Een leven lang leren Informatie voor kerkenraden over de Permanente Educatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Onze kernwaarden.
Binnen een VPG-setting
Onze visie: Zie, slaat uw ogen op en beschouwt de velden
Kulturhus Oudehaske Presentatie voor bewoners (participanten) in Oudehaske Ontleend aan rapport “Projectbureau Kulturhus d.d. 20 januari 2006” Stuurgroep:
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Inhoud presentatie Waarom? Voor wie? Structuur Aanbod Register
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Realisatie kindcentrum
TAAKGROEPEN.
Taal en rekenen in het mbo
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Een leven lang leren Informatie voor classicale vergaderingen over de Permanente Educatie.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Omzien naar elkaar Omzien naar elkaar in Bergambacht: Hoe komen we bij elkaar in het vizier?
Scouting 2010 Trainingen 2.0. Disclaimer Wij weten (nog) niet alles Wij baseren ons op de informatie van het projectteam van Scouting Nederland Wij zijn.
Codename Future de Nieuwe Uitgever Business Model “Wiskunde doet mee” 16 november 2006.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Probleem gestuurd onderwijs
UU - 26 oktober 2010 Wat is en doet de NVO? De NVO-registraties.
Radboud Universiteit Nijmegen 22 februari 2008
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Protestantse Wijkgemeente De We ide ‘De hartslag van het leven’
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
Workshop ‘Competenties’
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Afdeling Ondersteunings Plan Gerrit Willems 30 september 2010 Kamer Centrale Zuid-Holland Noord.
Een andere manier van werken Een uitwerking van de Visie.
Jezus is niet dood ……… Hij heeft wel de Geest gegeven !!
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Naar een nieuwe structuur van de kerkenraad.
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
“Commissie Kerkopbouw Zeist” Ingesteld door de Centrale Kerkenraad op 3 december 2003 Ingesteld door de Centrale Kerkenraad op 3 december 2003 Mijn naam.
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
INLEIDING: ARIE BROEKHUIS
Goed geestelijk is goed zakelijk
Collect Betalingsverkeer 2 Vrijwilligers 3 Verantwoorde kerk 4.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Praktijkcentrum in vogelvlucht
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Het Eetcafé Zwolle Sinds 1994 Handen en voeten geven aan het geloof vanuit de liefde voor Jezus.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Gemeenteavond 10 september 2014 Opening Rooster september 2014 Tijdelijke invulling vacature Definitieve invulling vacature Rondvraag Sluiting.
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn. Uit de Kerkorde, Ordinantie 2 Artikel 17 Streekgemeenten Een streekgemeente is een gemeente bestaande uit.
WAAR EEN WOORD IS IS EEN WEG
De Toekomst van de PGT Presentatie voor de gemeenteavond Algemene Kerkenraad 24 mei 2016.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Beroepingscommissie 10 oktober 2016
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn
JEUGDWERK NGK NUNSPEET
Transcript van de presentatie:

Een leven lang leren Informatie voor kerkenraden over de Permanente Educatie

Inhoud presentatie -Waarom? -Voor wie? -Structuur -Aanbod -Register -Kosten en vergoedingen -Overgangsregeling -Commissie PE -Vragen?

Waarom is er permanente educatie Van predikanten en kerkelijk werkers wordt verwacht dat zij (GS april 2010) het voortouw nemen en geestelijk leiding geven aan de opbouw van de gemeente hun verantwoordelijkheid nemen voor de kerk als geheel Permanente educatie draagt bij aan bedieningsvreugde en werkplezier kerk is blijvend vindplaats van geloof, hoop en liefde

Voor wie is de permanente educatie Gemeentepredikanten Kerkelijk werkers in de bediening van een gemeente  12 uur of meer per week  Aanstelling voor 1 jaar of meer

Doel van de permanente educatie 1.Vak bijhouden: ‐Beroepskennis, vaardigheden, houding 2.Eigen spiritualiteit voeden: ‐Persoonlijk (omgaan met verschillende rollen) ‐Professioneel (bronnen geloofwaardig beschikbaar kunnen stellen) ‐Geloof (eigen geloofsontwikkeling) 3.Aansluiten bij situatie en behoefte van gemeente

Hoe is de permanente educatie opgebouwd? A. Mentoraat B. Primaire nascholing Op Hydepark Voor kerkelijk werkers start september 2013 C.Voortgezette nascholing Aangestuurd aanbod Open erkend aanbod Vrij studieverlof, alleen voor predikanten

Specialisaties Eenmalig  Klinisch Pastorale Vorming  Contextueel Pastoraat  PAO PThU Geestelijke begeleiding  Promotiestudie voor predikanten  Universitaire theologiestudie kerkelijk werkers  LUCE Pastorale Supervisie

Scholingsplan als basis (1) Uitgaand van competentiegericht leren  Waar ben ik goed in en wat wil ik van daaruit verder ontwikkelen  Wat wil ik nieuw ontwikkelen

Competenties Zie accreditatiekader  Professionele competenties  Persoonlijke en spirituele competenties  Domeincompetenties

Scholingsplan als basis (2) Formuleren van leervragen en groeibehoeften Relatie met context van gemeente Bepalen van studieactiviteiten Puntensysteem Plan voor vijf jaar Format beschikbaar

Scholingsplan als basis (3) Predikant/kerkelijk werker stelt het plan op Bespreking met kerkenraad Eventueel wijzigingen Indienen ter toetsing bij breed moderamen van de classis Cursusavond PCTE voor kerkenraden

Aandachtspunten bij bespreking scholingsplan Plan is gebaseerd op competenties Leervragen zijn geformuleerd Relatie met gemeentebeleid Globale studieactiviteiten

Bespreking scholingsplan Onderdeel jaargesprek Deel van de kerkenraad Respect over en weer Bespreek wat de predikant/kerkelijk werker nodig heeft ter realisatie Wat communiceer je extern

Kosten en vergoedingen Kosten: Aangestuurd aanbod op kosten van de kerk m.u.v. reiskosten Open erkend aanbod (en voor predikanten de maand vrij studieverlof) op kosten deelnemer Vergoedingen: Predikant maandelijkse werktijdonafhankelijke toelage voor vakliteratuur en PE (822,- p.j.). Uit centrale kas. Kerkelijk werker regeling studiefaciliteiten in arbeidsvoorwaardenregeling (richtbedrag 350,- p.j.). Op kosten van de gemeente Vergoeding bij specialisatie (tot 1.700,- in totaal). Uit centrale kas.

De commissie PE Vertegenwoordigers uit de beroepsverenigingen Vertegenwoordigers uit de kerk Ondersteunt de uitvoering van de regeling Beoordeelt aanbod Registreert studiepunten Adviseert over beroepbaarheid na onderbreking Evalueert de regeling

Niet de punten maar de professionaliteit Integratie van kennis, vaardigheden en houding Integratie van verschillende disciplines Ook andere studieactiviteiten naast PE, net als altijd Actief bezig zijn met het onderhouden van Je eigen professionaliteit Je eigen geloofsweg

Vragen over de permanente educatie? Servicedesk voor algemene vragen -(030) Prot. Centrum voor Toerusting en Educatie voor specifieke vragen -(030)