Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Concept visie MFA oost Studiemiddag 9 maart 2010 Ilse van Hal.
Welkom!.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Welkom in groep 4B!.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Kaoutar asarraj Al-Ghazalibasisschool Groep 8a
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Geletterdheid….. Wat is dat?
Informatie avond groep 8
LOT OP REIS.
Vakkennis van de leraar - Gecijferdheid
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Module 1 – Dag 1 Hallo.
Basisbewerkingen rekenen
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Verlengde Instructie Groepen 3.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Gecijferdheid als inspiratiebron voor de rekenles
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Visie: rapport en portfolio
Welkom in groep 5!!.
Welkom in groep 3 en 4.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Karin (maandag en dinsdag) en Kees(woensdag, donderdag, vrijdag)
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Onderwerpen van deze avond
Informatiebijeenkomst Groep 2
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Informatiebijeenkomst donderdag 8 januari uur
godsdienst = Tuin van Heden
Unit 1 Groep 1/2.
Casper het spookje..
Welkom.
INFORMATIE AGENDAGEBRUIK EN HUISWERK IN GROEP 7 EN 8. Welkom.
Welkom in groep 6!.
Hoe volgen wij de kinderen?
Informatieavond PO - VO. Wat kunt u deze avond verwachten?  uurUitleg advisering PO - VO  uurEerste ronde: scholen uit het VO.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Referentiekader rekenen. Uit: /
Informatie avond groep 8 Welkom en toelichting op de avond Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken De Zilverberg en.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Informatie avond groep 8 Welkom en toelichting op de avond Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken De Zilverberg en.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Informatie cluster Wie staat waar? 7B Alma / Tessa 7A Sylvia 7C Dianne.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
GROEP 7. Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website! GROEP 7.
Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website!
 Flex leerkracht vangt leerlingen op.  Tijdsplanning is belangrijk.  Materialen mee  Beweegmomentje.
Welkom.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Taalklassen Wereldwijzer
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Drempelonderzoek en Nio en (voormalig) LWOO en PrO-procedures.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan spelling? Is rekenen meer dan sommetjes maken? Grofweg kun je op drie manieren kijken: van ‘alleen schools’ naar ‘volledig geïntegreerd’

De ontwikkeling van het begrip Functionele Gecijferdheid (Numeracy) in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Rekenen is geïntegreerd in het culturele, maatschappelijke, persoonlijke en emotionele handelen Rekenen in contexten uit het dagelijks leven Basisbewerkingen rekenen cijferen realistisch rekenen gecijferdheid

maatschappelijke, persoonlijke en De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid (Literacy) in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Taal is geïntegreerd in het culturele, maatschappelijke, persoonlijke en emotionele handelen Taal in de vakken en in het dagelijks leven Begrijpend lezen Spelling

De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Taal in de vakken en in het dagelijks leven Rekenen in contexten uit het dagelijks leven Taal en rekenen is geïntegreerd in het culturele, maatschappelijke, persoonlijke en emotionele handelen Begrijpend lezen Spelling Basisbewerkingen rekenen