De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 11 Overige dienstverlenende bedrijven

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 11 Overige dienstverlenende bedrijven"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 11 Overige dienstverlenende bedrijven

2 Overige dienstverlening
Overige dienstverlening kenmerkt zich door: het beschikbaar stellen van arbeidskracht; facturering op basis van het gewerkte aantal uren.

3 Overige dienstverlening
Twee typen contractafspraken: facturering op basis van inspanning (inspanningsverplichting); facturering op basis van resultaat (resultaatverplichting).

4 Inspanningsverplichting
Facturering op basis van het aantal uren. Dit kan voorcalculatorisch worden bepaald: aanneemopdrachten. Er is sprake van een offerteprocedure. Het financieel risico ligt bij de ondernemer.

5 Inspanningsverplichting
Het aantal te factureren uren kan achteraf worden bepaald: regieopdrachten. Er wordt alleen een uurtarief overeen- gekomen. Het financieel risico ligt bij de opdracht- gever.

6 Resultaatverplichting
In geval van een resultaatverplichting is er geen directe relatie tussen het aantal bestede uren en de opbrengst. Deze is afhankelijk van het behaalde resultaat. Voorbeeld: een makelaar in onroerend goed. Deze ontvangt provisie over de waarde van een verkocht pand.


Download ppt "Hoofdstuk 11 Overige dienstverlenende bedrijven"

Verwante presentaties


Ads door Google