Het ABC van de Vlaamse Onderwijsraad Mia Douterlungne administrateur-generaal
Inhoud de Vlaamse Onderwijsraad Missie, opdracht en plaats in beleidscyclus Structuur & samenstelling Activiteiten & werking Rollen en impact
Missie De opdracht van de Vlor is op de eerste plaats bepaald door het participatiedecreet (2004). Het kader is bepaald door het decreet op de strategische adviesraden (2006). De Vlaamse Onderwijsraad is de strategische adviesraad voor het beleidsdomein Onderwijs en Vorming. Alle groepen in de samenleving die daarbij betrokken zijn, hebben vertegenwoordigers in de Vlor. Zij overleggen er om samen de kwaliteit, redelijkheid en rechtvaardigheid van onderwijs en vorming in Vlaanderen verder te verbeteren.
De Vlor in het beleidsdomein Onderwijs en Vorming
De Vlor in de beleidscyclus
Opdrachten Advies Op verzoek Op eigen initiatief Overleg Projecten & kenniscentrum
Opdrachten: advies Op verzoek van de minister van Onderwijs en Vorming - voorontwerpen van decreet (bijv. studiefinanciering) - beleidsbrieven en -nota’s - conceptnota’s of discussienota’s (bijv. leerzorg, kwalificatiestructuur, hoger beroepsonderwijs) van het Vlaams Parlement - (bijv. over Europese consultaties) De Vlor beoordeelt o.a. of de beleidsvoorstellen wenselijk, aanvaardbaar en haalbaar zijn voor het onderwijsveld. De Vlor gaat de effecten na van beleidsopties op leerlingen,cursisten en studenten (art 69).
Opdrachten: advies Op eigen initiatief Signaalfunctie & innovatie stimuleren - Structuur hoger onderwijs - Naar een kwalificatiebeleid - Leerlingbegeleiding - Studiekeuzebegeleiding - Scholenbouw - Brede school
Opdrachten: overleg Onderwijsactoren samenbrengen voor overleg over afstemming i.v.m. Specifieke domeinen Commissie Leerlingenbegeleiding Overlegplatform kunstonderwijs Sectorcommissies onderwijs – bedrijfssectoren Onderwijsvernieuwing Samenwerking HBO Gelijke-onderwijskansenbeleid (GOK)
Opdrachten: projecten De Vlor organiseert aantal projecten Gezond op school (commissie Gezondheidsbevordering) Coördinatie begeleiders diversiteit in kader van engagementsverklaring Leer-kracht Veer-kracht Samenwerking HBO
Opdrachten: kenniscentrum Opvolgen Vlaamse onderwijsbeleid Opvolgen internationale evoluties in onderwijsbeleid OESO (bijv. de PISA-onderzoeken) en de Europese Unie (bijv. Bolognaproces, Kopenhagenproces, Education and Training 2010) EUNEC, Europees netwerk van onderwijsraden Documentatiedienst Secretariaat & leden kunnen er terecht
De Vlor als organisatie Structuur Samenstelling Secretariaat
Structuur + talrijke commissies en werkgroepen (in totaal meer dan 1000 onderwijsmensen)
Samenstelling De Vlor is representatief samengesteld In de raden hebben vertegen- woordigers zitting van: onderwijsorganisaties verkozen directeurs gecoöpteerde ervaringsdeskundigen Zij vormen “de geledingen” van de Vlor
Aantal mandaten per geleding Geledingen IM = inrichtende machten DIR = directeurs en instellingshoofden P = personeel ED = ervaringsdeskundigen OU = ouders CLB = CLB’s LLN = leerlingen/studenten/ cursisten S-E = sociaal-economisch S-C = sociaal-cultureel IMDIRPEDOUDCLBLLNS-ES-C
Secretariaat Vlor Logistieke ondersteuning Vergaderruimte, uitnodigingen en verslagen, opvolging, organisatie van activiteiten, enz. Inhoudelijke ondersteuning Opvolging beleid, ontwerpteksten schrijven, discussie voorbereiden, enz. Communicatie O.a. In Beraad
Activiteiten en werking Vergaderingen & overleg (adviezen) Publicaties Probleemverkenningen Rapporten, visieteksten, brochures, … Studiedagen Informeren (bijv. sensibiliseringsconferentie) Publicaties presenteren (bijv. juridisering) Debat en sensibiliseren (bijv. diversiteit in HO) Implementatie nieuwe projecten (bijv. Gezond op school)
De Vlor: een representatiemodel grote groep beleidsbeïnvloeders engagement bij de belangengroepen onderbouwde besluitvorming draagvlak voor implementatie
De Vlor: verschillende rollen Beleidsanalyst : technisch-instrumenteel Inspirator : conceptueel Agendasetter : agenderend Souffleur : politiek-strategisch
De Vlor : doorwerking Minister en kabinet Administratie Parlement Onderhandelaars Geledingen Publieke opinie
De Vlor: wijs beleid door overleg Evenwicht tussen breed overleg/consensus/draagvlak en snelle advisering Adequate afstemming met agenda van minister Legitimatie als overlegforum Gedragen missie door leden