Marketingonderzoek Cursus SPD week 2
Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD Marketing week 2
Studiewijzer Te vinden op: – –studiewijzer –alle powerpoint presentaties –hoofdstuk 2 mist (kapot) vervangen door andere presentatie SPD Marketing week 2
Doelstellingen Weten wat marketingonderzoek is –Marketinginformatie systeem –Ad hoc onderzoek –Opzet van marktonderzoek SPD Marketing week 2
Vragen? SPD Marketing week 2
Informatie en beslissingen MK01 Marketing week 2 Theorie Informatie Ervaring Intuïtie Creativiteit Oordeelvorming Visie Management: het nemen van Beslissingen
Informatie en beslissingen Doel van informatie verzamelen: –verminderen van onzekerheid omtrent de omgeving, het gedrag van afnemers, intermediairs en concurrentie SPD Marketing week 2
Marketingonderzoek Marktonderzoek –Hoe zit de markt in elkaar? Marketing-effectiviteitsonderzoek –Meten effectiviteit marketingplan –Meten effectiviteit deel marketingmix SPD Marketing week 2
Marketingonderzoek Het systematisch en objectief zoeken naar, verwerken en analyseren van gegevens omtrent de markt, omgeving en effectiviteit van beleid SPD Marketing week 2
Twee delen Systematisch –Marketing informatie systeem Ad hoc –Oplossen bepaald probleem SPD Marketing week 2
Marketing Informatie Systeem SPD Marketing week 2 Omgeving Informatie systeem Manager/ Gebruiker Gegevens Informatie Communicatie
Marketing Informatie Systeem Meerdere subsystemen Vaak ERP als backbone (uw taak) Verkoop Informatie Systeem SPD Marketing week 2
Oplossen bepaald probleem Definitie probleem Informatiebehoefte Desk research Field research go-no-go beslissing SPD Marketing week 2
Oplossen bepaald probleem Onderzoeksontwerp Uitvoeren field research Verwerken, analyseren, interpreteren van gegevens Verslaglegging/rapportage en presentatie SPD Marketing week 2
Onderzoeksontwerp Meest technische stuk Vaak fouten Keuze kwantitatief/kwalitatief Steekproefplan Ontwerp vragenlijst (b.v. schalen) SPD Marketing week 2
Onderzoeksontwerp Wijze van gegevens verzamelen –Observatie –Expiriment –Ondervragen SPD Marketing week 2
Onderzoeksontwerp Kwalitatief onderzoek –vrije gesprekken –half-gestructureerde gesprekken –groepsdiscussie Vaak hypothese vormend onderzoek SPD Marketing week 2
Onderzoeksontwerp Kwantitatief onderzoek –Wat is de populatie? –Steekproefomvang Betrouwbaarheid Nauwkeurigheid Homogeniteit (standaarddeviatie) –Steekproefmethode SPD Marketing week 2
Onderzoeksopzet Steekproefmethode –a-selecte (dobbelsteen) –gestratificeerd (alcohol, drugs, gok, internet) –geclusterd (per provincie # scholen) –quota (moeders met twee kinderen) Gegevensverzameling en -verwerking –systeemmatische fouten –toevallige fouten SPD Marketing week 2
Samenvatting Marketingonderzoek: –Onderdeel van besluitvorming management –Systematisch (M.I.S.) –Oplossen bepaald probleem Ad hoc –Kwalitatief/Kwantitatief –Onderzoeksopzet SPD Marketing week 2
VRAGEN?
Pauze