Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eindwerk zesde jaar.
Advertisements

Onderzoek opzetten en uitvoeren
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
Marktonderzoek als proces
Salesmanagement Hoofdstuk 2.
H4: Begrijpen van de markt
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.1
Inleiding in de Marketing
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES Marktonderzoek OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Medmec04 – Engagement Les 5
Vormen van marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Dag van het afstudeeronderzoek
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Wat is een communicatieplan?
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Ethiek MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie par. 3.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1.
HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 4. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 2 Voor volgende keren.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Geld verdienen met trends
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Soorten en typen onderzoek
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Boekhouding en administratie
Communicatie en Instumenten
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Afstuderen Woensdag
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
het opzetten van een onderzoek
Consumentengedrag Leren I
Inleiding tot marktonderzoek
MARKTONDERZOEK – OP ZOEK NAAR INSIGHTS
Les 5: Het marketingplan
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
Observeren en rapporteren
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Titel van wetenschappelijk project
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Transcript van de presentatie:

Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1

Agenda Doelstellingen Vragen Theorie tot en met § 5.3 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1

Vandaag Marktonderzoek Doelstellingen: Weten wat marktonderzoek is Weten welke verschillende vormen er zijn Aan kunnen geven welke vormen wanneer gebruikt moeten worden MK02 HEO-CE1

Vragen? MK02 HEO-CE1

Wat is marktonderzoek Informatie Systematisch Objectief Verzamelen, vastleggen, analyseren Voor het nemen van marketing beslissingen MK02 HEO-CE1

Wat is marktonderzoek Waarom belangrijk: Misschien wordt je marktonderzoeker Goed een onderzoek kunnen vormgeven en interpreteren Veel verslagen, eindscriptie MK02 HEO-CE1

Wat is marktonderzoek Objectief: Wetenschappelijke methode Doelstelling, probleemstelling, afbakening Hypothese MK02 HEO-CE1

Figuur 5.1 Het marktonderzoeksproces blz.167 Probleemstelling en informatiebehoefte Bepalen van de onderzoeksopzet Verzamelen van secundaire gegevens Verkennend onderzoek Uitwerken van de onderzoeksmethode Verzamelen van primaire gegevens Feedback Enquête Motivatieonderzoek Observatie Experiment Analyse en interpretatie Verslaggeving van de onderzoeksresultaten MIS MK02 HEO-CE1 Figuur 5.1 Het marktonderzoeksproces blz.167 1

Wat is marktonderzoek Definiëren probleemstelling Hypothese vormend Hypothese toetsend Bepalen onderzoeksopzet Vormend of toetsend Beschrijvend of verklarend Welke doelgroep MK02 HEO-CE1

Verschillende vormen Verzamelen secundaire gegevens Desk research Interne/externe bronnen Verkennend onderzoek Hypothese vormend/exploratief Kwalitatief onderzoek Proefenquête Expertonderzoek/Delphi-onderzoek MK02 HEO-CE1

Verschillende vormen Uitwerken onderzoeksopzet: Enquête (schriftelijk, mondeling, telefonisch) Motivatieonderzoek (projectietechniek, focusgroups) Observatie (wat doet ´ie i.p.v. wat zegt ´ie) Expiriment (onafhankelijke en afhankelijke variabelen) Laboratorium- en veldexpiriment MK02 HEO-CE1

Verschillende vormen Continu-onderzoek: Ad hoc/continu Multi-cliënt/multi-sponsored (beschikbaarheid van de gegevens) Omnibusonderzoek (regelmatig multi-sponsored) Panelonderzoek(consumenten, detaillisten) MK02 HEO-CE1

Samenvatting Informatie Systematisch Objectief Verzamelen, vastleggen, analyseren Voor het nemen van marketing beslissingen MK02 HEO-CE1

Figuur 5.1 Het marktonderzoeksproces blz.167 Probleemstelling en informatiebehoefte Bepalen van de onderzoeksopzet Verzamelen van secundaire gegevens Verkennend onderzoek Uitwerken van de onderzoeksmethode Verzamelen van primaire gegevens Feedback Enquête Motivatieonderzoek Observatie Experiment Analyse en interpretatie Verslaggeving van de onderzoeksresultaten MIS MK02 HEO-CE1 Figuur 5.1 Het marktonderzoeksproces blz.167 1

Samenvatting Continu-onderzoek: Multi-cliënt/multi-sponsored Omnibusonderzoek Panelonderzoek MK02 HEO-CE1

Vragen? MK02 HEO-CE1

Voor volgende keer Individuele opdracht: Bedenk alvast een onderwerp voor je individuele opdracht. MK02 HEO-CE1

Einde MK02 HEO-CE1

Einde MK02 HEO-CE1