Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Advertisements

PRESENTATIE AFSTUDEERONDERZOEK Robin van Leeuwen 2010.
Onderzoek opzetten en uitvoeren
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
Marktonderzoek als proces
Kamer van Koophandel Haaglanden
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Salesmanagement Hoofdstuk 2.
H4: Begrijpen van de markt
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.1
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Inleiding in de Marketing
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Informatica 1, Blok 1, Hoofdstuk 2
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES Marktonderzoek OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.
Inleiding tot marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Marketingplanning en strategie
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.
Inleiding in de marketing
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 4. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 2 Voor volgende keren.
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Geld verdienen met trends
Programma collegeweek 6
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Business Marketing Management
het onderwijs van, voor én door Leermiddelen Marketing medewerker
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Marketing Marketingoriëntatie
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Probleemoplossingstechnieken
Communicatie en Instumenten
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Afstuderen Woensdag
Methoden & Technieken van Onderzoek
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Beleggen en financiële markten Hoofdstuk 2 Risico en rendement
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Inleiding tot marktonderzoek
Les 5: Het marketingplan
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Les 1: Introductie Marketing
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Deeltijd module 4 – oktober 2018 Shifra Bouter, MSc.
Basiskennis Ondernemerschap
Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.
E health, Domotica en E-learning
Scheikunde 1.5. Stoffen om ons heen (microniveau)
Transcript van de presentatie:

Marketingonderzoek Cursus SPD week 2

Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD Marketing week 2

Studiewijzer Te vinden op: – –studiewijzer –alle powerpoint presentaties –hoofdstuk 2 mist (kapot) vervangen door andere presentatie SPD Marketing week 2

Doelstellingen Weten wat marketingonderzoek is –Marketinginformatie systeem –Ad hoc onderzoek –Opzet van marktonderzoek SPD Marketing week 2

Vragen? SPD Marketing week 2

Informatie en beslissingen MK01 Marketing week 2 Theorie Informatie Ervaring Intuïtie Creativiteit Oordeelvorming Visie Management: het nemen van Beslissingen

Informatie en beslissingen Doel van informatie verzamelen: –verminderen van onzekerheid omtrent de omgeving, het gedrag van afnemers, intermediairs en concurrentie SPD Marketing week 2

Marketingonderzoek Marktonderzoek –Hoe zit de markt in elkaar? Marketing-effectiviteitsonderzoek –Meten effectiviteit marketingplan –Meten effectiviteit deel marketingmix SPD Marketing week 2

Marketingonderzoek Het systematisch en objectief zoeken naar, verwerken en analyseren van gegevens omtrent de markt, omgeving en effectiviteit van beleid SPD Marketing week 2

Twee delen Systematisch –Marketing informatie systeem Ad hoc –Oplossen bepaald probleem SPD Marketing week 2

Marketing Informatie Systeem SPD Marketing week 2 Omgeving Informatie systeem Manager/ Gebruiker Gegevens Informatie Communicatie

Marketing Informatie Systeem Meerdere subsystemen Vaak ERP als backbone (uw taak) Verkoop Informatie Systeem SPD Marketing week 2

Oplossen bepaald probleem Definitie probleem Informatiebehoefte Desk research Field research go-no-go beslissing SPD Marketing week 2

Oplossen bepaald probleem Onderzoeksontwerp Uitvoeren field research Verwerken, analyseren, interpreteren van gegevens Verslaglegging/rapportage en presentatie SPD Marketing week 2

Onderzoeksontwerp Meest technische stuk Vaak fouten Keuze kwantitatief/kwalitatief Steekproefplan Ontwerp vragenlijst (b.v. schalen) SPD Marketing week 2

Onderzoeksontwerp Wijze van gegevens verzamelen –Observatie –Expiriment –Ondervragen SPD Marketing week 2

Onderzoeksontwerp Kwalitatief onderzoek –vrije gesprekken –half-gestructureerde gesprekken –groepsdiscussie Vaak hypothese vormend onderzoek SPD Marketing week 2

Onderzoeksontwerp Kwantitatief onderzoek –Wat is de populatie? –Steekproefomvang Betrouwbaarheid Nauwkeurigheid Homogeniteit (standaarddeviatie) –Steekproefmethode SPD Marketing week 2

Onderzoeksopzet Steekproefmethode –a-selecte (dobbelsteen) –gestratificeerd (alcohol, drugs, gok, internet) –geclusterd (per provincie # scholen) –quota (moeders met twee kinderen) Gegevensverzameling en -verwerking –systeemmatische fouten –toevallige fouten SPD Marketing week 2

Samenvatting Marketingonderzoek: –Onderdeel van besluitvorming management –Systematisch (M.I.S.) –Oplossen bepaald probleem Ad hoc –Kwalitatief/Kwantitatief –Onderzoeksopzet SPD Marketing week 2

VRAGEN?

Pauze