Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Advertisements

Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat
Leergang Groen Proeven Dag 2
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Workshop OGW in de klas..
Logical Framework Approach
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Jenny van Tilburg Joost van Loon
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Reflecteren.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
© de vries business consultancy, 2008
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Communicatie met ouders
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Handelingsplannen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting

Geïntegreerde schoolverbetering
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Examinering en OGW: kansen om te groeien!
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Welkom instructeurs!.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Schoolgroepbijeenkomst
Persoonlijk Leiderschap
Koppeling visie en praktijk
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
OGI Een datamuur in de klas.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Denken en doen.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW

Opbouw Workshop Opbrengstgericht werken in context Theorie naar Juliette Vermaas Visie school: vertaalslag naar opbrengsten Sturen op opbrengsten, een opbrengstgerichte cultuur: wat betekent dat voor onszelf?

Wat is OGW? Opbrengstgericht werken is het: systematisch en doelgericht werken aan het maximaliseren van de onderwijsprestaties waarbij alle betrokkenen zich laten sturen door de uitkomsten van verschillende prestatiemetingen op basis waarvan gericht actie wordt ondernomen om doelstellingen en activiteiten aan te passen.

Doel OGW Niet alleen richten op prestaties (terugkijken), maar resultaten analyseren en gebruiken om vooruit te kijken: Hogere verwachtingen/doelen stellen. Feedback geven. Gebruik van metingen om ontwikkelingen te volgen van leerling/docent. Consequenties verbinden aan de analyses: bijsturen/verbeteren. Hierdoor bijdrage leveren aan school-ontwikkeling en verantwoording: Gerealiseerde leerwinst inzichtelijk maken. Beter onderbouwde verantwoording over wat effectief is in de klas.

Samen OGW Het verhogen van opbrengsten vraagt om vooruit kijken, doelen stellen en op basis daarvan onderwijs beter inrichten. Daarvoor moet je behaalde resultaten analyseren en interpreteren. OGW biedt hiervoor een systematische aanpak. OGW vraagt gezamenlijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid van: Leerlingen en ouders Docenten Teamleiders Schoolleiding Kwaliteitszorgmedewerkers

Zes bouwstenen van OGW

Hiervoor is nodig: Planmatige aanpak Een opbrengstgerichte cultuur

Planmatige aanpak Plan: Samen niet-onderhandelbare doelen vaststellen en vastleggen in resultaatafspraken (wat ga je bereiken, hoe ga je dat meten, wanneer is het resultaat bereikt?)

Opbrengstgericht cultuur Hoge doelen en verwachtingen van jezelf en van elkaar. Structureel analyseren. Verbeteren: actie! open en veilige cultuur voor reflectie en feedback.

Motivatie

Visie van de school Hier wordt de visie van de school in beeld gebracht. Het liefst terug gebracht naar 1 of 2 dias. Geef de kerngebieden van de visie aan waarop je als school de opbrengsten hebt gedefinieerd en wat de opbrengsten zijn.

Opdracht 1. Kijk naar de kernbegrippen uit de visie. Dit leidt tot opbrengsten voor de leerling. Hoe zou je die opbrengsten definiëren? Geef per opbrengst aan bij welk kernbegrip(pen) deze hoort. Schrijf de opbrengsten met een viltstift op geeltjes. Eén opbrengst per geeltje. Zie ook: Werkvorm visie koppelen aan opbrengsten leerlingen

Opdracht 2 Opbrengstgericht werken vraagt om een cultuur in de school waarin je elkaar aan kunt spreken op resultaten die je samen hebt vastgesteld. Beschrijf met elkaar in drie regels de cultuur in het docentencorps zoals jij die nu ziet. Beschrijf met elkaar in drie regels de cultuur van het sturen binnen jullie school. Benoem voorbeelden/situaties waarin jullie als leidinggevenden al sturen op afgesproken resultaten. Benoem voorbeelden/situaties waarin jullie nog niet sturen op afgesproken resultaten. Zie ook Werkvorm Cultuur en sturen.

Opdracht 3 Kies een van de voorbeelden/situaties waarin jullie als MT of afdelingsleiding nog niet sturen op resultaten. Beschrijf de situatie zo nauwkeurig mogelijk en beschrijf ook het gedrag dat jullie nu vertonen. Beschrijf vervolgens het gedrag zoals jullie dat in een meer opbrengstgerichte cultuur zouden willen vertonen. Wat doe je anders? Wat zeg je anders? Wat straal je uit? Verfilm vervolgens beide scenes. Zie ook Werkvorm In de klas gedrag docent. Werkvorm gelijk, opdracht andere inhoud.