Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IB 1.
Advertisements

Nederland participatieland?
COMPETENTIEONTWIKKELING
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
STRATEGISCHE PLANNING
Multifunctioneel centrum
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Diversiteit en personeelsbeleid bij Scouts en Gidsen Vlaanderen
COMPETENTIEONTWIKKELING
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Personeel & Organisatie
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
De cliënt centraal, wat nu? Door Gabrielle Verbeek
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Gedragsgericht interviewen bij werving en selectie van nieuwe medewerkers Annelies Poppe Charlotte De.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Ken de kerncompetenties van je organisatie! De eerste stappen Leutem Lieveke Blydhove vzw. ompetent van.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Competentiebeheer in de Sociale Werkplaats De Sleutel ompetent van kop tot teen !
John P. Kotter Harvard Business School
Een andere manier van werken Een uitwerking van de Visie.
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
TOM keurmerk Marius Berendse.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Toelichting project “LONT” 10 oktober 2012 Bart Poppe & Annelies Maes.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Gids naar een betere GGZ door de realisatie van zorgcircuits en netwerken
Toegankelijke jeugdhulp Nog veel werk aan de winkel
Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..
Samenwerking OCMW-VDAB in Gent Werkgroep activering POD-MI,
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
C. Molmans SOD-Opleidingen
 Eindrapportage project gezondheidsbevordering bij Cliënten Traverse Stichting maatschappelijk opvang Traverse GGD Hart voor Brabant.
Het Rijk van Koning Klant
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Waardering en beloning in een zelfsturende organisatie 4 juni 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Strategische samenwerking G4-GGD NL 16 mei 2011 Jeugd in de kijker Annette Duenk en Guus Krähe Resultaten onderzoek.
Persoons- Volgende Financiering ? Wat betekent PVF voor de cliënten van Het GielsBos ? 1.
Wat? De Deining is een samenwerkingsverband van een 30-tal VAPH voorzieningen die kwalitatieve outreach aanbieden aan ondersteuners van personen met een.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Vermaatschappelijking van de Zorg
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Woon-en zorgcentrum Ten Anker Nieuwpoort
Leiding geven aan school ontwikkeling
Geïntegreerd breed onthaal
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Heb jij ballen voor scrummen?
Onderzoeksproject Service’
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Organisatiecultuur als basis voor de opstart van competentiemanagement binnen de proeftuin Multifunctioneel Centrum Luc Vermeylen VZW Blij Leven ompetent van kop tot teen !

Voorstelling MFC Blij Leven Hulpverlening in de Bijzondere Jeugdzorg Erkenning: 3 aparte voorzieningen in één VZW (totale cap. 118) Begeleidingstehuis (Cat. 1) Dagcentrum (Cat. 4) Thuisbegeleidingsdienst (Cat. 5) MFC: Samenwerkingsverband tussen 3 voorzieningen met als doel het aanbieden van naadloze hulptrajecten per cliënt ompetent van kop tot teen !

Proefproject MFC ompetent van kop tot teen ! Van ‘verkokerd’ dienstencentrum naar dienstencentrum ‘hulp op maat’ Omslag van ‘aanbodgericht’ naar ‘vraaggericht’ hulpverlenen Doorbreken van beperking per erkende voorziening Knowhow ontwikkeling (hulpverlening + management) ompetent van kop tot teen !

Profiel MFC ompetent van kop tot teen ! Casusgericht Beheersgericht Diversiteit Uniformiteit Inclusief Exclusief ompetent van kop tot teen !

Bouwstenen MFC: 4 functies Begeleidingsfunctie: individu en context Verblijfsfunctie: Bed – Bad – Brood Dagbestedingfunctie: activiteiten aanbod Regie functie: niveau casus: richting geven aan traject op basis van de vraagverheldering niveau organisatie: plannen en coördineren van de hulp ompetent van kop tot teen !

Op zoek naar een definitie: “Het MFC is te zien als een poging om de uniciteit van de cliënt tot zijn recht te laten komen via hulp op maat van de cliënt door de creatie van een divers hulpaanbod in beweging en waardoor cliënten zo min mogelijk uitgesloten worden op basis van vooraf bepaalde criteria” ompetent van kop tot teen !

Regie als key-functie van de aansturing Principes: Regie, op welk niveau ook is steeds in functie van de inhoudelijke elementen van de casus m.a.w. de structuur van de casus primeert op de structuur van de organisatie Consequentie: vereist aanpassing van de organisatie aan de casus (= vraagsturing) Regie op niveau van de organisatie is erop gericht de blokkades in de vrije circulatie in het traject weg te ruimen ompetent van kop tot teen !

MFC: omslag van aanbodgerichte naar vraaggerichte hulpverlening Modules = aanbodgerichte hulp (klemtoon op stabiliteit) Creatieve samenstelling van modules in traject = Vraaggerichte hulp (klemtoon op verandering) Maar dit vereist flexibele inzet van de middelen en GROOT aanpassingsvermogen van de organisatie Flexibiliteit: Wendbaarheid = snelheid waarmee vraaggericht hulpaanbod tot stand komt Veelzijdigheid = variëteit in het hulpaanbod ompetent van kop tot teen !

MFC op zoek naar evenwicht: Personeel: Inzet en competentie, sleutel tot succes Behoud personeel: voldoende stabiliteit De organisatiecultuur is de bindkracht voor het behouden van personeel Stabiliteit Verandering ompetent van kop tot teen !

Uit onderzoek rond psychosociale aspecten in 2008 bleek: “goed bezig” Kenmerken: Vertrouwen in elkaar Transparantie Cultuur van overleg Gedreven inzet van de medewerkers Boeiende organisatie, die uitdagingen aangaat Weinig hiërarchie: netwerkstructuur met zelfsturende teams per unit Medewerker krijgt respect ompetent van kop tot teen !

De link tussen competentiemanagement en organisatiecultuur ligt in de waardering van de uniciteit van de mens (medewerker én cliënt!) Bij de omslag van denken in termen van vaste taken naar denken in termen van flexibele inzet gingen wij uit van de sterktes in de organisatiecultuur: Overleg Transparantie Vertrouwen Gedreven inzet van de medewerkers ompetent van kop tot teen !

Acties ompetent van kop tot teen ! Formuleren van een gemeenschappelijke missie, visie en waarden van het MFC door middel van parallelle ad hoc werkgroepen met vertegenwoordiging van alle personeel Waarden uitgeschreven als generieke competenties per functie, 4 tot max. 7 specifieke competenties omschrijven Uitdenken van nieuwe werkstructuur waarbij elke medewerker een beperkt aantal uren zich ‘vrij kan inschrijven voor ateliers’ met jongeren. Beperking van vergadertijd en investering in goed intranet en interne communicatie ompetent van kop tot teen !

ompetent van kop tot teen ! Voor iedereen een uitdagende job Bevorderen van interne kennisoverdracht (= waardering van eigen talenten en competenties) Meer feedback om eigen werk beter te kunnen sturen (POP’s, coaching) Evaluatie Veroordeling Basis van zelfkennis en groei Medewerker méér dan een cijfer ompetent van kop tot teen !

Besluit Competentiemanagement, waarbij nadruk ligt op talenten en interesses van medewerkers sluit naadloos aan op de organisatiecultuur m.a.w. competentiemanagement werd niet opgelegd maar groeide organisch vanuit de bestaande cultuur. Vaststellingen: Geen weerstanden Gemeenschappelijk project Volgende stap in de professionele uitbouw van de voorziening Goede onderlinge samenhang en afstemming Competentiemanagement op maat van mens en organisatie ompetent van kop tot teen !