5 waard”) (3) bij de waardebepaling van het erf rekening is gehouden met een waarde verminderende aspect als de aanduiding van archeologisch waardevol gebied. Gevolg : bij nieuw/herbouw een op eigen kosten te verrichten archeologisch onderzoek B) Meer rekening houden met functionaliteit en doelmatigheid 1)zo kan bij de bouw van een nieuwe schuur/stal de oude aan functionaliteit verliezen. 2) ook kan er geen verschil in zijgevelhoogte worden aangegeven. 3)Voor erfverharding geldt één waarde ongeacht de staat van onderhoud en de toegepaste materialen.  

(2) TIOX adviezen (systeem) TIOX systematiek (gebouwen en grond) C) De regionale verdeling zit goed in het systeem als het gaat om nieuwe gebouwen maar minder goed bij oudere gebouwen 1) formulier WOZ datacentrum nodig voor waarde nieuwe gebouwen, voorbeeld € 330.000 TIOX en bouwkosten € 220.000. D) wat hoort er wel en wat hoort niet bij (bijvoorbeeld het erf) a) correcte meting van de oppervlakte , DR luchtfoto’s ? b) wat is een erf ? - bestaand oppervlakte - te bebouwen oppervlakte (inclusief kalverweide) of - wat gebruikt kan/mag worden binnen bouwvlak ? .

4) TIOX advies (gebruik)   Als de theorie op orde is volgt toepassen, gebruiken en afwijken van gemeenten. TIOX toepassing/gebruik door gemeente - Beoordeling op functionaliteit van de gebouwen zou een verbetering betekenen - Aandacht voor funderingen (waardering o.b.v. heipalen) - Blijvende aandacht voor de juiste materiaalcode en berekening oppervlakte en inhoud van panden -Verzend bij twijfel de taxaties van de agrarische objecten nog niet en bezoek bedrijven die daarom vragen (wettelijk moet gemeenten 95 % van de beschikkingen verzenden), ter vergelijking : in Zuidhorn zijn er 8.500 woningen en 285 agrarische objecten (= 3-4 %) - Benut de mogelijkheid tot correctie indien taxatie aantoonbaar afwijkt Gemeenten hebben de mogelijkheid tot 30% af te wijken van de normen in TIOX, de zogeheten kwaliteitscorrectie. Deze correctie kan worden toegepast als: - Als regionale cijfers (via onderbouwde taxaties of van verkochte bedrijven) daar aanleiding toe geven. - Na een bezoek van de gemeente aan het agrarische object van de bezwaar­maker het kengetal uit TIOX niet klopt bij de kwaliteit van het object die op dat moment op de boerderij staat

3) Proces Ondernemer : Beoordeling taxaties gemeente Indienen pro forma bezwaar voor uitstel Bezwaarschrift indienen (met of zonder externe taxatie) (zuivere transacties in het gebied ondersteunen het bezwaar) LTO Noord afdeling Berkelland Artikel Nieuwe Oogst Inventarisatie na 15 mei Overleg wethouder

Dank voor uw aandacht

Bevindingen taxatie (1) 1) De waarde van ondergrond gebouwen en erf zijn niet bij elke agrariër gelijk (van 7,50/m2-14m2). 2) Er is meer praktische toetsing (“feeling”) nodig van het agrarische object op functionaliteit /doelmatigheid. 3) De oppervlaktes zijn niet altijd correct bemeten(omvang, m2). 4) De waarde van de bedrijfswoning en garages is hoog (gerelateerd aan privéwoningen in het dorp / nieuwbouwwijk i.p.v. een agrarische bedrijfswoning). 5) Panden zijn niet aanwezig (nog te bouwen nieuwbouwwoning wordt aangeslagen). 6) Waardering van objecten inclusief installaties (i.p.v. exclusief) (werktuigenvrijstelling). .

Bevindingen taxatie (2) 7) TIOX gebaseerd op gebouwen gefundeerd op heipalen (wat in Zuidhorn niet het geval is). 8) Koelcellen met mechanische koeling worden aangemerkt als vrieshuis (met een vriesunit van 80m2) 9) Bij de waardebepaling van het erf is geen rekening is gehouden met een waarde verminderende aspect als de aanduiding van archeologisch waardevol gebied. Dit heeft tot gevolg dat bij nieuw/herbouw een op eigen kosten te verrichten archeologisch (voor)onderzoek met (hoge) kosten moet plaats vinden.

Bevindingen taxatie (3) 10) Houten ligboxenstallen worden berekend als steen en zijn afgeschreven (40 jr oude ligboxenstal (1972) staat berekend met steen voor € 80.000, had moeten zijn € 24.000 (hout i.p.v. steen, oppervlakte verschil van 275m2) 11) Waardering erf wordt niet aangepast aan de staat van onderhoud/leeftijd. 12) Grenzen hoe de omvang van het erf berekend word is niet duidelijk. (Kalverweide, boomgaard en niet functionele gronden worden als erf meegenomen). 13) Afgeschreven mestkelders en jongveestallen (1911) worden te hoog gewaardeerd. .

Kosten(vergoeding) taxatie A ) Kosten Taxatie : € 4 uur ad € 90/uur = € 360.   B) Kostenvergoeding : Per besluit 1 oktober 2009, nr. 375 Kosten kunnen alleen  als de gemeente een verwijtbare fout heeft gemaakt bij het opleggen van een WOZ aanslag. art 7.15 lid2 Awb. Is er sprake van een  verwijtbare fout, dan worden alleen de kosten vergoed als een deskundige is ingeschakeld Louter  vormfouten of motiveringsgebreken leiden  niet tot een  vergoedingsplicht. Vergoeding komt echter wel aan de orde , indien tgv een reken-, of intoetsfout of een andere  administratieve vergissing  inhoudelijk een onjuist besluit is genomen. De kosten  van een bezwarenprocedure komen alleen voor vergoeding in aanmerking, indien belanghebbende  daarop heeft verzocht vóórdat het de gemeente op het bezwaar heeft beslist. In de bezwaarfase  wordt   vergoed  € 218,—  (één punt)   indien de gemeente het bezwaar toekent. In de beroepsfase wordt vergoed      € 437,— (ook één punt) indien de rechtbank het bezwaar toekent. Griffie rechten bij de rechtbank         € 41,--