De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marktvormen en inkoopmarktonderzoek

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marktvormen en inkoopmarktonderzoek"— Transcript van de presentatie:

1 Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Analyse HOOFDSTUK 7 Marktvormen en inkoopmarktonderzoek Hoofdstuk 7

2 Programma Markten en marktvormen
Rol en betekenis van inkoopmarktonderzoek Opzetten van inkoopmarktonderzoek Inkoopmarktonderzoek en informatietechnologie Hoofdstuk 7

3 Markten en marktvormen
Externe structuur Bedrijfstak Bedrijfskolom of voortbrengingsketen Goederenstromen Lineair, divergerend, convergerend Externe factoren Bepalen de marktvorm Aantal aanbieders Aantal afnemers Mate van differentiatie Hoofdstuk 7

4 Markten en marktvormen
Aanbodzijde Volledige vrije mededinging Monopolistische concurrentie Oligopolie Monopolie, denk ook aan op monopolie gelijkende situaties als OEM voorschriften. Vraagzijde Oligopsonie Monopsonie Hoofdstuk 7

5 Typologie van marktvormen
Hoofdstuk 7

6 Rol en betekenis van inkoopmarktonderzoek
Systematisch verzamelen, classificeren en analyseren van gegevens inzake alle relevante factoren die de prijsvorming en verkrijgbaarheid van goederen en diensten beïnvloeden. Op regelmatige of projectbasis Kwalitatief of kwantitatief Zowel korte als lange termijn toelevering Onderwerpen Macro-economisch: factoren die vraag-aanbod balans kunnen beïnvloeden. Meso-economisch: bedrijfstak specifiek. Micro-economisch: Beoordelen van leveranciers en producten Purchasing Managers’ Index (PMI) door NEVI Hoofdstuk 7

7 Purchasing Managers’ Index
Hoofdstuk 7

8 Redenen voor inkoopmarktonderzoek
Voortschrijdende technologische ontwikkelingen Zelf investeren of inkopen? Dynamiek in inkoopmarkten Anticiperen op veranderingen in vraag-/aanbodverhoudingen Monitoren van prijs- en kosten ontwikkelingen Veranderingen in het Europese bedrijfsleven Verschuivingen van leveranciersmarkten (naar bijv. Azie) Monetaire ontwikkelingen Instabiliteit van valuta Hoofdstuk 7

9 Het opzetten van inkoopmarktonderzoek
Vaststellen van doelstellingen Welke informatie? Nauwkeurigheid? Kosten-batenanalyse Haalbaarheidsonderzoek Wat is er voorhanden binnen en buiten de onderneming (financiele pers, vakpublicaties)? Opstellen van onderzoeksplan Desk- en field-research Uitvoering van onderzoeksactiviteiten Onderzoeksrapport en evaluatie voorbereiden Beschrijving van opdracht en resultaten Hoe is het onderzoek verlopen? Hoofdstuk 7

10 Inkoopmarktonderzoek en informatietechnologie
Beschikbaarheid van databases met leveranciers informatie Inkoopwebsites voor nieuwe leveranciers Online diensten voor het volgen van zendingen naar binnen- en buitenlandse bestemmingen Betekenis van elektronisch betalen neemt toe Hoofdstuk 7


Download ppt "Marktvormen en inkoopmarktonderzoek"

Verwante presentaties


Ads door Google