GKC-project Ruggengraat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Advertisements

Differentiëren naar leerwegen
Drechtster College Onderwijsaanbod AGL
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Landbouwbreed Klaaswaal
1.
Netwerkbijeenkomsten Taal voor Havo en Vwo januari-februari 2012
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Leerplanontwikkeling VM2
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Studietaak De studietaak staat centraal
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
De Groene Werkplek: praktisch materiaal voor competentieleren
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Associate degree en MBO-HBO
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Landbouwbreed Floracollege.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
opleiding : Onderwijs Assistent
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Competentiegericht leren vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Workshop “Beoordelen”
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Verpleegkundig redeneren
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008.
De Groene Werkplek Jaap Harreman (Melanchthon Bleiswijk) Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg) 4Cyourway conferentie De Wageningse Berg Wageningen.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
Een taal voor het waarderen van competenties (capaciteit) groei, om ‘door te leren’ van vmbo  universiteit Frank de Jong Projectleider Ruggengraat Lector.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Kwalificatiestructuur met competenties
Kwalificatiestructuur bouw en infra
Loopbaancompetenties
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
ZORPLAN MAKEN!!!.
Experimentele modevormgeving
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Transcript van de presentatie:

GKC-project Ruggengraat competenties in de groene onderwijskolom Welkom Het Groene Leertraject 17-12-2007 informatie --- RUGGENGRAAT --- Ruggengraat: uitkomsten & betekenis voor Groen onderwijs GKC-project Ruggengraat In het project Ruggengraat van de Groene Kennis Coöperatie zijn een aantal groene scholen bezig met het definiëren van de éne taal, waarmee de vorderingen van studenten in de onderwijskolom VMBO-MBO-HBO-WO helder en eenduidig beschreven kunnen worden in termen van competenties. Met deze ene taal wil men de groei en ontwikkeling van studenten inzichtelijk en bespreekbaar maken.

Projectteam en wervel-trekkers GKC-projectteam Voorzitter: Frank de Jong (Stoas Hogeschool & CAH) Ruggengraat met 4 wervels: VMBO-wervel MBO-wervel HBO-wervel WO-wervel

Doelstelling WUR WUR WUR Van een toren van Babylon met veel spraakverwarring Naar één duidelijke taal HBO Van lossen onderwijslagen Naar Leerstroken HBO MBO MBO MBO VMBO VMBO

Ruggengraat is géén Python Dus géén beoordeling op basis van een standaard Minimale lengte 1,20 m Het is meetlat voor een waardering van de competenties van mensen in een onderwijsniveaulaag

Criteria & Aspecten bepalen niveau competenties Verantwoordelijkheid -rol -verantwoordelijkheid -zelfstandigheid Reikwijdte -publiek -tijdhorizon Complexiteit -werk -procedures -kennis & inzicht Transfer -context -verandervermogen -bereik

Ruggengraat is géén éénvormigheid van onderwijs maar referentiekader

Ik kan duidelijk uitleggen wat ik bedoel Referentie competentie ‘Presenteren’ BB Ik kan duidelijk uitleggen wat ik bedoel KB Ik kan bij een presentatie voor een groep duidelijke de kern van de zaak overbrengen en ik kan vragen over het onderwerp passend beantwoorden TGL Ik kan een presentatie afstemmen op de groep waar ik voor sta en ik kan daarbij inspelen op de reacties uit het publiek

STAND VAN ZAKEN: RUGGENGRAAT 1: Voor MBO zijn de 25 SHL-competenties uitgewerkt (2e landelijke redactie) - voor elk MBO niveau (1 t/m 4) - een vaste set niveau-indicaties & referentiekader - per competentie het eigen MBO-streefniveau 2: Voor VMBO is de set van 18 SHL competenties opgeleverd - voor 3 + 1 VMBO leerwegen - een vaste set niveau-indicaties & referentiekader (onderlegger) - per competentie het eigen VMBO-streefniveau 3: Voor HBO/WO is een drietal pilots opgepakt - namelijk voor AD, Bachelor en Master - de vaste set niveau-indicaties & referentiekader - het streefniveau voor 25 SHL-competenties uitgewerkt

Informatie over Ruggengraat Groen Kennisnet: Livelink Pad: Leren  docenten  landelijke samenwerkingsprojecten  05 Ruggengraat GKC-project Ruggengraat

GKC-project Ruggengraat Adres Algemeen contactadres GKC-project Ruggengraat: Dr. Frank P.C.M. de Jong Stoas Hogeschool, Hoofdkantoor Aeres groep Postbus 245, 6710 BE Ede T: 0318-675611 E: fdj@stoashogeschool.nl GKC-project Ruggengraat

infomap Inhoud: ► de ‘Ruggengraat’ ► referentieniveaus SHL-competenties uitgewerkt voor 3 + 1 vmbo-niveaus

vragen ► drs. Cees de Jong managing consultant BVE Groen CPS secretaris Vereniging Buitengewoon Groen ► E: c.dejong@cps.nl M: 06-21247948

SHL-competenties (1) A: beslissen & activiteiten initiëren B: aansturen C: begeleiden D: aandacht & begrip tonen E: samenwerken & overleggen F: ethisch & integer handelen G: relaties bouwen & netwerken H: overtuigen & beïnvloeden I: presenteren J: formuleren & rapporteren K: vakdeskundigheid toepassen L: materialen & middelen inzetten

SHL-competenties (2) M: analyseren N: onderzoeken O: creëren & innoveren P: leren Q: plannen & organiseren R: richten op behoeften & verwachtingen ‘klant’ S: kwaliteit leveren T: instructies & procedures opvolgen U: omgaan met verandering en aanpassen V: met druk & tegenslag omgaan W: gedrevenheid & ambitie tonen X: ondernemend & commercieel handelen Y: bedrijfsmatig handelen

BREEDTE mate van ontwikkeling van de competentie per component DE COMPENTENTIE-MAAT HOOGTE niveau waarop of complexiteit waarin leerlingen competentie moeten kunnen toepassen DIEPTE componenten die tot het competentie- bereik van de leerling gerekend worden BREEDTE mate van ontwikkeling van de competentie per component