De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vormen van marktonderzoek

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vormen van marktonderzoek"— Transcript van de presentatie:

1 Vormen van marktonderzoek
ELOBASE OVE-86 © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

2 © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands
Inhoud Kwalitatief onderzoek Kwantitatief onderzoek Desk-research Field-research © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

3 Kwalitatief onderzoek
Onderzoek naar meningen Vaak uitgedrukt in: rapportcijfers eens/oneens - stellingen Voorbeeld: ‘ Methadonverstrekking: Net voldoende? ‘ © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

4 Kwalitatief onderzoek Voorbeeld
Methadonverstrekking: net voldoende? Hilde Roberts Een 6 gemiddeld, met dit rapportcijfer beoordelen druggebruikers het methadonprogramma waaraan ze deelnemen. Of, om precies te zijn, een 5.9. Niet echt een beoordeling om blij mee te zijn, maar slecht is het ook weer niet. De 6 lijkt iets halfslachtigs weer te geven, zoiets als 'we hebben het nodig, maar we vinden het niet prettig'. Onvoldoende-gevers vinden de bejegening en de hulpverlening een zwak punt van het programma, terwijl voldoende-gevers (≥7) hier wel tevreden over zijn. Van degenen die een 6 geven vindt een deel de bejegening en hulpverlening een sterk punt, een ander deel vindt het juist een zwak punt. Welke (andere) factoren hebben invloed op de beoordeling van het methadonprogramma? Bron: © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

5 Kwantitatief onderzoek
Onderzoek naar feiten Vaak uitgedrukt in: getallen percentages Voorbeeld: ‘gemiddelde inkomens van huishoudens vanaf 1990’ © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

6 Kwantitatief onderzoek Voorbeeld
© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

7 © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands
Desk-research Gebruik maken van reeds aanwezige gegevens (secundair onderzoek) Intern: Administratie Klantenbestand Klachtenboek etc. Extern: Onderzoekbureaus Instellingen (CBS, HBD etc) © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

8 Desk-research: Interne bronnen
© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

9 Desk-research: Externe bronnen
© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

10 © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands
Field-research Zelf gegevens verzamelen Mogelijkheden o.a.: Observatie Experiment Enquête © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

11 Field-research: Observatie
De mystery-guest: een bron van informatie door slechts gericht te kijken! © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

12 Field-research: Experiment
Een experiment levert vaak veel informatie op © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands

13 Field-research: Enquête
Enquêtes: Ook digitaal! © Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The Netherlands


Download ppt "Vormen van marktonderzoek"

Verwante presentaties


Ads door Google