Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1
Agenda Doelstellingen Vragen Theorie tot en met § 5.3 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1
Vandaag Marktonderzoek Doelstellingen: Weten wat marktonderzoek is Weten welke verschillende vormen er zijn Aan kunnen geven welke vormen wanneer gebruikt moeten worden MK02 HEO-CE1
Vragen? MK02 HEO-CE1
Wat is marktonderzoek Informatie Systematisch Objectief Verzamelen, vastleggen, analyseren Voor het nemen van marketing beslissingen MK02 HEO-CE1
Wat is marktonderzoek Waarom belangrijk: Misschien wordt je marktonderzoeker Goed een onderzoek kunnen vormgeven en interpreteren Veel verslagen, eindscriptie MK02 HEO-CE1
Wat is marktonderzoek Objectief: Wetenschappelijke methode Doelstelling, probleemstelling, afbakening Hypothese MK02 HEO-CE1
Figuur 5.1 Het marktonderzoeksproces blz.167 Probleemstelling en informatiebehoefte Bepalen van de onderzoeksopzet Verzamelen van secundaire gegevens Verkennend onderzoek Uitwerken van de onderzoeksmethode Verzamelen van primaire gegevens Feedback Enquête Motivatieonderzoek Observatie Experiment Analyse en interpretatie Verslaggeving van de onderzoeksresultaten MIS MK02 HEO-CE1 Figuur 5.1 Het marktonderzoeksproces blz.167 1
Wat is marktonderzoek Definiëren probleemstelling Hypothese vormend Hypothese toetsend Bepalen onderzoeksopzet Vormend of toetsend Beschrijvend of verklarend Welke doelgroep MK02 HEO-CE1
Verschillende vormen Verzamelen secundaire gegevens Desk research Interne/externe bronnen Verkennend onderzoek Hypothese vormend/exploratief Kwalitatief onderzoek Proefenquête Expertonderzoek/Delphi-onderzoek MK02 HEO-CE1
Verschillende vormen Uitwerken onderzoeksopzet: Enquête (schriftelijk, mondeling, telefonisch) Motivatieonderzoek (projectietechniek, focusgroups) Observatie (wat doet ´ie i.p.v. wat zegt ´ie) Expiriment (onafhankelijke en afhankelijke variabelen) Laboratorium- en veldexpiriment MK02 HEO-CE1
Verschillende vormen Continu-onderzoek: Ad hoc/continu Multi-cliënt/multi-sponsored (beschikbaarheid van de gegevens) Omnibusonderzoek (regelmatig multi-sponsored) Panelonderzoek(consumenten, detaillisten) MK02 HEO-CE1
Samenvatting Informatie Systematisch Objectief Verzamelen, vastleggen, analyseren Voor het nemen van marketing beslissingen MK02 HEO-CE1
Figuur 5.1 Het marktonderzoeksproces blz.167 Probleemstelling en informatiebehoefte Bepalen van de onderzoeksopzet Verzamelen van secundaire gegevens Verkennend onderzoek Uitwerken van de onderzoeksmethode Verzamelen van primaire gegevens Feedback Enquête Motivatieonderzoek Observatie Experiment Analyse en interpretatie Verslaggeving van de onderzoeksresultaten MIS MK02 HEO-CE1 Figuur 5.1 Het marktonderzoeksproces blz.167 1
Samenvatting Continu-onderzoek: Multi-cliënt/multi-sponsored Omnibusonderzoek Panelonderzoek MK02 HEO-CE1
Vragen? MK02 HEO-CE1
Voor volgende keer Individuele opdracht: Bedenk alvast een onderwerp voor je individuele opdracht. MK02 HEO-CE1
Einde MK02 HEO-CE1
Einde MK02 HEO-CE1