Samen aan zet Workshop voor bestuurders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Sollicitatiegesprek.
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Workshop OGW in de klas..
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Lesgeven en begeleiden
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Deel anders, mijn organisatie
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
CanDo Coaching.
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Workshop klassenmanagement
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
VOOR ALLE LEERLINGEN IN HET GROENE VMBO 'ONDERNEMENDHEID' NOODZAAK = WENKEND PERSPECTIEF LEVENSLOOPBAANONTWIKKELING! KENNIS EN NETWERKDAG OMGEVINGSGERICHT.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Bijeenkomst 2. Terugblik  Wat is er tijdens de eerste bijeenkomst besproken?  Wat is ondernemerschap?  Wat hebben jullie geleerd?  Is het gelukt met.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Studieloopbaanbegeleiding
Leerlingen en ouders aan het woord
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Mijn visie op onderwijs
Persoonlijk Leiderschap
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Transcript van de presentatie:

Samen aan zet Workshop voor bestuurders Opbrengstgericht werken in de gesprekkencyclus

Landelijke kaders Naar hogere leerprestaties in het VO ‘Beter presteren VO’ Bestuursakkoord VO (SaZ) Nieuw wegingskader Inspectie 3 speerpunten: determinatie, toetsbeleid, OGW

Opbrengstgericht werken Opbrengstgericht werken is het: systematisch en doelgericht werken aan het maximaliseren van de onderwijsprestaties waarbij alle betrokkenen zich laten sturen door de uitkomsten van verschillende opbrengsten/data op basis waarvan gericht actie wordt ondernomen om doelstellingen en activiteiten aan te passen.’

Reflectie: essentie OGW Wat is voor u als bestuurder de essentie van OGW? Denk eerst even in stilte na Deel met de buurman/buurvrouw Plenair uitwisselen en terugkoppelen

SWOT

SWOT Maak voor je organisatie een SWOT m.b.t. het opbrengstgericht werken Stap 1: Wat zijn voor jouw organisatie de opbrengsten waar je op stuurt/wilt sturen? Stap 2: Maak een SWOT rondom het werken aan deze opbrengsten. Sterke en zwakke punten De sterke en zwakke punten zijn de kenmerken van de organisatie. Het gaat dus expliciet om de interne elementen. Kansen en bedreigingen De kansen en bedreigingen zijn de ontwikkelingen, gebeurtenissen en invloeden waaraan de organisatie onderhevig is. Hier gaat het dus expliciet om de externe elementen.

SWOT Positief Negatief Intern (kunnen we beïnvloeden) Sterkte Zwakte / verbeterpunten Extern (kunnen we niet beïnvloeden) Kans Bedreiging Tekst

SWOT Intern Denk aan data als: Examenresultaten Feedback van leerlingen/ouders Doorstroomcijfers Medewerkerstevredenheid Bronnen (financieel, medewerkers) Competenties Processen van de organisatie

SWOT Extern (kun je zelf niet beïnvloeden) Denk aan data als: Eisen ministerie Financiering Leerling potentieel Andere scholen in de omgeving

SWOT Als je de SWOT gemaakt hebt kun je een lijst van ideeën met elkaar genereren en daar doelen voor je bestuur/school uit vast stellen.

Je eigen rol

Rol bestuurder Als je de opbrengsten van het onderwijs (de leerling) wilt vergroten binnen jouw bestuur wat zie je dan als jouw rol, jouw rollen. Kijk hierbij terug naar de opbrengsten zoals je die eerder benoemd hebt en de SWOT van je organisatie m.b.t. opbrengstgericht werken. Wat doe je wel, wat doe je niet? Welk gedrag van jou werkt ondersteunend? Welk gedrag van jou werkt belemmerend? Wat heb je hiervoor nodig? Hoe kun je meten waar je staat?/Wat is je dashboard waar je op stuurt? Welke punten zou je als advies naar je collega’s willen geven als ze willen sturen op opbrengstgericht werken?

Rol bestuurder Maak een foto van een beeld dat jou helpt herinneren aan wat jou helpt in het sturen op opbrengstgericht werken. Maak een foto van een beeld dat jou helpt herinneren aan wat je niet moet doen als je wilt sturen op opbrengstgericht werken.