Benzies & Batchies Interactief lesprogramma voor en door jongeren met theatervoorstelling en weerbaarheidstraining Gaby de Lijster.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Jongeren en seksualiteit
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Evaluatie van mentorprojecten
Jongvolwassenen Van “Sturm und drang” naar engagement.
uitgetest in de kleuterklas'. Ga voor Geluk door Marc vande Gucht
De ontwikkeling van de 7 competenties
Nathaly Mercera 10 oktober • Informatie PEP • Wat is WE CAN Young? • WE CAN Young en vrijwillige inzet jeugd • Discussie Programma.
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Jongeren, internet en seksualiteit
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Vrouwen-autonomie en Sonnehaert: gesneden koek of gekruide kurabiye?
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Van visie naar actie.
Best practice Doel: voorlichting team over huiselijk geweld
Een wereld van verschil Seksuele gezondheid van LHBT’s in Nederland 2013 Dr. Hanneke de Graaf #LHBT.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Samenwerken in burgerschap
Uit: Verslaving Mathias Vierstraete 1BaMV
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Jongeren Preventie Team
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Best practice Doel: voorlichting team
Signalen van seksueel misbruik
Drugpreventie bij jongeren
Title Sub-title Beleidsnota Oxfam Novib 1 februari 2008.
De gezonde school en genotmiddelen
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Een theoretische verkenning
Voorlichting en preventie
Seksueel grensoverschrijdend gedrag
Wie zijn wij? WE CAN (end all violence against women) WE CAN Young Eindhoven/Helmond.
Marinus Schouten Ruben les Workshop GGD BZO 5 november 2014.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Een bestuurslid of vrijwilliger binnen uw vereniging heeft meegedaan aan de training “in veilige handen”. De training is een landelijk project op initiatief.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Ongewenst gedrag: (H)erkennen, preventie en handelen. Door: Jan Tjeerd Groenewoud 4 juni 2011.
Presentatie: Over de grens
Liefde en relaties.
Les voor ♀ Seksueel grensoverschrijdend gedrag. Seksueel grensoverschrijdend gedrag ♀ Doelen Aan het einde van de les weten jullie: dat er verschillende.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Internet en seks.
Internet en grenzen Plaatje.
Liefde en relaties.
Sociaal werk 2 Stoornis/beperkingen
voor Rotterdamse kinderen
Jongeren en seks Plaatje.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Presentatie: Over de grens
Presentatie: wat is WE CAN Young?
Ouderenmisbehanding in de thuissituatie
Presentatie: Gender en seksualisering
Suïcidepreventie Amsterdam
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Liefde en relaties.
Niks #MeToomoe, het begint pas
Transcript van de presentatie:

Benzies & Batchies Interactief lesprogramma voor en door jongeren met theatervoorstelling en weerbaarheidstraining Gaby de Lijster

10 januari Probleemstelling Seksueel grensoverschrijdend gedrag Seksueel gedrag dat over de grens van één van de betrokkenen gaat en waarbij een partner die geen seks wil, wordt overgehaald, gemanipuleerd, gechanteerd of gedwongen Met of zonder fysiek contact Variërend van ongewenste seksuele opmerkingen tot gedwongen penetratie Perspectief pleger en slachtoffer M Bouman TNO Nieuwe huisstijl

10 januari Probleemstelling - 2 Zichtbare sekseverschillen (onderzoek ‘Seks onder je 25e’; 2005) Wel eens gedwongen tot seksuele handelingen: 17,8% van de meisjes 4,2% van de jongens Ooit iemand anders gedwongen tot seksuele handelingen: 1,3% van de meisjes 4,3% van de jongens Retrospectief onderzoek laat ook andere cijfers zien M Bouman TNO Nieuwe huisstijl

10 januari Probleemstelling - 3 Sinds 14e verjaardag seksueel grensoverschrijdend gedrag meegemaakt: 84% van de vrouwen 66% van de mannen Zelf ooit seksueel grensoverschrijdend gedrag vertoond: 48,2% van de vrouwen 74,7% van de mannen (onderzoek ‘Laat je nu horen’; 2010) M Bouman TNO Nieuwe huisstijl

10 januari Benzies & Batchies Stichting Kikid: Janine de Ridder, Mahutin Awunou Movisie: Jenny van Eyma, Kristin Janssens TNO: Paul Kocken, Gaby de Lijster M Bouman TNO Nieuwe huisstijl

10 januari Interventie Benzies & Batchies Lesbrief-les Theatervoorstelling Benzies & Batchies Discussie met peer-educators (acteurs) Weerbaarheidstraining ‘Ik hou van mij’ – 3 lessen M Bouman TNO Nieuwe huisstijl

10 januari Evaluatie lesprogramma Benzies & Batchies Doelstelling Inzicht verkrijgen in het effect en het proces van het educatieve programma Benzies & Batchies (B&B) bij jongeren op het VMBO in de leeftijd van jaar Bijdrage leveren aan de vermindering van seksueel grensoverschrijdend gedrag M Bouman TNO Nieuwe huisstijl

10 januari Evaluatie lesprogramma Benzies & Batchies - 2 Interventie gericht op Vergroten van (seksuele) weerbaarheid Vergroten van bewustwording Veranderen van attitude Verminderen van gender-stereotype opvattingen Verminderen van (de intentie tot) seksueel grensoverschrijdend gedrag M Bouman TNO Nieuwe huisstijl

10 januari Vraagstelling Benzies & Batchies Gedragsmodel en theoretische concepten Effect van Benzies & Batchies op de leerlingen en peer-educators Waardering van de theatervoorstelling, de discussiegroepen en de weerbaarheidstraining Bevorderende en belemmerende factoren M Bouman TNO Nieuwe huisstijl

10 januari Effectevaluatie Benzies & Batchies Cluster randomised controlled design; experimentele groep en wachtlijstgroep Leerlingen vullen 3 keer een vragenlijst in Eerste meetronde afgerond; in januari is de tweede meetronde van start gegaan M Bouman TNO Nieuwe huisstijl

10 januari Vragen? M Bouman TNO Nieuwe huisstijl

KIKID

STICHTING KIKID  Stichting Kikid: Theatervoorlichtingprogramma’s voor jongeren uit het voortgezetonderwijs.  Doelstelling: Een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van sociale competenties en weerbaarheid van de jeugd.  Visie/missie: ‘Ik hou van mij’  Werkwijze: - Maatschappij kritisch - Mix van theater en discussie - Voor en door jongeren - Creatieve met het educatieve

ACTIVITEITEN KIKID  Pep & Punch  Projectweken  Benzies & Batchies  Weerbaarheidstraining ‘Ik hou van mij’

PEER EDUCATORS  Leeftijdsgenotenonderwijs  Eerste jaars studenten HvA 17jr - 24jr  Stoere studenten met sterke maatschappelijke betrokkenheid  Trainingstraject Kikid - Repeteren - Kennis over thema - Gesprekstechnieken

TRAINERS  Frisse bevlogen mensen 23jr – 35jr  Diverse culturele achtergronden  Multidisciplinair team  ‘Echt’ contact maken met leerlingen  Oprechte interesse  Openheid en eigenheid  Signalerend

TRAINING: 'Ik hou van mij’  Fysieke oefeningen  Creatieve opdrachten  Groepsgesprekken  Les 1 grenzen en wensen  Les 2 groepsdruk en onzekerheid  Les 3 zelfvertrouwen en kwaliteiten  Doel: leerlingen mentale en sociale vaardigheden aan te leren zodat ze hun eigenwaarde vergroten.