De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Consumentengedrag Leren I

Verwante presentaties


Presentatie over: "Consumentengedrag Leren I"— Transcript van de presentatie:

1 Consumentengedrag Leren I

2 Vandaag Herhaling van vorige week Uitleg Opdracht

3 Herhaling Op welke manieren probeer ik dadelijk jullie gedrag te veranderen? Herken jij ze allemaal en vertel erbij wat het met jou doet: Maak gebruik van het boek om met theorie te onderbouwen wat ik probeer te beïnvloeden. Gebruik vooral bladzijde 82 tot en met 84

4

5

6 Aangeleerd of aangeboren gedrag

7 https://www.youtube.com/watch?v=X6g-UtK2KNI (dolle dagen Bijenkorf)
(aangeboren gedrag)

8 Figuur 5.1: Fase 1 moeder met boerenkool met rookworst dit geeft een huiselijk prettig gevoel, dit is gezelligheid Fase 2 Moeder met boerenkool met Unox (reacties bij fase 2) Fase 3 Unox (reactie bij fase 3

9 Aspecten van conditioneren
Externe conditionering: Herhaling: Door vaak herhaling van een reclame-uiting wordt het in het geheugen van de consument gestampt Bevestiging: Elke keer als een consument een bepaald gedrag laat zien wordt diegene beloond volgens een bepaald schema: 1) elke keer als een consument iets koopt krijgt hij 10% korting (regelmaat) 2) Elke 2e, 5e en 10e respons wordt beloond. 3) Bij een variabel bevestigingschema is niet bekend wie er gewonnen heeft bij een bepaalde actie. Denk aan de onderkant van een bierdopje zit een prijs. Dit gebeurd bij 1 op de 300 dopjes bijvoorbeeld.

10 Aspecten van conditioneren
Externe conditionering Generalisatie: als een merk succes heeft met een product dan zullen vergelijkbare merken snel volgen. Denk ook aan een paraplu-merk. Ferrari is daarom in de geuren gegaan. Discriminatie: Bedrijven willen zich graag onderscheiden met hun logo’s zodat consumenten direct via het logo weten om welk product het gaat.

11 Zie blz 115

12 Uitwerking marktonderzoek
Bespreken hoe jullie de conclusies die jullie getrokken hebben uit jullie marktonderzoek kunnen verwerken in de verpakking van jullie product

13 Opdracht voor na de vakantie
Ga naar een winkel in 3 tallen. Onderzoek daar welke manieren deze winkel gebruikt om jouw gedrag te beïnvloeden. Bekijk naar alle stimuli factoren die zijn gebruikt. Ruik, luister en kijk goed rond. De les na de vakantie worden alle bevindingen gepresenteerd.


Download ppt "Consumentengedrag Leren I"

Verwante presentaties


Ads door Google