De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MARKTONDERZOEK – OP ZOEK NAAR INSIGHTS

Verwante presentaties


Presentatie over: "MARKTONDERZOEK – OP ZOEK NAAR INSIGHTS"— Transcript van de presentatie:

1 MARKTONDERZOEK – OP ZOEK NAAR INSIGHTS
Kjell Massen Senior marktonderzoeker | Partner Ruigrok NetPanel Vereniging van Communicatieadviesbureaus

2 Even voorstellen: Kjell Massen
Master Economische en Sociale Psychologie – Tilburg University NIMA-B: Marketing Information Management Sinds 2004 bij Ruigrok NetPanel Senior marktonderzoeker | Partner | R&D ESOMAR Representative

3 A tailor made approach that suits the wishes of client
We believe the world will be a better place when organisations act in the interest of the users of their products and services A tailor made approach that suits the wishes of client Insights that inspire and activate Excellent service for a carefree experience A passionate and experienced team

4 Take-outs van vandaag Waarom onderzoek doen?
Welke typen onderzoek zijn er? Een goede briefing opstellen Onderzoek beoordelen

5 Maar eerst: de basics! Desk research Kwalitatief onderzoek
Kwantitatief onderzoek Observatie

6 Desk research: wat is al bekend?
Census data (CBS, Eurostat) Openbare registers (Kamer van Koophandel) Brancheverenigingen Branche rapporten (ING, ABN Amro, Deloitte) Commerciële partijen (Gfk, Nielsen, Forrester) Intern bij de klant (bv. web statistieken, sales)

7 Kwalitatief: de waarom-vraag
Exploratief / verkennend Geselecteerde groep met verschillende motivaties Focus groups, in-depth interviews, communities

8 Kwantitatief: de hoeveel-vraag
Beschrijvend / toetsend Representatief, steekproef uit populatie Online surveys, telefonisch, schriftelijk, face-to-face

9 Observatie: wat je kunt zien
Etnografie Steeds meer technische mogelijkheden (camera observatie) Webstatistieken, quantified self, Big Data Mobile workforce

10 Waarom onderzoek doen? Input verzamelen Aanscherpen concepten
Effect meten >> VERZAMELEN KLANTINZICHT

11 Input voor campagnes

12 Onderwerpen Word of speech Customer Journey Usage and Attitude

13 Social media research

14 Focus groups, brainstorm, co-creatie

15 Accompanied shopping & home visits

16 MROC’s: engagement

17 Mobile research Dichtbij de consument In-the-moment & location-based

18 Case: RTL Concentrate

19 Concept ontwikkeling Iteratief proces
Aantrekkelijkheid / aansprekendheid Boodschap overdracht

20 In vroeg stadium

21 Niet alleen kwali en kwanti

22 Eye-tracking: wat consument ziet

23 Mening van de doelgroep: tag-it

24 Visuele output – direct aan de slag

25 Brand tracking: vinger aan de pols
Awareness Usage Image Advocacy

26 Brand tracking: benchmarken
YOUR BRAND COMPETITORS BRAND X BRAND Y I advocate I bond I use I consider I know

27 Imago-onderzoek Associaties Merkwaarden

28 Campagne effect onderzoek
0-meting Kennis Bekendheid Houding Houding & Imago Koopintentie Gedrag Campagne 1-meting Kennis Bekendheid Bekendheid/oordeel campagne Houding Houding & imago Koopintentie Gedrag

29 PR-onderzoek

30 Impact creëren: niet zo

31 Impact creëren: maar zo

32 Impact creëren: of zo

33 Impact creëren: learning by doing

34 Impact creëren: video rapport

35 Onderzoek laten uitvoeren
Duidelijke briefing Meerdere bureaus Research Keurmerk / ESOMAR Maatwerk aanpak Goedkoop = duurkoop

36 Vragen? kjell@ruigroknetpanel.nl @kjellmassen
Vereniging van Communicatieadviesbureaus


Download ppt "MARKTONDERZOEK – OP ZOEK NAAR INSIGHTS"

Verwante presentaties


Ads door Google